Τα 17 προαπαιτούμενα των αποκρατικοποιήσεων και ο στόχος των 3 δισ. ευρώ

Γκάζι στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων ενόψει 3ης αξιολόγησης - Οι στόχοι

Τα 17 προαπαιτούμενα των αποκρατικοποιήσεων και ο στόχος των 3 δισ. ευρώ

Σημαντική πρόοδο στο κρίσιμο, πολιτικά και οικονομικά μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να επιδείξει το οικονομικό επιτελείο στους δανειστές το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Τουλάχιστον 17 από τα προαπαιτούμενα που θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους, αφορούν στις ιδιωτικοποιήσεις, η κυβέρνηση πρέπει να «περάσει» τη μεταφορά ευαίσθητων ΔΕΚΟ στο Υπερταμείο –γεγονός που ήδη προκαλεί πολλές αντιδράσεις από την πλευρά των εργαζομένων οι οποίες και αναμένεται να κλιμακωθούν- ενώ η κάλυψη του φετινού δημοσιονομικού στόχου προϋποθέτει την είσπραξη τουλάχιστον 650 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους παρά την αναθεώρηση του πήχη προς τα κάτω. Όσον αφορά στο εξαιρετικά κρίσιμο 2018, ο εισπρακτικός στόχος ανεβαίνει πάνω από τα 2 δις. ευρώ ποσό το οποίο δύσκολα θα συγκεντρωθεί αν δεν καταγραφεί σημαντική πρόοδος σε όλα τα «ανοιχτά μέτωπα».

Στο 7μηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου, καταγράφηκε σημαντική υστέρηση της τάξεως των 343 εκατ. ευρώ στα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων καθώς εισπράχθηκαν 968 εκατ. ευρώ έναντι στόχου 1,311 δις. ευρώ. Aυτό δεν προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία στο οικονομικό επιτελείο καθώς η «τρύπα» προκλήθηκε για τεχνικούς λόγους (σ.σ σημαντικό τμήμα του τιμήματος από την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων έχει καταγραφεί προς το παρόν ως έσοδο από το ΦΠΑ). Σε κάθε περίπτωση, ενώ με τον προϋπολογισμό του 2017, είχε εγγραφεί ως πρόβλεψη το ποσό των 2,044 δις. ευρώ, με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα δημοσιονομικής στρατηγικής που κατατέθηκε τον περασμένο Μάιο, ο πήχης κατέβηκε στα 1,607 δις. ευρώ.

Με αυτά τα δεδομένα, η επίτευξη του φετινού στόχου φαντάζει υλοποιήσιμη σε αυτή τη φάση πόσο μάλλον όταν το ΤΑΙΠΕΔ εξακολουθεί να εκτιμά ότι κατά τη διάρκεια του 2017, οι εισπράξεις μπορούν να ξεπεράσουν τα δύο δις. ευρώ. Πέρα από τη μεταβίβαση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που έχει φέρει και τον κύριο όγκο των εσόδων της φετινής χρονιάς (περίπου 1,234 δις. ευρώ), εισπράξεις μπορεί να προκύψουν από τη μεταβίβαση του ΟΛΘ (περίπου 230 εκατ. ευρώ), τη σύμβαση για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (περίπου 600 εκατ. ευρώ), την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (περίπου 45 εκατ. ευρώ), την αξιοποίηση ακινήτων κλπ. Στο μεσοπρόθεσμο, δημοσιεύτηκε πίνακας του ΤΑΙΠΕΔ ο οποίος ανεβάζει τον εισπρακτικό πήχη για φέτος στα 2,153 δις. ευρώ για φέτος (μέσω των πηγών που προαναφέρθηκαν και στα 2,073 δις. ευρώ για το 2018. Το κρίσιμο 2018 δεν θα υπάρχει βέβαια το τίμημα μαμούθ των αεροδρομίων και η είσπραξη θα πρέπει να προέλθει από τη δρομολόγηση άλλων ιδιωτικοποιήσεων όπως είναι η Εγνατία Οδός, τα Ελληνικά Πετρέλαια, το ποσοστό του ΟΤΕ κλπ.

