Γιατί δεν βρίσκουμε ακόμη φάρμακα στα ράφια των σουπερμαρκετ

Το πλαίσιο επιτρέπει, οι φαρμακοβιομηχανίες δεν ανταποκρίνονται

Γιατί δεν βρίσκουμε ακόμη φάρμακα στα ράφια των σουπερμαρκετ

Παρά τις μεγάλες προσδοκίες και τον πολύ λόγο που έχει γίνει για το άνοιγμα των πυλών της αγοράς σουπερμάρκετ στην φαρμακοβιομηχανία, μέχρι ώρας δεν παρατηρείται ιδιαίτερο ενδιαφέρον από του φαρμακοβιομήχανους να επενδύσουν σε νέες συσκευασίες, ούτε να ανοίξουν αυτό το μεγάλο κανάλι πωλήσεων προς  τον τελικό καταναλωτή.   Σύμφωνα με πληροφορίες είναι ελάχιστα τα προϊόντα που έχουν αιτηθεί από τον ΕΟΦ τη σχετική έγκριση, για την υποκατηγορία φαρμάκων  Γενικής Διάθεσης, (ΓΕ.ΔΙ.ΦΑ),  ενώ οι μεγάλες επενδύσεις που απαιτούνται για να παραχθούν οι νέες μικρές συσκευασίες φαρμάκων (κυρίως σιρόπια και αναλγητικά) αποθαρρύνουν τη φαρμακοβιομηχανία να προχωρήσει.

Το άνοιγμα του καναλιού των σουπερμάρκετ στα φάρμα ήταν ένα από τα κεντρικά ζητήματα της δεύτερης αξιολόγησης, και θέμα που είχε ξεσηκώσει τις αντιδράσεις του φαρμακευτικού κόσμου όταν είχε τεθεί για πρώτη φορά πριν από τρία χρόνια.

Το υπουργείο Υγείας είχε νομοθέτησε το περασμένο έτος ένα μέτρο - χρυσή τομή, κατευνάζοντας έτσι την αντιπαράθεση που είχε ξεσπάσει για την απελευθέρωση των ΜΗΣΥΦΑ, επιτρέποντας την είσοδο στα σουπερμάρκετ ενός μέρους από αυτή την κατηγορία σκευασμάτων, ονομάζοντας τη νέα αυτή λίστα ΓΕΔΙΦΑ (Γενικής Διάθεσης Φάρμακα). Από τη λίστα των ΜΗΣΥΦΑ, που στη χώρα μας αριθμεί 1.582 σκευάσματα, μόνο τα 216 μεταφέρθηκαν αρχικά στη νέα λίστα των ΓΕΔΙΦΑ. Σήμερα, το MoneyPro αποκαλύπτει ότι ενώ η αγορά ανοίγει, οι φαρμακοβιομηχανία, αδιαφορεί, καθώς …το business plan δεν βγαίνει. Η φαρμακοβιομηχανία δεν είναι διατεθειμένη να πληρώσει τις μεγάλες επενδύσεις που απαιτούνται για να παραχθούν οι νέες μικρές συσκευασίες και τα νέα προϊόντα μικρής περιεκτικότητας ενώ υπολογίζοντας και το κόστος στο ράφι των σουπερμάρκετ…. εγκαταλείπουν τη σκέψη.

Όπως εξηγεί ο κ. Κ. Παναγούλιας, αντιπρόεδρος της μεγαλύτερης φαρμακοβιομηχανίας ΒΙΑΝΕΞ «δεν υπάρχει ενδιαφέρον να μπούμε στα σουπερμάρκετ, γιατί το δίκτυο των φαρμακείων είναι πολύ μεγάλο και αρκετό για να φτάσουμε στον καταναλωτή, ενώ το νέο κανάλι που ανοίγει με τα ΓΕΔΙΦΑ των σουπερμάρκετ είναι ακριβό και με αμφίβολη αποτελεσματικότητα. Ταυτόχρονα χρειάζονται επενδύσεις για να παραχθούν τα φάρμακα στις συσκευασίες που απαιτούνται, οπότε προς το παρόν δεν μας ενδιαφέρει μια τέτοια κίνηση». Σημειώνεται ότι η κατηγορία των ΓΕ.ΔΙ.ΦΑ. είναι υποκατηγορία των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων που αποφασίστηκε τον Μάιο του 2016 να διατίθενται εκτός φαρμακείων υπηρετώντας τημ απαίτηση των Θεσμών, στο πλαίσιο του ανοίγματος των αγορών. Ωστόσο οι προδιαγραφές που μπήκαν (μικρές συσκευασίες, μικρή περιεκτικότητα) απαιτεί νέες επενδύσεις από τη φαρμακοβιομηχανία για αμφίβολα αποτελέσματα.

