Αναζητούν plan B για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης

Ναυάγησαν και οι τελευταίες διαπραγματεύσεις του ΑΔΜΗΕ με την «EuroAsia Interconnector»

Αναζητούν plan B για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης

Σε πλήρη αδιέξοδο οδηγούνται οι διαπραγματεύσεις του ΑΔΜΗΕ με τον Euroasia Interconnector.  Και η τελευταία συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της Euroasia Interconnector, παρουσία της Κομισιόν προκειμένου να συμφωνηθεί το εταιρικό σχήμα για την υλοποίηση του έργου, απέβη άκαρπη.

Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η νομοθεσία το πρώτο λόγο για το τι μέλλει γενέσθαι με το έργο, έχει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ). 

Κατόπιν αυτού οι επιλογές της ΡΑΕ είναι είτε να αναθέσει την υλοποίηση του έργου στον ΑΔΜΗΕ ή σε τρίτη εταιρία, είτε να προκηρύξει η ίδια το έργο, με την πρώτη επιλογή να προβάλλεται ως πιο πιθανή, δεδομένου και του επείγοντος χαρακτήρα του.

Η ΡΑΕ καλείται το αργότερο μέχρι το Σεπτέμβριο να έχει δώσει λύση στον γόρδιο δεσμό της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής. Υπενθυμίζεται ότι περασμένη Τρίτη, ο ACER ολοκλήρωσε την έκθεσή του για τα έργα κοινού ενδιαφέροντος, στα οποία έχει περιληφθεί το συνολικό project του Εuroasia Interconnector για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ. Ο Οργανισμός όμως διαπίστωσε διετή καθυστέρηση, σε ένα έργο που θεωρεί στρατηγικής σημασίας για την Ευρώπη.

Το έργο επείγει όχι μόνο για να ελαφρυνθεί ο λογαριασμός των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας αλλά και επειδή το νησί από το 2021 θα αντιμετωπίζει πρόβλημα ενεργειακής επάρκειας εξαιτίας του συνδυασμού της αυξανόμενης ζήτησης με τη διακοπή λειτουργίας παλαιών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής.

Η διασύνδεση περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ ενώ αποτελεί τμήμα και της διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας, έργο που έχει χαρακτηριστεί και ως «κοινού ενδιαφέροντος» από την ΕΕ. Για το λόγο αυτό το καλώδιο Κρήτη - Αττική ανατέθηκε από τους Ρυθμιστές Ελλάδας και Κύπρου από κοινού στις δύο εταιρίες οι οποίες όμως δεν κατέληξαν σε συμφωνία.

Πηγές του ΑΔΜΗΕ ανέφεραν ότι οι διαπραγματεύσεις κατέρρευσαν και επισήμως, καθώς η Euroasia Interconnector δεν αποδέχθηκε την πρόταση να έχει ο Διαχειριστής την πλειοψηφία (51 %) στην εταιρία κατασκευής του έργου, με την οποία σύμφωνα με τις ίδιες πηγές στη χθεσινή συνάντηση τάχθηκε και η Κομισιόν. Πρόσφατα εξάλλου ο Διαχειριστής υπέβαλε πρόταση να αναλάβει ο ίδιος εξ ολοκλήρου την κατασκευή του.

Η «μεγάλη» διασύνδεση Ηράκλειο - Αττική είναι έργο προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ και έπεται της «μικρής» διασύνδεσης της Κρήτης (Χανιά - Πελοπόννησος), έργο για το οποίο είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2020.