Αυτοί (δηλαδή εμείς) θα πληρώσουν το κόστος της συμφωνίας - Όλος ο κατάλογος

Αυτοί (δηλαδή εμείς) θα πληρώσουν το κόστος της συμφωνίας - Όλος ο κατάλογος
Μπορεί το τελικό ποσό του πακέτου νέων μέτρων να μην έχει κλειδώσει ακόμη όμως, έχει καταστεί σαφές ότι ο λογαριασμός θα κυμαίνεται ανάμεσα στα δύο και τρία δισεκατομμύρια ευρώ μόνο για το 2015. Το ερώτημα τώρα, είναι ποιοι θα πληρώσουν αυτό τον λογαριασμό και πότε.

Το ποια θα είναι τα θύματα, έχει σχεδόν αποσαφηνιστεί. Πρακτικά, από τη στιγμή που θα αλλάξουν συντελεστές ΦΠΑ, δεν θα γλιτώσει κανείς. Απλώς σε άλλους, ο λογαριασμός θα έρθει πολύ πιο βαρύς καθώς εκτός από τον ΦΠΑ θα κληθούν να πληρώσουν και άλλα μέτρα. Ο κατάλογος των θυμάτων της επερχόμενης συμφωνίας, περιλαμβάνει τους εξής:

1. Φορολογούμενοι με απολαβές άνω των 20-30 χιλιάδων ευρώ: Θα πληγούν από την αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης. Το πρόσθετο βάρος -κατ’ ελάχιστον 220 εκατ. ευρώ χωρίς να αποκλείεται ακόμη μεγαλύτερη επιβάρυνση λόγω του ότι αναζητούνται επιπλέον μέτρα- θα το σηκώσουν όλα τα φυσικά πρόσωπα πλην αυτών που δεν θα έχουν εισοδήματα μέχρι το όριο που θα τεθεί (σ.σ.: μέχρι στιγμής είναι στα 30.000 ευρώ χωρίς να αποκλείεται περαιτέρω μείωση στις 20.000 ευρώ). Τα θύματα, διακρίνονται σε δύο κατηγορίες: Στην πρώτη κατηγορία, μισθωτοί και συνταξιούχοι, θα δουν άμεσα τις συνέπειες από την αύξηση των συντελεστών καθώς θα αποτυπωθούν ως αύξηση των κρατήσεων και μείωση των καθαρών αποδοχών. Μάλιστα, η αύξηση των συντελεστών υπολογισμού της εισφοράς αλληλεγγύης, θα ισχύσει αναδρομικά από 1/1/2015. Τι σημαίνει αυτό; Ότι ήδη για όσους έχουν εισοδήματα πάνω από το όριο που θα αποφασιστεί (30.000 ευρώ ή χαμηλότερα) έχει ήδη δημιουργηθεί ένα… χρέος το οποίο θα πρέπει να κάποιο τρόπο να αποπληρωθεί. Το ευνοϊκό σενάριο είναι ότι θα καταβληθεί με το εκκαθαριστικό του 2016. Στην δεύτερη κατηγορία είναι όλες οι υπόλοιπες κατηγορίες φορολογουμένων (ελεύθεροι επαγγελματίες, εισοδηματίες κλπ) οι οποίοι είναι βέβαιο ότι θα πληρώσουν με το εκκαθαριστικό της επόμενης χρονιάς.

2. Ιδιοκτήτες αυτοκινήτων: Οι εξαγγελθείσες από τον υπουργό Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης των αυτοκινήτων, είναι βέβαιο ότι θα φέρουν επιβαρύνσεις για χιλιάδες οδηγούς. Ποιοι θα πληρώσουν περισσότερα; Οι οδηγοί ανασφάλιστων ΙΧ και αυτοκινήτων που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ, θεωρείται βέβαιο ότι θα βάλουν το χέρι στην τσέπη καθώς έχει αποφασιστεί οι ανασφάλιστες και οι παραβάτες να εντοπιστούν με ηλεκτρονικούς ελέγχους και να πληρώσουν. Ο κατάλογος όμως δεν σταματά εδώ. Αποφασισμένη θεωρείται η αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης στα ΙΧ άνω των 2500 κυβικών (ενδεχομένως και 2000 κυβικών). Επίσης, είναι ανοικτό το ενδεχόμενο να «ψαλιδιστεί» το όριο απαλλαγής από την υποχρέωση καταβολής των τελών κυκλοφορίας (σ.σ.: σήμερα δεν πληρώνουν ΙΧ που εκπέμπουν λιγότερα από 100 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο). Αυτό θα σημαίνει ότι οδηγοί που το 2015 δεν πλήρωσαν τέλη, για το 2016 θα πληρώσουν. Ανοικτό επίσης είναι το ενδεχόμενο να υπάρξει επιβάρυνση για τους κατόχους πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων (σ.σ.: το δημόσιο χάνει έσοδα από την αύξηση της πετρελαιοκίνησης καθώς ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης είναι πολύ μικρότερος από τον ειδικό φόρο στη βενζίνη). Τέλος, έχει προαναγγελθεί αύξηση επιβάρυνσης στα παλαιά ΙΧ ενώ είναι βέβαιο, εφόσον προχωρήσουμε σε υπολογισμούς φόρων με βάση την αξία, ότι θα επιβαρυνθούν ιδιοκτήτες και υποψήφιοι αγοραστές αυτοκινήτων μεγάλης αξίας αλλά μικρού κυβισμού.

