Γιατί χάνουμε… κρουαζιερόπλοια

Κάμψη 25% στα ελληνικά νησιά - Πτώση και στην ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου

 Γιατί χάνουμε… κρουαζιερόπλοια

 Πτώση της τάξεως του 25% εκτιμάται ότι καταγράφει φέτος η δραστηριότητα της κρουαζιέρας, αποτέλεσμα της  κάμψης στην ευρύτερη περιοχή της Ανατ. Μεσογείου αλλά και των ελλιπών υποδομών που αποθαρρύνουν τους tour operators να εντάξουν τα ελληνικά νησιά στα προγράμματά τους. Αυτό επισημαίνειο κ. Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, αναφέροντας ότι η πολιτική αστάθεια, η μεταναστευτική κρίση και η τρομοκρατία στους γείτονές μας,  στους λόγους που ανάγκασαν τις  εταιρείες κρουαζιέρας και tour operators να αλλάξουν προορισμούς για το 2017. Το αποτέλεσμα είναι λιγότερα κρουαζιερόπλοια στα ελληνικά λιμάνια, αλλά και λιγότεροι επιβάτες, παρότι τα κρουαζιερόπλοια που έρχονται είναι μεγαλύτερα.

Της ΜΑΡΙΝΑΣ ΠΡΩΤΟΝΟΤΑΡΙΟΥ

«Η πτώση αναμενόταν, για φέτος, όχι όμως σε αυτά τα επίπεδα. Περιμέναμε μια μείωση στο 10-15% και τελικά διαμορφώνεται στο 25%, αφού υπήρχαν και δυσάρεστες εκπλήξεις σε δημοφιλείς προορισμούς. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία η πτώση στη Σαντορίνη είναι στο 45% και αυτό δεν οφείλεται στη μειωμένη ζήτηση για το νησί, αλλά στη μειωμένη δυνατότητα του λιμανιού, με αποτέλεσμα τα κρουαζιερόπλοια να επιλέγουν να μην περιμένουν τη σειρά τους, αλλά να φεύγουν. Για το 2018 αναμένουμε πάλι πτώση αλλά σε μικρότερο ποσοστό. Στόχος μας πλέον είναι μεσοπρόθεσμες ενέργειες ώστε σταδιακά τα επόμενα χρόνια να αυξηθεί και πάλι η κρουαζιέρα στη χώρα μας».

«Είναι σημαντικό να αναβαθμίσουμε τις υποδομές για να κάνουμε ελκυστικούς τους ελληνικούς προορισμούς. Το πρώτο που πρέπει να γίνει είναι να συντηρηθούν τα ναύδετα, στα λιμάνια των νησιών που τα λιμάνια τους δεν μπορούν να υποδεχτούν τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Στη Σαντορίνη παρότι έχει πολύ μεγάλη κίνηση, τα ναύδετα δεν λειτουργούν, και τα κρουαζιερόπλοια μένουν στα ανοιχτά με τις μηχανές να δουλεύουν για να μένουν στην ίδια θέση. Και για να συντηρηθούν τα ναύδετα πρέπει να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο για να γίνουν αναθέσεις», σημειώνει ο κ. Θ. Κόντες.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ. Σ ε ευρεία σύσκεψη που θα λάβει χώρα τον προσεχή μήνα στο ΥΝΝΠ θα επιχειρηθεί να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα της κρουαζιέρας, με συντονισμό όλων των πλευρών ώστε να δοθούν κατευθύνσεις στις αρμόδιες υπηρεσίες και να αποφασιστούν τα μέτρα που μπορούν να στηρίξουν στην πράξη την κρουαζιέρα, έστω μεσοπρόθεσμα. Η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) έχει καταγράψει όλα τα θέματα που απασχολούν τις διαχειρίστριες εταιρίες των Κρουαζιερόπλοιων και θα επιχειρηθεί να αντιμετωπιστούν σε συλλογικό επίπεδο.

Οι ενέργειες και οι ρυθμίσεις που προτείνονται αποσκοπούν στην αύξηση της ελκυστικότητας των ελληνικών προορισμών και της δυνατότητας τους να υποδέχονται κρουαζιερόπλοια. Οι ενέργειες θα ληφθούν σε δύο φάσεις: Σε πρώτη φάση είναι ενέργειες που δεν επιβαρύνουν τον κρατικό υπολογισμό, καθώς και όσες έχουν ήδη προχωρήσει.

Στη δεύτερη φάση βρίσκονται οι σοβαρότερες παρεμβάσεις που απαιτούν σχεδιασμούς, εξασφάλιση πιστώσεων και εκτέλεση έργων, προκειμένου να οδηγηθούν στο δρόμο της υλοποίησης. Και σε αυτή τη φάση όμως έχουν ιεραρχηθεί με βάση το κόστος και τη δυνατότητα άμεσης υλοποίησης.

