Ο φόρος στους δισεκατομμυριούχους θα μπορούσε να αποφέρει 250 δισ. δολ. ετησίως

 Ο φόρος στους δισεκατομμυριούχους θα μπορούσε να αποφέρει 250 δισ. δολ. ετησίως

 

Σύμφωνα με το Φορολογικό Παρατηρητήριο της ΕΕ το ποσό θα ισοδυναμούσε μόνο με το 2% του πλούτου των σχεδόν 13 τρισεκατομμυρίων δολαρίων που κατέχουν οι 2.700 δισεκατομμυριούχοι παγκοσμίως

 

Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να ανοίξουν ένα νέο μέτωπο στη διεθνή καταστολή της φοροδιαφυγής με έναν παγκόσμιο ελάχιστο φόρο για τους δισεκατομμυριούχους, ο οποίος θα μπορούσε να συγκεντρώσει 250 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, ανακοίνωσε τη Δευτέρα το Φορολογικό Παρατηρητήριο της ΕΕ.

Εάν επιβληθεί, το ποσό θα ισοδυναμούσε μόνο με το 2% του πλούτου των σχεδόν 13 τρισεκατομμυρίων δολαρίων που κατέχουν οι 2.700 δισεκατομμυριούχοι παγκοσμίως, δήλωσε η ερευνητική ομάδα που φιλοξενείται στη Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Παρισιού.

Επί του παρόντος, ο πραγματικός φόρος φυσικών προσώπων των δισεκατομμυριούχων είναι συχνά πολύ μικρότερος από ό,τι πληρώνουν άλλοι φορολογούμενοι, επειδή μπορούν να σταθμεύσουν τον πλούτο τους σε εταιρείες κέλυφοι που τους προστατεύουν από το φόρο εισοδήματος, ανέφερε ο όμιλος στην Έκθεση Παγκόσμιας Φοροδιαφυγής 2024.
«Κατά την άποψή μας, αυτό είναι δύσκολο να δικαιολογηθεί γιατί κινδυνεύει να υπονομεύσει τη βιωσιμότητα των φορολογικών συστημάτων και την κοινωνική αποδοχή της φορολογίας», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο διευθυντής του παρατηρητηρίου Γκάμπριελ Ζούκμαν.

Ο προσωπικός φόρος δισεκατομμυριούχων στις Ηνωμένες Πολιτείες εκτιμάται ότι είναι κοντά στο 0,5% και είναι μηδενικός στη Γαλλία, κατά τα άλλα με υψηλή φορολογία, εκτιμά το Παρατηρητήριο.

Η αυξανόμενη ανισότητα πλούτου σε ορισμένες χώρες τροφοδοτεί εκκλήσεις για τους πλουσιότερους πολίτες να επωμιστούν περισσότερο τη φορολογική επιβάρυνση, καθώς τα δημόσια οικονομικά αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν τη γήρανση του πληθυσμού, τις τεράστιες χρηματοδοτικές ανάγκες για την κλιματική μετάβαση και το κληρονομικό χρέος του COVID.


Ο προϋπολογισμός του 2024 του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν περιελάμβανε σχέδια για έναν ελάχιστο φόρο 25% για τους πλουσιότερους του 0,01%, αλλά αυτή η πρόταση έκτοτε έπεσε στο περιθώριο με τους νομοθέτες στην Ουάσιγκτον που απασχολούνται με τις απειλές για κλείσιμο της κυβέρνησης και τις επικείμενες προθεσμίες χρηματοδότησης.

Αν και μια συντονισμένη διεθνής ώθηση για τη φορολόγηση των δισεκατομμυριούχων θα μπορούσε να διαρκέσει χρόνια, το Παρατηρητήριο έδειξε το παράδειγμα της επιτυχίας των κυβερνήσεων σε όλα εκτός από τον τερματισμό του τραπεζικού απορρήτου και τη μείωση των ευκαιριών για τις πολυεθνικές να μεταφέρουν τα κέρδη σε χώρες με χαμηλή φορολογία.


Η έναρξη του 2018 της αυτόματης κοινής χρήσης πληροφοριών λογαριασμού μείωσε το ποσό του πλούτου που κατέχεται σε υπεράκτιους φορολογικούς παραδείσους κατά τρεις φορές, εκτιμά το παρατηρητήριο.

Μια συμφωνία του 2021 μεταξύ 140 χωρών θα περιορίσει το περιθώριο των πολυεθνικών να μειώσουν τους φόρους δεσμεύοντας κέρδη σε χώρες με χαμηλό φόρο, θέτοντας ένα παγκόσμιο κατώτατο όριο 15% στη φορολογία των επιχειρήσεων από το επόμενο έτος.

Ελλείψει ευρείας διεθνούς ώθησης για έναν ελάχιστο φόρο στους δισεκατομμυριούχους, ο Ζούκμαν είπε ότι ένας «συνασπισμός πρόθυμων χωρών» θα μπορούσε μονομερώς να πρωτοστατήσει.

Αν και το τέλος του τραπεζικού απορρήτου και ο ελάχιστος εταιρικός φόρος έθεσαν τέλος στον ανταγωνισμό δεκαετιών μεταξύ των χωρών σχετικά με τους φορολογικούς συντελεστές, υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για μείωση των φορολογικών λογαριασμών, αναφέρει η έκθεση.

Για παράδειγμα, οι πλούσιοι σταθμεύουν όλο και περισσότερο τον πλούτο σε ακίνητα αντί για υπεράκτιους λογαριασμούς, ενώ οι εταιρείες μπορούν να εκμεταλλευτούν τα κενά στο ελάχιστο εταιρικό φόρο του 15%.

Εν τω μεταξύ, οι κυβερνήσεις ανταγωνίζονται όλο και περισσότερο για επενδύσεις μέσω επιδοτήσεων, παρόλο που αυτό είναι λιγότερο επιβλαβές για τις φορολογικές τους βάσεις από το να ανταγωνίζονται μόνο με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές, ανέφερε το Παρατηρητήριο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