Πώς το τσίπουρο "έριξε" από τον θρόνο το ουίσκι

Πώς το τσίπουρο "έριξε" από τον θρόνο το ουίσκι
Τα τελευταία χρόνια το τσίπουρο κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος καθώς κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά των αλκοολούχων, έχοντας εκτοπίσει το ουίσκι.

Όταν το 2006 οι πωλήσεις του εμφιαλωμένου ούζου βρίσκονταν στα 63 εκατ. ευρώ αυτές του τσίπουρου ήταν σχεδόν στα μισά (33 εκατ. ευρώ). Στον πρώτο χρόνο της κρίσης, το 2009 η σχέση αυτή είχε διαμορφωθεί σε 59,2 εκατ. ευρώ για το εμφιαλωμένο ούζο και 53,1 εκατ. ευρώ για το εμφιαλωμένο τσίπουρο και την επόμενη χρονιά το τσίπουρο "πήρε κεφάλι" με πωλήσεις που άγγιζαν τα 60 εκατ. ευρώ και ούζο να πέφτει κάτω από τα 50 εκατ. ευρώ.

Κάθε χρόνο διακινούνται 1,5 εκατομμύρια κιβώτια τσίπουρο, ενώ μόλις 1 εκατομμύριο κιβώτια ουίσκι. Ωστόσο, από αυτές τις ποσότητες τσίπουρου οι μισές και πλέον είναι από την παράνομη αγορά, εκτιμάει ο Ισίδωρος Ρεβάχ, πρόεδρος και διευθύνοντας σύμβουλος της εταιρίας ΑΜΒΥΞ Α.Ε.

Σημειώνεται ότι το προς παραγωγή χύμα τσίπουρο φορολογείται κατ’ αποκοπή και προκαταβολικά με 1,4 ευρώ ανά λίτρο αιθυλικής αλκοόλης ή 0,59 ευρώ το κιλό, ποσό αισθητά χαμηλότερο από τον ΕΦΚ 12,75 ευρώ ανά λίτρο καθαρής αλκοόλης που καταβάλλεται για το εμφιαλωμένο τσίπουρο. Η ασύμμετρη αυτή κατάσταση μαζί με την υπερφορολόγηση των ποτών έχει οδηγήσει σε διόγκωση της παράνομης αγοράς.

Σύμφωνα με τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, ο όγκος του παράνομα διακινούμενου χύμα τσίπουρου κάθε χρόνο ξεπερνά τα 24 εκατ. λίτρα. Επίσης, δηλώνεται ότι παράγονται 5-7 εκατ. κιλά χύμα τσίπουρου διημέρων, ενώ η παραγόμενη ποσότητα του εμφιαλωμένου τσίπουρου αντιστοιχεί περίπου στο 1/3 του δηλωμένου χύμα τσίπουρου (δεν ξεπερνά τα 3 εκατ. λίτρα).
Πρόσφατη κλαδική μελέτη του ΙΟΒΕ υπολογίζει ότι η αντίστοιχη απώλεια φορολογικών εσόδων ανέρχεται στα 97,7 εκατ. ευρώ ή σε 250-300 εκατομμύρια ευρώ, αν υπολογιστεί ολόκληρη η εφοδιαστική αλυσίδα.
Η επικράτηση του τσίπουρου -νόμιμου ή μη- έχει επηρεάσει καθοριστικά την κυκλοφορία ενός άλλου ελληνικού παραδοσιακού ποτού, του ούζου, η κατανάλωση του οποίου φέρεται να έχει υποχωρήσει κατά 40% από το 2009 έως σήμερα. Συνολικά η αγορά αλκοολούχων ποτών έχει περιοριστεί κατά 55% μέσα στην τελευταία εξαετία, αγγίζοντας πλέον τα 280-300 εκατ. ευρώ.