Για την κυβέρνηση, η αγωνία είναι διπλή αυτή τη στιγμή:

·Πρώτον, θα βρεθεί ο πολιτικός τρόπος να περάσει «αναίμακτα» η μεταφορά των ΔΕΚΟ στο Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων. Το θέμα «καίει» τουλάχιστον 40.000 εργαζόμενους καθώς με τη μεταφορά η αρμοδιότητα τόσο για το μισθολογικό όσο και για τον απαιτούμενο αριθμό των θέσεων εργασίας περνάει στο «ανεξάρτητο» Υπερταμείο κάτι που αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για απολύσεις ή μειώσεις μισθών. Το ζητούμενο για την κυβέρνηση είναι κατά πόσο αυτό το εξαιρετικά «ευαίσθητο» θέμα μπορεί να μεταφερθεί χρονικά ακόμη και για μετά το 2018

·Δεύτερον, να «κλειδώσουν» κάποιες αποκρατικοποιήσεις του ΤΑΙΠΕΔ αφενός για να μην υπάρξει τρύπα στα φετινά έσοδα και αφετέρου για να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις επίτευξης του στόχου της επόμενης χρονιάς ο οποίος θα είναι δυσκολότερος δεδομένου ότι θα απουσιάζει το «μαξιλάρι» των αεροδρομίων. Σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχει η αισιοδοξία ότι μέχρι το τέλος του έτους μπορεί να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την πώληση του 66% των μετοχών της ΔΕΣΦΑ, του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ αλλά και η παράταση για την παραχώρηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών για επιπλέον 20 χρόνια (σ.σ η συναλλαγή μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα στο 2017 αρκεί να δοθούν οι εγκρίσεις από τις ευρωπαϊκές αρχές αλλά και από τη Βουλή). Η συμφωνία για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία εκκρεμεί από τον Ιανουαρίου εκτιμάται ότι μπορεί να κλείσει μέσα στον Σεπτέμβριο ενώ η προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για τη μεταβίβαση του 100% των μετοχών της ΕΕΣΣΤΥ λήγει στις 3 Νοεμβρίου. Μέσα στο προσεχές διάστημα θα πρέπει να αναμένεται η δημοσίευση των τευχών για τον διαγωνισμό μακροχρόνιας παραχώρησης του δικαιώματος λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων αλλά είναι αμφίβολο αν θα υπάρξουν σημαντικές εξελίξεις μέχρι το τέλος του χρόνου.

Ο κατάλογος των προαπαιτούμενων που πρέπει να υλοποιηθούν μέχρι το τέλος του χρόνου και ο οποίος συνδέεται έμμεσα ή άμεσα με τις αποκρατικοποιήσεις –σε κάποια εκ των οποίων έχει υπάρξει πρόοδος και σε κάποια όχι- έχει ως εξής:

1.Πρόσληψη συμβούλων για τα υπολειπόμενα περιουσιακά στοιχεία που περιλαμβάνονται στο σχέδιο αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ.

2.Ελληνικό:Έγκριση του Αναπτυξιακού Πλάνου από το Κεντρικό Συμβούλιο και προώθηση στα αρμόδια υπουργεία για επεξεργασία.

3.Οριστικές αποφάσεις για τη μεταφορά της ΕΑΒ στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών

4.Η Γενική Συνέλευση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας θα πρέπει να υιοθετήσει όσες ρυθμίσεις του εσωτερικού κανονισμού έχουν απομείνει σε εκκρεμότητα.

5.Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το Ελληνικό θα πρέπει να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.

6.Θα πρέπει να συμπληρωθεί ο εσωτερικός κανονισμός της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας

7.Θα πρέπει ναπληρωθούν οι κενές θέσεις στο Δ.Σ. τουΤΑΙΠΕΔκαι να γίνει ο διαχωρισμός των μελών σε εκτελεστικά και μη. Εκκρεμεί ο ορισμός δύο μελών στο 5μελές ΔΣ

8.Το Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας θα πρέπει να εξετάσει το θέμα του Δ.Σ. της ΕΤΑΔ.

9.Θα πρέπει να δημοσιευτεί το Στρατηγικό Πλάνο της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας.

10.Θα πρέπει να επιλεγεί ο προτιμητέος επενδυτής για τη ΔΕΣΦΑ

11.Θα πρέπει να οριστούν τα μέσω του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΔΗΣ

12.Θα πρέπει να υποβληθεί για έγκριση η νέα πολιτική για τα διόδια στην Εγνατία και στους κάθετους άξονες.

13.Θα πρέπει να αντικατασταθούν τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της ΕΤΑΔ εφόσον κάτι τέτοιο κριθεί αναγκαίο.

14.Θα πρέπει να μεταφερθεί το πρώτο πακέτο ακινήτων στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ύστερα από συμφωνία με τις αρχές.

15.Θα πρέπει να ολοκληρωθεί ο εσωτερικός κανονισμός γιαθέματα μερισματικής και επενδυτικής πολιτικής μέσα στον Οκτώβριο στην εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας

16.Θα πρέπει να εγκριθεί το στρατηγικό πλάνο του Υπερταμείου

17.Θα πρέπει να εκδοθεί τοσχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για το Ολοκληρωμένο Σχέδιο Ανάπτυξης του Ελληνικού

Αξιολόγηση