Άνοδο της εσωτερικής κατανάλωσης δείχνει η αύξηση στη διακίνηση κοντέινερ

Άνοδο της εσωτερικής κατανάλωσης δείχνει η αύξηση στη διακίνηση κοντέινερ

Πρόκειται να αποκτηθούν τέσσερις ή πέντε γερανογέφυρες post panamax, ενώ σε έτερο χρόνο και υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχουν σημαντικοί πελάτες στα χύδην φορτία, θα γίνει ενσωμάτωση της τέταρτης προβλήτας με την πέμπτη, ανέφερε ο εκπρόσωπος της εταιρείας.

Την τάση για άνοδο της εσωτερικής κατανάλωσης στη χώρα αποτυπώνει η αισθητή αύξηση που σημειώθηκε πέρυσι στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, στο επίπεδο των εισαγωγών κοντέινερ για εγχώριες επιχειρήσεις αλλά και των transit φορτίων, όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος (ΟΛΘ ΑΕ), Κωνσταντίνος Μέλλιος, σχολιάζοντας το ρεκόρ δεκαετίας συνολικά στα κοντέινερ, με το οποίο έκλεισε το 2017.
«Προς το παρόν δεν έχουμε στοιχεία για την ποιοτική ανάλυση των διακινούμενων φορτίων -π.χ., είδος προϊόντος/πρώτης ύλης- αλλά προφανώς, για να έχουμε διόγκωση των διακινούμενων φορτίων αυτό είναι ένα πρώτο δείγμα ότι οι επιχειρήσεις έχουν αύξηση τζίρου, ο οποίος προέρχεται κι από την άνοδο της εσωτερικής κατανάλωσης», σημείωσε ο κ.Μέλλιος. Όπως επισήμανε, η συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων -σε TEUs- αυξήθηκε φέτος σε ποσοστό άνω του 18% σε σχέση με το 2016, παρά την επίδραση από τη συνεχιζόμενη απεργία των τελωνειακών.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που έθεσε στη διάθεση του ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Μέλλιος (σ.σ. η επιμέρους ανάλυση αφορά το 11μηνο του 2017), τα εγχώρια προς εξαγωγή εμπορευματοκιβώτια αυξήθηκαν κατά 21,9%, ενώ στην περίπτωση των transit (σ.σ.: βαλκανικές αγορές) η άνοδος ανήλθε σε 32,6%. Οι δε εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν στο ίδιο διάστημα κατά 4,88% και τα αντίστοιχα transit φορτία κατά 15,4%.
Ερωτηθείς πώς θα διαμορφωνόταν η διακίνηση αν δεν υπήρχε η επίδραση από την απεργία των τελωνειακών (σ.σ. από τα μέσα Σεπτεμβρίου οι τελωνειακοί απέχουν από την τρίτη βάρδια στην πύλη 16, γεγονός που επιδρά αρνητικά στα εγχώρια προς εξαγωγή φορτία), ο πρόεδρος του ΟΛΘ απάντησε: «Αν δεν υπήρχε η απεργία των τελωνειακών θα μπορούσαμε πιθανώς να έχουμε "πιάσει" το ρεκόρ του 2007, όταν είχαν διακινηθεί συνολικά 444.000 TEUs (σ.σ. μονάδα μέτρησης, που ισοδυναμεί με ένα τυποποιημένο εμπορευματοκιβώτιο μήκους 20 ποδών). Υπενθυμίζω ότι η μέγιστη χωρητικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) στην 6η προβλήτα ανέρχεται σε 450.000 TEUs».
Η επίδοση που κατέγραψε ο ΟΛΘ ως προς τη διακίνηση το 2017 -401.745 TEUs- ήταν η δεύτερη καλύτερη της τελευταίας 20ετίας, ενώ αύξηση κατεγράφη και στο συμβατικό φορτίο (τα επίσημα στοιχεία για το συμβατικό φορτίο θα ανακοινωθούν εντός των επόμενων ημερών). «Κατά την άποψή μας, αυτή η θετική εικόνα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στην προσπάθεια των εργαζομένων στην εταιρεία» σημείωσε ο κ. Μέλλιος.
Η επέκταση της 6ης προβλήτας, όπου βρίσκεται ο ΣΕΜΠΟ, αποτελεί το βασικότερο στοιχείο του επενδυτικού προγράμματος της κοινοπραξίας DIEP GmbH-Terminal Link SAS-Belterra Investments Ltd, που αναμένεται να αναλάβει τα ηνία του λιμανιού μέσα στους επόμενους μήνες, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης του 67% του ΟΛΘ (σ.σ. για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης και το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας απομένει η έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και ο κοινοβουλευτικός έλεγχος, ενώ εκκρεμεί η αίτηση ανάκλησης που έχουν καταθέσει οι εργαζόμενοι στο λιμάνι, ως προς την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τον προσυμβατικό έλεγχο της πώλησης του 67%, η οποία αναμένεται να συζητηθεί στις 12 Ιανουαρίου 2018).
Με επανειλημμένες δηλώσεις τους στη διάρκεια των τελευταίων μηνών, οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας έχουν επισημάνει ότι η υποχρέωσή της για επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 180 εκατ. ευρώ στην επταετία, θα εκπληρωθεί πολύ νωρίτερα σε ό,τι αφορά ειδικά το βασικό στοιχείο αυτής της υποχρέωσης, δηλαδή την επέκταση της 6ης προβλήτας, στόχος για την οποία είναι, να έχει ολοκληρωθεί μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια. «Θα προσπαθήσουμε με κάθε τρόπο σε τέσσερα χρόνια να έχουμε κρηπίδωμα μήκους 440 μέτρων, με βάθος 16,5 μέτρων, που θα μας δώσει τη δυνατότητα να προσεγγίζουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και πλοία "New Panamax", δηλαδή χωρητικότητας 9.500-14.000 TEUs. Σήμερα, το μεγαλύτερο που μπορεί να έρθει, είναι της τάξης των 7.000 TEUs ? κι αυτό όχι έμφορτο. Η δημιουργία της 6ης προβλήτας περιλαμβάνεται στις υποχρεωτικές επενδύσεις, αλλά ούτως ή άλλως πρέπει να γίνει, γιατί διαφορετικά δεν υπάρχει καμία περίπτωση μια κύρια γραμμή (mainliner) να φτάσει στη Θεσσαλονίκη, ενώ έχουμε πολύ ισχυρές προσδοκίες ότι αυτό θα γίνει μόλις τελειώσει το έργο» σημείωσε πρόσφατα ο συντονιστής της κοινοπραξίας, Σωτήρης Θεοφάνης.
Επιπλέον, σε δηλώσεις του στο τέλος Σεπτεμβρίου επισήμανε ότι θα αντικατασταθεί σημαντικός εξοπλισμός του λιμένος, «γιατί αν δεν τον αλλάξουμε κινδυνεύουμε να μην έχουμε χωρητικότητα». Στο πλαίσιο αυτό πρόκειται να αποκτηθούν τέσσερις ή πέντε γερανογέφυρες post panamax, ενώ σε έτερο χρόνο και υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχουν σημαντικοί πελάτες στα χύδην φορτία, θα γίνει ενσωμάτωση της τέταρτης προβλήτας με την πέμπτη, ανέφερε ο εκπρόσωπος της εταιρείας.

Αξιολόγηση