Από την Bayer που παράγει τη γνωστή μας Ασπιρίνη, σημειώνεται, ότι «προς το παρόν δεν έχουμε καν λανσάρει στην Ελλάδα τις μικρές συσκευασίες που είναι κατάλληλες για σουπερμάρκετ, ωστόσο ακόμη και αν πάρουν την κατάλληλη τιμή και τις φέρουμε, δεν υπάρχει προς το παρόν απόφαση να μπούμε σε αυτό το κανάλι. Τα 11.000 φαρμακεία που υπάρχουν σχεδόν παντού καλύπτουν την ανάγκη να είμαστε κοντά στον καταναλωτή». Στην ίδια λογική και από την Bristol Myers Squibb που διαθέτει στην ελληνική αγορά το Depon, τονίζεται ότι « δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον για την είσοδο του γνωστού φαρμάκου στην αγορά των σουπερμάρκετ, τώρα που θεσμικά επιτρέπεται, καθώς το δίκτυο των φαρμακείων είναι πολύ ισχυρό στην Ελλάδα και ο καταναλωτής το επιλέγει και το εμπιστεύεται».

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος του ΕΦΕΧ (Συνδέσμου εταιρειών φαρμάκου ευρείας χρήσης) Βασίλης Σερέτης και Διευθύνων Σύμβουλος της Gallenica, σημειώνει ότι «είναι πολύ μεγάλο το ύψος των επενδύσεων που θα πρέπει να υλοποιήσουν οι φαρμακοβιομηχανίες για να κατασκευάσουν τις νέες συσκευασίες, της τάξης των 500.000 ευρώ, και είναι αμφίβολο αν τέτοιες επενδύσεις μπορούν να αποδώσουν, με δεδομένη την υποτονική αγορά και το ισχυρό δίκτυο των φαρμακείων. Μια τέτοια προοπτική μπορεί να ενδιαφέρει πιο μελλοντικά, εταιρείες με μεγάλα προϊόντα που έχουν μεγάλη τεμαχιακή κατανάλωση.

Τι προβλέπει ο ΕΟΦ

Σύμφωνα με τη λίστα που έχει αναρτήσει ο ΕΟΦ στη λίστα Φαρμάκων Γενικής Διάθεσης (ΓΕ.ΔΙ.ΦΑ) περιλαμβάνονται 40 δραστικές ουσίες και αφορούν, ευρείας κυκλοφορίας αναλγητικά, αντιπυρετικά, σκευάσματα για πόνους μυών και αρθρώσεων, για πονόλαιμο, αντισταμινικά, αντιόξινα, δερματολογικά και στοματικά διαλύματα περιλαμβάνονται στην λίστα με τα φάρμακα που θα μπορούν να πωληθούν και στα σούπερ μάρκετ.

Στην λίστα περιλαμβάνεται και η μορφή-περιεκτικότητα καθώς και οι συσκευασίες που θα πρέπει να έχουν τα προϊόντα προκειμένου να πωλούνται από τα σούπερ μάρκετ. Επίσης οι προδιαγραφές, να μη χρειάζονται ιδιαίτερες συνθήκες φύλαξης και διακίνησης, οι συσκευασίες τους να είναι μικρές και, σε συνδυασμό με την περιεκτικότητα, η συνολική ποσότητα του φαρμάκου να μη ξεπερνά δόση που να μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του λήπτη και να μην υπάρχουν έγκριτες και τεκμηριωμένες ενδείξεις για σοβαρούς κινδύνους από τη μακροχρόνια χρήση τους από τη δημοσιευμένη βιβλιογραφία σε επιστημονικά περιοδικά που διαθέτουν κριτική επιτροπή αξιολόγησης.

Της Μαρίνας Πρωτονοταρίου - Από την εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο στα περίπτερα όλης της χώρας

Αξιολόγηση