Οι απαιτήσεις των δανειστών για μισθούς και απολύσεις στο δημόσιο

Οι απαιτήσεις των δανειστών για μισθούς και απολύσεις στο δημόσιο
Ολοκλήρωση των 15.000 απολύσεων από το δημόσιο, νέα κινητικότητα με πιθανότητα νέου ποσοτικού στόχου απολύσεων, καθώς και νέο, πραγματικά ενιαίο μισθολόγιο με περικοπή του συνόλου των προσωπικών διαφορών, είναι οι απαιτήσεις που έχουν βάλει οι θεσμοί στο τραπέζι των συζητήσεων με την Κυβέρνηση.


Ειδικότερα, όπως είναι σε θέση να γνωρίζουν τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», οι δανειστές στα θέματα της δημόσιας διοίκησης δεν έχουν αλλάξει καθόλου τις απαιτήσεις τους. Και αυτό παρά το γεγονός ότι ο προηγούμενος υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκος Μητσοτάκης, είχε καταφέρει προτάσσοντας ποιοτικές μεταρρυθμίσεις να γλιτώσει τους ποσοτικούς στόχους για νέες απολύσεις.

Το σχέδιο νόμου, όμως, του σημερινού υπουργού αναπληρωτή Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Γιώργου Κατρούγκαλου, το οποίο προβλέπει ακύρωση των ποιοτικών μεταρρυθμίσεων της προηγούμενης ηγεσίας (νέο σύστημα αξιολόγησης, νέος τρόπος επιλογής προϊστάμενων), αλλά και την επαναπρόσληψη χιλιάδων απολυμένων δημοσίων υπαλλήλων, ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά των θεσμών, φέρνοντας πλέον σε πολύ δύσκολη θέση την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΑ. Η περικοπή όλου του ποσού των 200.000.000 ευρώ, περίπου, ή του μεγαλύτερου μέρους από το συνολικό ετήσιο κόστος της προσωπικής διαφοράς που καταβάλλεται σε 70.000 και πλέον δημοσίους υπαλλήλους από τον Ιανουάριο του 2012 μέχρι σήμερα, και η αναδιανομή του, αποτελεί βασικό άξονα στον «κορμό» του νέου μισθολογίου που απαιτούν οι πιστωτές μας, θα πρέπει να ξεκινήσει να εφαρμόζεται από τον Ιούλιο.

Από την εφαρμογή του νέου μισθολογίου δεν θα υπάρξει αλλαγή του συνολικού μισθολογικού κόστους του δημοσίου, ωστόσο στόχος είναι να γεφυρωθούν οι μεγάλες μισθολογικές διαφορές που υπάρχουν μεταξύ υπαλλήλων ίσης εκπαίδευσης που όμως εργάζονται σε διαφορετικούς φορείς του Δημοσίου.

Την ίδια στιγμή, η σημερινή κυβέρνηση φαίνεται να εξετάζει μερικό ξεπάγωμα των μισθολογικών προαγωγών. Στο πλαίσιο του περιορισμού της μισθολογικής δαπάνης είχε αποφασιστεί το «πάγωμα» των ωριμάνσεων. Πλέον η κυβέρνηση θέλει να επαναφέρει το σύστημα σε φυσιολογική ροή. Όλες οι παραπάνω ρυθμίσεις, οι οποίες αποτελούν τους κεντρικούς άξονες του νέου μισθολογίου που βρίσκεται υπό κατάρτιση, αναμένεται να λειτουργήσουν συνδυαστικά.

Για παράδειγμα κάποιος ο οποίος θα δει τις αποδοχές του να μειώνονται λόγω κατάργησης της υπερβάλλουσας μείωσης, θα λάβει αύξηση λόγω της μισθολογικής προαγωγής του με αποτέλεσμα οι τελικές απώλειές του να είναι τελικά μικρότερες.

Παράλληλα, ζητούμενο είναι να ξεκινήσει ένα σύστημα «μπόνους», το οποίο πάντως δεν αναμένεται να είναι υψηλό οικονομικά, για όσους επιτυγχάνουν τους στόχους τους, γεγονός το οποίο θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της μισθολογικής απώλειας για τους αποδοτικούς δημόσιους υπάλληλους.

Στο πλαίσιο των αλλαγών αυτών, τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταρρύθμισης εξετάζουν πολλά σενάρια. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση επιδιώκει να προωθήσει:

• Την αύξηση του ελάχιστου χρόνου παραμονής στα μισθολογικά κλιμάκια κατά δύο έτη για τους υπαλλήλους ΔΕ και ΥΕ. Με τον τρόπο αυτό, θα παραμένουν για περισσότερο καιρό στο ίδιο κλιμάκιο οι εν λόγω υπάλληλοι και αυτομάτως θα διευρύνεται η μισθολογική τους διαφορά με τους υπαλλήλους ΠΕ και ΤΕ.

