Γιατί παραμένει «κυρίαρχη των θαλασσών» η Τράπεζα Πειραιώς

Ανακατατάξεις στην ακτοπλοϊα μετά την εξαγορά της Hellenic Seaways

Γιατί παραμένει «κυρίαρχη των θαλασσών» η Τράπεζα Πειραιώς

Αγοραστής είναι ο όμιλος Attica που ανήκει στον όμιλο της MIG  και πωλητής η Τράπεζα Πειραιώς. Με την εξαγορά της Hellenic Seaways ο όμιλος Αttica καθίσταται ισχυρότερος στον χώρο της επιβατηγού ναυτιλίας. Και η Τράπεζα Πειραιώς όμως, με τις πολλές συμμετοχές ακτοπλοϊκών στο χαρτοφυλάκιό της μεταξύ των οποίων και μετοχές της Attica, παραμένει κυρίαρχη των εξελίξεων στον κλάδο.

Νέα δεδομένα στην ακτοπλοΐα διαμορφώνει η απόφαση του Ομίλου Attica να προχωρήσει στην αγορά του 50,30% του μετοχικού κεφαλαίου της Hellenic Seaways (HSW). Όπως ανακοινώθηκε την Παρασκευή, το Διοικητικό Συμβούλιο της Attica Α.Ε. Συμμετοχών, θυγατρικής εταιρείας του Ομίλου Marfin Investment Group (MIG), του μεγαλύτερου επενδυτικού ομίλου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ήρθε σε κατ’ αρχήν συμφωνία με την Τράπεζα Πειραιώς και άλλους μετόχους μειοψηφίας για την απόκτηση από την Attica Group συνολικά 39.039.833 μετοχών της εταιρείας HSW, ήτοι ποσοστού 50,30% του μετοχικού κεφαλαίου της HSW.

Στο πλαίσιο της ως άνω συναλλαγής, η Attica Group θα καταβάλει 30,61 εκατ. ευρώ τοις μετρητοίς και θα διαθέσει 24.145.523 νέες κοινές ονομαστικές μετοχές της, οι οποίες θα προέλθουν από αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου. Η αγορά των 1.250.000 μετοχών εκ του ανωτέρω πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της HSW έχει ήδη ολοκληρωθεί, διά καταβολής τοις μετρητοίς, ενώ οι υπόλοιπες 37.789.833 μετοχές θα αποκτηθούν βάσει συμφωνίας, η οποία τελεί υπό την έγκριση των αρμοδίων κανονιστικών και λοιπών αρχών. Από πλευράς εταιρείας, χρηματοοικονομικός σύμβουλος για τη συμφωνία διετέλεσε η UBS Limited και νομικός σύμβουλος η Δικηγορική Εταιρία Μπερνίτσας.

Ερώτημα αποτελεί πώς θα αντιδράσει στην εξέλιξη αυτή ο όμιλος Grimaldi, οποίος κατέχει το 48,5% της Hellenic Seaways. Επισημαίνεται ότι η Minoan Lines, θυγατρική του ιταλικού ομίλου Grimaldi, διεκδικούσε την πλειοψηφία των μετοχών της HSW και είχε καταθέσει πρόταση για την αγορά των μετοχών της εταιρείας που βρίσκονται στα χέρια της Τράπεζας Πειραιώς. Η Τράπεζα θεώρησε όμως ότι η πρόταση του Ομίλου Grimaldi δεν ήταν συμφέρουσα. Να σημειωθεί ότι η Τράπεζα Πειραιώς, εκτός από το 40,5% της Hellenic Seaways, ελέγχει το 24,18% της ΑΝΕΚ, της οποίας 26,52% κατέχει η Βαρμιν της οικογένειας Γιάννη Βαρδινογιάννη. Η Τράπεζα Πειραιώς επίσης έμμεσα ελέγχει και την Attica Group, αφού κατέχει το 31,2% της MIG, η οποία με τη σειρά της είναι μητρική της Attica, κατέχοντας το 89,38% των μετοχών της. Μετά την παραπάνω συναλλαγή η Τράπεζα Πειραιώς (μαζί με τους άλλους μικρομετόχους της HSW) θα ελέγχουν το 11,5% περίπου του μετοχικού κεφαλαίου της Attica Group.

Η Τράπεζα Πειραιώς παραμένει συνεπώς ο κυρίαρχος του ακτοπλοϊκού κλάδου.

Τα αποτελέσματα

Σημειώνεται ότι το 2016 η HSW δραστηριοποιήθηκε με 20 πλοία, εκ των οποίων τα 18 δρομολογήθηκαν στις ακτοπλοϊκές γραμμές των Κυκλάδων, του ΒΑ Αιγαίου, των Σποράδων και του Σαρωνικού, ενώ 2 πλοία ήταν ναυλωμένα. O κύκλος εργασιών του ομίλου της Hellenic Seaways διαμορφώθηκε το 2016 στα 131,5 εκατ. ευρώ έναντι 131,9 εκατ. το 2015 και τα κέρδη στα 6,7 εκατ. έναντι 3,9 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν. Τα καθαρά αποτελέσματα περιλαμβάνουν έκτακτα κέρδη ύψους 0,8 εκατ. ευρώ που προήλθαν από την πώληση των πλοίων «Flyingcat 1» και «Απόλλων Ελλάς», έναντι αντίστοιχων ζημιών ύψους 0,8 εκατ. ευρώ το 2015 που προήλθαν από την πώληση του πλοίου «Ποσειδών Ελλάς» και κέρδη από αναστροφή απομείωσης παγίων περιουσιακών στοιχείων ύψους 5,9 εκατ. ευρώ έναντι 0,8 εκατ. ευρώ ζημιάς το 2015. Τα καθαρά αποτελέσματα της μητρικής διαμορφώθηκαν σε κέρδη ύψους 6,3 εκατ. ευρώ έναντι 20,4 εκατ. ευρώ ζημιών το 2015.

Η Αttica Group

H Αttica Group, από την πλευρά της, το 2016 δραστηριοποιήθηκε στην Αδριατική και στην ελληνική ακτοπλοΐα με δώδεκα ιδιόκτητα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία από τα οποία τα τρία δρομολογήθηκαν στις διεθνείς γραμμές της Αδριατικής και τα εννέα στην ελληνική ακτοπλοΐα. Επίσης, έχει ναυλώσει από το 2015, με μακροχρόνια σύμβαση, το πλοίο Blue Galaxy το οποίο δρομολογεί στη γραμμή Πειραιάς-Κρήτη. Στην ελληνική ακτοπλοΐα και ειδικότερα στις γραμμές Πειραιάς-Κυκλάδες, Πειραιάς-Δωδεκάνησα, ΠειραιάςΚρήτη και Πειραιάς-Νησιά Βορειοανατολικού Αιγαίου, εκτελώντας συνολικά 1,1% λιγότερα δρομολόγια από το 2015, το μεταφορικό έργο του ομίλου μειώθηκε κατά 10,8% στους επιβάτες, και αυξήθηκε κατά 5,1% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 11,9% στα φορτηγά οχήματα. Στις γραμμές της Κρήτης τα πλοία του ομίλου λειτουργούν κοινοπρακτικά με την ΑΝΕΚ. Παράλληλα μέσω της AFRICA MOROCCO LINKS (AML) δραστηριοποιείται στη γραμμή Tanger Med (Μαρόκο)Algeciras (Ισπανία).

Αξιολόγηση