Πόλεμος μεριδίων στη λιανική της ηλεκτρικής ενέργειας

Ποιοι προηγούνται – πόσους πελάτες έχει χάσει η ΔΕΗ – Πώς διαμορφώνεται η πίτα

Πόλεμος μεριδίων στη λιανική της ηλεκτρικής ενέργειας

Θέσεις μάχης λαμβάνουν οι ενεργειακοί παίκτες στη λιανική ενέργειας διεκδικώντας με πακέτα με συνδυαστικές προσφορές και με στρατηγικές εξασφάλισης χαμηλότερων τιμών, τη  θέση στην αγορά του μέλλοντος που χτίζεται σήμερα.

Ο ανταγωνισμός οξύνθηκε εξάλλου, με την είσοδο στην αγορά ρεύματος των εταιρειών λιανικής φυσικού αερίου, οι οποίες πλέον παρέχουν ολοκληρωμένες λύσεις ενέργειας, συνδυάζοντας φυσικό αέριο και ρεύμα στον ίδιο λογαριασμό και παρέχοντας ταυτόχρονα πρόσθετες υπηρεσίες στην ίδια τιμή.

Συνολικά 18 εταιρείες προμήθειας ρεύματος σήμερα προσπαθούν να αποσπάσουν μερίδια από τον τζίρο των περίπου 5 δισ. ευρώ της πάλαι ποτέ κραταιάς ΔΕΗ αν και τελικά προβλέπεται ότι θα επικρατήσουν 3-4 όμιλοι (μαζί με τη ΔΕΗ), που θα διαθέτουν κατά κύριο λόγο μονάδες παραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο, καθώς και εταιρείες προμήθειας και παροχής ενεργειακών υπηρεσιών.

Παρότι εδώ και περίπου έναν χρόνο έχουν τεθεί σε εφαρμογή και οι δημοπρασίες προθεσμιακών προϊόντων (NOME) που δίνουν τη δυνατότητα στους εναλλακτικούς παρόχους να αγοράζουν ποσότητες λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ενέργειας ώστε να διαμορφώνουν ανταγωνιστικά πακέτα, τελικά όλοι μαζί οι εναλλακτικοί πάροχοιμοιράζονται μερίδιο της τάξης του 15%. Κυρίαρχος παίκτης... παραμένει στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας η ΔΕΗ με μερίδιο 84,9% του συνόλου των φορτίων που καταναλώνουν τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις.

Οι τέσσερις μεγαλύτερες ιδιωτικές εταιρείες, εκ των οποίων οι τρεις που ανήκουν σε ομίλους με μονάδες παραγωγής ρεύματος, αθροίζουν ποσοστό της τάξης του 11% στην προμήθεια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Λειτουργού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ) για τον μήνα Ιανουάριο, η Elpedison έχει ποσοστό 3,47%, η Protergia 3,39%, η ΗΡΩΝ 3,19% και η Watt & Volt 1,33%. Οι υπόλοιπες εμφανίζουν ποσοστά κάτω της μιας ποσοστιαίας μονάδας.

Μεγάλες αλλαγές στα μερίδια

Περίπου 20.000 πελάτες το μήνα έχανε από το Νοέμβριο μέχρι και το Γενάρη η ΔΕΗ, μέγεθος όμως που δεν ικανοποιεί τους μνημονιακούς στόχους και δεν μεταβάλλει ουσιωδώς το μερίδιό της Επιχείρησης στην αγορά που παραμένει στο 85%. Συνολικά στους ιδιώτες προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας είχαν μετακινηθεί από το Νοέμβριο μέχρι τον Ιανουάριο 355.000 καταναλωτές, μέγεθος που αντιστοιχεί μόλις στο 5,2% των ρολογιών της ΔΕΗ που υπολογίζονται σε πάνω από 7 εκατομμύρια.