• Την περικοπή των μη μισθολογικών παροχών. Ήδη έχουν εντοπιστεί δεκάδες περιπτώσεις σε όλα τα υπουργεία, στις οποίες οι υπάλληλοι έχουν παροχές

που κοστίζουν στον προϋπολογισμό.
• Την αναγνώριση της προϋπηρεσίας από τον ιδιωτικό τομέα. Τα δύο υπουργεία θέλουν να προχωρήσει αυτό το μέτρο, ώστε να υπάρχει ένα έξτρα κίνητρο για τους υπαλλήλους του ιδιωτικού τομέα να εργαστούν στο Δημόσιο και να προσφέρουν σε τεχνογνωσία και όχι μόνο.

ΕΠΑΝΑΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ. Ταυτόχρονα οι θεσμοί, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν διαμηνύσει στην κυβέρνηση ότι πολύ δύσκολα θα δεχτούν όχι φυσικά τις επαναπροσλήψεις των απολυμένων από την προηγούμενη κυβέρνηση δημοσίων υπαλλήλων, αλλά και τη μη ολοκλήρωση του αριθμού των 15.000 που ήταν προγραμματισμένες τη διετία 2013-2014.

Υπενθυμίζεται ότι το 2013 έγιναν 3.600 απολύσεις ενώ άλλες 5.000 έγιναν το πρώτο εξάμηνο του 2014 και προήλθαν από επιόρκους (500), σχολικούς φύλακες (1.400), εργαζομένους στον ΕΟΠΥΥ (2.500), δημοτικούς αστυνομικούς (200), εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ (100), καταργήσεις 21 Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (100) καθώς και από καταργήσεις θέσεων σε διάφορα υπουργεία (100).

Ως προς τις υπολειπόμενες 6.500 απολύσεις που υπολείπονται η προηγούμενη κυβέρνηση είχε σχεδιάσει αυτές να προέλθουν:

• 4.000 υπάλληλοι (από τους συνολικά 25.000) οι οποίοι βρίσκονται στο πρόγραμμα της κινητικότητας – διαθεσιμότητας.

• 1.000 εργαζόμενοι στο Δημόσιο οι οποίοι υπολογίζεται ότι θα απομακρυνθούν λόγω ανικανότητας ύστερα από εισήγηση των αρμόδιων υγειονομικών επιτροπών.

• 600 επίορκοι, οι οποίοι εκτιμάται ότι θα απομακρυνθούν με τελεσίδικες αποφάσεις με βάση τις υποθέσεις που εξετάζουν τα πειθαρχικά συμβούλια

• 850 υπάλληλοι από τη μείωση του μεγέθους των ΝΠΙΔ που εποπτεύει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

• 150 υπάλληλοι από τη μείωση του μεγέθους των ΝΠΙΔ που εποπτεύει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

• 140 υπάλληλοι από το κλείσιμο του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας και των άλλων 20 φορέων που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, που ψηφίστηκε πριν λίγες ημέρες από τη Βουλή.

• 90 υπάλληλοι από τη μείωση του μεγέθους των ΝΠΙΔ του υπουργείου Πολιτισμού.


Βρέθηκαν τρείς «νέες εφεδρείες»

Η κυβέρνηση είναι φανερό πλέον ότι θα βρεθεί σύντομα προς αδιεξόδου, καθώς προεκλογικά, αλλά και μετεκλογικά, το βασικό αφήγημα που είχε οικοδομήσει ήταν επαναπροσλήψεις απολυμένων και νέες προσλήψεις στο δημόσιο.

Την ίδια στιγμή η τρόικα έχει ήδη επισημάνει τρεις «νέες εφεδρείες» για την περαιτέρω μείωση του προσωπικού του δημόσιου τομέα, εφόσον φυσικά δεν καλυφθεί ο αριθμός από τις άλλες «δεξαμενές». Ειδικότερα, σύμφωνα με κοινοτικές πηγές που μίλησαν στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», αυτές οι «εφεδρείες» θα μπορούσαν να προέλθουν -και μάλιστα με βάση την ισχύουσα νομοθεσία- από τους δημοσίους υπαλλήλους οι οποίοι:

• Δεν θα αξιολογηθούν θετικά από τα αρμόδια υπηρεσιακά συμβούλια μετά το πέρας της διετούς δοκιμαστικής περιόδου την οποία περνούν μετά την πρόσληψή τους.

• Θα «περισσέψουν» (και δεν θα «μεταταχθούν») από τις μονάδες του Δημοσίου οι οποίες θα καταργηθούν, αφού πρώτα αξιολογηθούν με βαθμό κάτω από τη βάση.

• Δεν θα προαχθούν σε ανώτερη θέση έπειτα από δύο συναπτές ετήσιες αξιολογήσεις, ξεκινώντας από τη φετινή.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Αξιολόγηση