3. Κάτοχοι σκαφών αναψυχής: Έχει εξαγγελθεί η επέκταση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης και στους ιδιοκτήτες των σκαφών αναψυχής. Δύο τα σενάρια: ο φόρος να επιβληθεί σε σκάφη άνω των πέντε μέτρων (αυτό είναι το δυσμενές σενάριο) ή να περιοριστεί σε σκάφη άνω των 10 μέτρων. Σε κάθε περίπτωση, ο φόρος θα υπολογίζεται επί των τεκμηρίων με συντελεστές που θα φτάνουν έως και το 13%.

4. Κερδοφόρες επιχειρήσεις: Ο πέλεκυς θα είναι βαρύς. Αν αποφασιστεί η έκτακτη εισφορά να επιβληθεί με το μοντέλο του 2009, τότε η επιβάρυνση θα περιοριστεί σε πολύ λίγες εταιρείες (λιγότερες από 200) με κέρδη άνω των πέντε εκατομμυρίων ευρώ. Αν όμως ισχύσει το μοντέλο του 2010, τότε θα επιβαρυνθούν εταιρείες με κέρδη άνω των 100.000 ευρώ. Στη δεύτερη περίπτωση, θα πληρώσουν περίπου 160.000 εταιρείες. Οι συντελεστές, θα φτάνουν έως και το 10%

5. Καταναλωτές: Το νέο καθεστώς ΦΠΑ θα φέρει επιβαρύνσεις τουλάχιστον 1,2-1,4 δισεκατομμύρια ευρώ και το βάρος θα μοιραστεί στο σύνολο των καταναλωτών. Μεγάλο βάρος θα σηκώσουν όσοι διανυκτερεύσουν στα ξενοδοχεία ενώ ακριβότερος θα γίνει και ο λογαριασμός των σούπερ μάρκετ. Και αυτό διότι ένα πολύ μεγάλο μέρος των πρόσθετων εσόδων, θα προέλθει από κατηγορίες τροφίμων που θα «μετακομίσουν» από το 13% που είναι σήμερα, στο 23%. Το μεγάλο ερώτημα είναι το τι θα γίνει με τη ΔΕΗ. Η επιβάρυνση αν προχωρήσει η αύξηση κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες, θα είναι μεγαλύτερη των 150 εκατ. ευρώ για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

6. Αγοραστές πετρελαίου θέρμανσης: Το έχουν ζητήσει οι δανειστές αλλά είναι πολύ πιθανό να γίνει αποδεκτό από την κυβέρνηση. Το αίτημα αφορά στην κατάργηση του επιδόματος θέρμανσης το οποίο κατά τη φετινή σεζόν, φέρεται να έχει κοστίσει πάνω από 250 εκατ. ευρώ. Υπάρχει το ενδεχόμενο να «ψαλιδιστούν» τα εισοδηματικά κριτήρια έτσι ώστε να περιοριστεί ο αριθμός των δικαιούχων. Φέτος, το επίδομα πρέπει να εισπράξουν (ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η καταβολή) περισσότεροι από 1,2 εκατομμύρια καταναλωτές.

7. Νησιώτες: Στο τραπέζι παραμένει η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών στα νησιά που κοστίζει 350 εκατ. ευρώ. Οι ανατιμήσεις θα είναι κατά μέσο όρο 3-4% και ισοδυναμούν με αντίστοιχη μείωση εισοδημάτων

Δείτε ποιοι γλιτώνουν από την υπερβολική φορολόγησηΕΔΩ

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