«Ώρα» ΔΕΣΦΑ – Ποιοι μένουν, ποιοι φεύγουν

Η λίστα και οι όροι του διαγωνισμού

«Ώρα» ΔΕΣΦΑ – Ποιοι μένουν, ποιοι φεύγουν

Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να ληφθεί η απόφαση για τη short list των υποψηφίων, οι οποίοι θα είναι και οι τελικοί διεκδικητές για την εξαγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ.
Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού τον ΔΕΣΦΑ μπορούν να διεκδικήσουν Ευρωπαίοι Διαχειριστές Δικτύου καθώς και εταιρείες τρίτων χωρών μέσω κοινοπραξιών.
Ενδιαφέρον για την εξαγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ έχουν εκδηλώσει έξι κοινοπραξίες που αποτελούνται από συνολικά δέκα εταιρείες.

Υπενθυμίζεται πως μη δεσμευτικό ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εταιρείες:

● Snam SpA (Ιταλία)/ Enagás Internacional SLU (Ισπανία) / Fluxys S.A. (Βέλγιο) / N.V. Nederlandse Gasunie (Ολλανδία)

● Transgaz S.A. (Ρουμανία) / GRTgaz S.A. (Γαλλία)

● Regasificadora del Noroeste S.A. (Ισπανία)

● Macquarie Infrastructure and Real Assets (Europe) Limited (ΗΠΑ-Βρετανία)

● Powerglobe LLC (Κατάρ)

● Integrated Utility Services Inc. (Βρετανία)

«Φαβορί» θεωρούνται η ιταλική Snam, η ισπανική Enagas, η βελγική Fluxys και η ολλανδική Gasunie, οι οποίες βρίσκονταν ήδη σε συζητήσεις για εξαγορά μεριδίων του ΔΕΣΦΑ ενόσω ακόμη γίνονταν διαπραγματεύσεις με την αζέρικη Socar (είχε κερδίσει τον πρώτο διαγωνισμό το 2013), ενώ οι τρεις πρώτες αποτελούν βασικούς μετόχους της κοινοπραξίας του TAP.

Η ρουμανική Transgaz S.A. και η γαλλική GRTgaz S.A. έχουν πιθανότητες να μετάσχουν στο επόμενο βήμα λόγω της ισχυρής τους θέσης στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα των δικτύων μεταφοράς φυσικού αερίου.
Πιθανότητες να συνεχίσει στην επόμενη φάση έχει και η ισπανική Regasificadora del Noroeste (Reganosa S.A.) η οποία διαχειρίζεται μεγάλο τμήμα του ισπανικού δικτύου μεταφοράς αερίου.
Για τους άλλους τρεις διεκδικητές του ΔΕΣΦΑ, εγείρονται ερωτήματα για το αν πληρούν τους όρους του διαγωνισμού καθώς δεν είναι απευθείας πιστοποιημένοι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς.

Όπως ορίζει και η συμφωνία με τους δανειστές, οι όροι του διαγωνισμού θα πρέπει να θέτουν αυστηρές προϋποθέσεις για τους υποψήφιους αγοραστές.

Από το 66% των μετοχών που θα πουληθούν, το 31% αφορά στο μερίδιο του δημοσίου και το 35% στο μερίδιο των ΕΛΠΕ. Η ΔΕΠΑ, η οποία σήμερα είναι κάτοχος του 100% του ΔΕΣΦΑ, θα μεταβιβάσει στο Δημόσιο το 34%.
Σημειώνεται ότι ο ΔΕΣΦΑ ιδρύθηκε το 2007 ως 100% θυγατρική εταιρεία της ΔΕΠΑ, στο πλαίσιο της απελευθέρωσης της αγοράς φυσικού αερίου. Έχει στην κυριότητά του, λειτουργεί, συντηρεί, διαχειρίζεται, εκμεταλλεύεται και αναπτύσσει το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ), που βρίσκεται στη νήσο Ρεβυθούσα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