Από την αύξηση του 2015 στην μείωση το 2017

Το 2015 σημειώθηκε μία αύξηση στην επισκεψιμότητα των κρουαζιερόπλοιων , που προέκυψε από την προσωρινή απώλεια της Τουρκίας. Τα προβλήματα στην Τουρκία όμως έφεραν πολύ μεγαλύτερο κόστος το 2016 και το 2017 με σημαντική πτώση των επισκεπτών κρουαζιέρας. Συνολικά, η Ανατολική Μεσόγειος λόγω της αστάθειας και των προβλημάτων από την Τουρκία μέχρι την Αίγυπτο έχει γίνει ένας προορισμός που οι tour operators προτιμούν να αποφεύγουν και ακόμη και αν η Ελλάδα να παραμένει η μόνη χώρα στην Ανατ. Μεσόγειο που προσφέρει σταθερότητα, δεν αρκεί για να προσελκύσει κρουαζιερόπλοια, καθώς είναι και περιορισμένοι οι προορισμοί που μπορούν να δεχτούν κρουαζιερόπλοια. «Κάνουμε μια συνεχή προσπάθεια να ανοίγουμε νέα λιμάνια, πάντα ανάλογα με τις προτάσεις των tour operators. Φέτος προσθέσαμε τη Μήλο, τη Σύρο και την Ίο, ενώ υπάρχουν σχέδια και για άλλα λιμάνια όπως οι Σπέτσες, οι Παξοί, η Πάρος, η Νάξος, το Ναύπλιο», σημειώνει ο κ. Κοντές.Οι επισκέπτες στην ελληνική αγορά κρουαζιέρας έρχονται από ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και Τουρκία. Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΤτΕ κυρίως αφορά 7 λιμάνια (Πειραιάς, Κέρκυρα, Σαντορίνη, Μύκονος, Κατάκολο, Ρόδος, Ηράκλειο) τα οποία αντιπροσωπεύουν το 85,7% των συνολικών επισκέψεων και το 89,9% των εισπράξεων της χώρας από το χώρο της κρουαζιέρας.Ταυτόχρονα τα κρουαζιερόπλοια λιγοστεύουν αλλά μεγαλώνουν, μεταφέροντας περισσότερους επιβάτες. Η τάση λιγότερων αφίξεων κρουαζιερόπλοιων και περισσότερων επιβατών σημειώθηκε και το 2016. Σύμφωνα με τα στοιχεία της TτE, το 2016 οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα μειώθηκαν σε 4.093 έναντι 4.375 το 2015, αλλά οι επιβάτες των λιμανιών, κατέγραψαν αύξηση 28,8% φθάνοντας τα 3.391.000. Το 90,9% των επιβατών ήταν διερχόμενοι και «κατέβηκαν» σε ένα ή δύο ελληνικούς προορισμούς με αποτέλεσμα οι εισπράξεις να αυξάνονται… λιγότερο από ότι οι επιβάτες. Το 2016 διαμορφώθηκαν σε 509 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 1%. Φέτος όμως αναμένεται πτώση τόσο στο νούμερο των κρουαζιερόπλοιων όσο και στο νούμερο των επιβατών.Παρά την πτώση στην περιοχή μας, ο κλάδος της κρουαζιέρας βρίσκεται σε συνεχή ανοδική πορεία, με σταθερή ποσοστιαία αύξηση του αριθμού των επιβατών σε παγκόσμιο επίπεδο η οποία κυμαίνεται περίπου 7%, κάτι που αποτελεί μια ευκαιρία για την Ελλάδα. Η συνεχής ανάπτυξη αποδεικνύεται και από το ρυθμό των παραγγελιών νέων και μεγάλων διαστάσεων κρουαζιεροπλοίων τρίτης γενιάς, που είναι στο σύνολό τους 78 για την επόμενη δεκαετία.Σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας Ευρώπης (CLIA) για την ευρωπαϊκή οικονομική συμβολή του κλάδου, σε σημαντικότερα λιμάνια προορισμού στη χώρας μας, αναδείχθηκαν η Σαντορίνη, ο Πειραιάς, η Μύκονος, η Κέρκυρα και το Κατάκολο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της CLIA, η Ελλάδα βρίσκεται στην 8η θέση των ευρωπαϊκών χωρών όπου δαπανήθηκαν χρήματα του κλάδου.

Πηγή: Από την εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο στα περίπτερα όλης της χώρας

3.0
Αξιολόγηση