Εγνατία το γερό χαρί των αποκρατικοποιήσεων

Το χροδιάγραμμα για τον διαγωνισμό

Εγνατία το γερό χαρί των αποκρατικοποιήσεων


Έχουν μεσολαβήσει σχεδόν πέντε χρόνια, από το 2013 όπου ξεκίνησε ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και πάει από αναβολή σε αναβολή.

Στις 16 Φεβρουαρίου, εκπνέει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος, δηλαδή της πρώτης φάσης του διαγωνισμού, για την 35ετή τουλάχιστον παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Μιας αποκρατικοποίησης η οποία λέγεται ότι έχει γίνει αποδεκτής υψηλού ενδιαφέροντος, από εγχώριους και ξένους ομίλους.

Εδώ το μεγάλο πλεονέκτημα είναι ότι πρόκειται για έναν "έτοιμο" αυτοκινητόδρομο, ο οποίος με την σταδιακή προσθήκη των σταθμών διοδίων, και τη δημιουργία μερικών μεγάλων Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ), μπορεί να αποδώσει άμεσα στο παραχωρησιούχο.

Η Εγνατία Οδός «είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, διαχωρισμένων ρευμάτων κυκλοφορίας, με πλήρη έλεγχο των προσβάσεων. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους (στη συνοριακή πύλη με την Τουρκία) και διέρχεται από τη μητροπολιτική περιοχή Θεσσαλονίκης. Διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας, και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση (ρεύμα κυκλοφορίας) και κεντρική νησίδα. Στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, για οδικό τμήμα 45 χιλιομέτρων, από τον κόμβο Κλειδίου έως τον κόμβο Λαγκαδά, η Εγνατία Οδός διαθέτει τρεις λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και κεντρική νησίδα.

Ο οδικός άξονας συνδέεται με την Αλβανία, την ΠΓΔΜ, τη Βουλγαρία και την Τουρκία μέσω έντεκα καθέτων οδικών αξόνων. Τρεις από τους οδικούς αυτούς κάθετους άξονες, με συνολικό μήκος 225 χιλιόμετρα, θα αποτελέσουν μέρος της σύμβασης παραχώρησης. Πρόκειται για τον οδικό άξονα Σιάτιστα - Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή, που οδηγεί στην Αλβανία (Kapshtice), τον οδικό άξονα Χαλάστρα - Εύζωνοι, που οδηγεί στην ΠΓΔΜ (Gevgeli) και τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας, που οδηγεί στη Βουλγαρία (Kulata).

Περαιτέρω προοπτικές δημιουργεί για την Εγνατία Οδό η επικείμενη ιδιωτικοποίηση των λιμένων Ηγουμενίτσας και Αλεξανδρούπολης.

Τα δύο λιμάνια βρίσκονται γεωγραφικά πάνω στις δύο απολήξεις του αυτοκινητοδρόμου, αυτές που συνδέουν την Ελλάδα με την Ιταλία και την Τουρκία.

Οι οδικές μεταφορές μεταξύ Ανατολής και Δύσης μέσω της Εγνατίας τροφοδοτούν τα λιμάνια, ενώ αντίστροφα, η εμπορευματική κίνηση των λιμανιών τροφοδοτεί πίσω την Εγνατία. Συνιστούν μ' άλλα λόγια ένα αναπτυξιακό τόξο, έναν εναίο άξονα Ανατολής-Δύσης και αντιστρόφως, με συνέργειες από το διαμετακομιστικό εμπόριο έως τον τουρισμό και την κρουαζιέρα, και γι’ αυτό ακριβώς επελέγησαν ως τα πλέον ελκυστικά ανάμεσα στα δέκα.

Αξιολόγηση