Στη χαμηλή τάση που είναι οι οικιακοί καταναλωτές, η Protergia του ομίλου Μυτιληναίου εμφανίζει το μεγαλύτερο πελατολόγιο με περίπου 89.000 πελάτες, ακολουθεί η Εlpedison, που ελέγχεται από την Ιταλική Edison, τον όμιλο Ελλάκτωρ και την Χαλκόρ με 80.000 ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η εταιρεία Ήρων του ομίλου ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, της Γαλλικής ENGIE και Qatar Petroleum με 63.000 πελάτες. Ακολουθούν, η Watt+Volt του κ. Τάσου Παπαναγιώτου με 50.000 συνδέσεις, η ΚΕΝ του ομίλου Καράτζη με 20.000 συνδέσεις, η Voltera, η οποία ελέγχεται από την J&P Άβαξ με 12.000 συνδέσεις, τα ΕΛΤΑ με 5.000 και ο ΟΤΕ με 9.000 συνδέσεις, που ωστόσο όπως διευκρινίζεται αφορούν συνδέσεις δικών του σημείων αφού η δραστηριότητά του στο ρεύμα αφορά αυτοπρομήθεια για κάλυψη των αναγκών του .

Στη μέση τάση που εκπροσωπεί μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις και βιομηχανίες ο Ήρωνας για τα δηλωθέντα φορτία Ιανουαρίου (δηλαδή από την συνολική κατανάλωση ενέργειας στην μέση τάση) απέσπασε το 7,2% της αγοράς (72.000 μεγαβατώρες), η Protergia το 6,3% (72.000 μεγαβατώρες) και η Elpedison το 5,9% (67.000 μεγαβατώρες). Πολύ επιθετική πολιτική στην μέση τάση εμφανίζουν το τελευταίο διάστημα τα ΕΛΤΑ, τα οποία έχουν προσελκύσει σημαντικό πελατολόγιο με πολύ χαμηλές τιμές. Συνολικά, το μερίδιο αγοράς από 0,3% που ήταν τον περασμένο Δεκέμβριο, διαμορφώθηκε σε 0,5% τον Ιανουάριο.

Στο παιχνίδι του ανταγωνισμού κεντρικό ρόλο παίζουν τα call center που αναλαμβάνουν για λογαριασμό των εταιρειών να προσελκύσουν καταναλωτές και συχνά αποκτούν αυξημένη διαπραγματευτική δύναμη με αποτέλεσμα να γίνονται στόχος «εξαγορών» από τους ενεργειακούς παίκτες, προκειμένου να αλλάξουν εργοδότη.

Οι πολιτικές αυτές φέρνουν αποτελέσματα και οι ανακατατάξεις είναι συνεχείς ενώ η μάχη των προσφορών είναι συνεχής. Η προσφορά του Ήρωνα για νυχτερινό ρεύμα όλη την μέρα (Πρόγραμμα Νυχτερινή χρέωση 24/7), είχε αποτέλεσμα να διπλασιάσει το πελατολόγιό του το τελευταίο πεντάμηνο, και από 37.000 τον περασμένο Σεπτέμβριο έχει εκτοξευθεί στις 63.000 σήμερα. Επίσης ο Ηρων έχει προχωρήσει σε άτυπη συνεργασία με την ΟΠΑΠ για να προωθήσει συμβόλαια ΗΡΩΝ στα πρακτορεία από ΔΕΗ σήμερα.

Η πίτα έχει αρχίσει να διαμορφώνεται ωστόσο θα χρειαστεί ακόμη αρκετός χρόνος για να φανεί που θα καταλήξουν οι ανακατατάξεις , αφού πολλές από τις σημερινές εταιρείες επιδιώκουν να εξασφαλίσουν ένα μερίδιο για να το πουλήσουν σε δεύτερη φάση στους μεγαλύτερους προμηθευτές.

Πηγή: Από την εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο στα περίπτερα όλης της χώρας

Αξιολόγηση