Στο μικροσκόπιο το deal Ολυμπιακής - Aegean

Στο μικροσκόπιο το deal Ολυμπιακής - Aegean
Μια ενδιαφέρουσα υπόθεση ξαναφέρνει στο φως της δημοσιότητας μέσω του ελληνικού κοινοβουλίου, ο ανεξάρτητος βουλευτής Αχαϊας Νίκος Νικολόπουλος, για την οποία ίσως να μην έχουν δοθεί ξεκάθαρες απαντήσεις όλα αυτά τα χρόνια που μεσολάβησαν από την επιχειρηματική συμφωνία εξαγοράς της Ολυμπιακής Αεροπορίας από την Aegean Airlines.

Με ερώτηση του προς τον υπουργό μεταφορών και υποδομών ζητά απαντήσεις - και μαζί του η ελληνική κοινωνία - σε κρίσιμα θέματα που έχουν προκύψει όλα αυτά τα χρόνια, μεταξύ των οποίων το θέμα του μονοπωλίου, οι κρατικές ενισχύσεις, τα προσωπικά δεδομένα των πελατών, το ακριβές τίμημα με βάση το οποίο πουλήθηκε και άλλα πολλά. Ο κ. Νικολόπουλος επισημαίνει ότι τελικά Ολυμπιακή και Aegean δεν λειτούργησαν ποτέ ως δυο διαφορετικές εταιρείες παρά τις διαβεβαιώσεις στην Επιτροπή Ανταγωνσιμού, ενώ ζητά παράλληλα την κατάθεση όλων των σχετικών εγγράφων για τη μεταβίβαση – συγχώνευση «ξεπούλημα – χάρισμα», όπως σημειώνει στην ερώτηση του, της Ολυμπιακής και της δημόσιας περιουσίας της, στην Aegean της οικογένειας Βασιλάκη.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Στις 30 Σεπτεμβρίου 2008 δημοσιεύεται η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για την Ολυμπιακή σύμφωνα με την οποία οι ενδιαφερόμενοι έπρεπε να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους έως τέλος Οκτώβρη, δηλαδή μόνο μέσα σε ένα μήνα. Τον Φλεβάρη του 2009 ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος και η τότε κυβέρνηση Καραμανλή, μέσω του Κ. Χατζηδάκη, απηύθυνε ένα ανοιχτό κάλεσμα στους Έλληνες επενδυτές να εκδηλώσουν το πατριωτικό ενδιαφέρον τους για την αγορά της Ολυμπιακής.
Σε χρόνο μηδέν ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα αυτό μια εταιρεία που δεν είχε εκδηλώσει κανένα ενδιαφέρον για τον ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό που προηγήθηκε: η MIG υπό την ηγεσία του μακαρίτη Α. Βγενόπουλου. Όπως είναι γνωστό η προκήρυξη για την πώληση της Ολυμπιακής είχε γίνει χωριστά για το πτητικό έργο, χωριστά για την τεχνική βάση της ΟΑ και χωριστά για την επίγεια εξυπηρέτηση (handling). Η MIG υπέβαλε προσφορά για την αγορά των περιουσιακών στοιχείων που σχετίζονται με το πτητικό έργο της Ολυμπιακής, ύψους 45,7 εκατ. ευρώ και των περιουσιακών στοιχείων της τεχνικής βάσης ύψους 16,7 εκατ. ευρώ.
Δεν υπέβαλε προσφορά για την επίγεια εξυπηρέτηση. Εμφανίστηκε ενδιαφερόμενη για αυτό το κομμάτι η Swissport που κατέθεσε προσφορά ύψους 44,8 εκατ. ευρώ. Ωστόσο δύο ημέρες πριν λήξει η προθεσμία των διαπραγματεύσεων που έθεσε ο Βγενόπουλος και αποδέχθηκε η κυβέρνηση, υποβλήθηκαν δύο προσφορές μία από την Aegean Airlines και μία από την Chrysler Aviation. Η Aegean Airlines της οικογένειας Βασιλάκη πρόσφερε περισσότερα χρήματα από τη MIG. Συγκεκριμένα πρόσφερε για το πτητικό έργο 90 εκ ευρώ έναντι 45,7 εκ ευρώ της MIG (!!!!), ποσό διπλάσιο από την ελάχιστη αποτίμηση των συμβούλων του ελληνικού δημοσίου και για την τεχνική βάση 20 εκ ευρώ έναντι 16,7 εκατ. ευρώ της MIG. H Chrysler Aviation κατέθεσε ακόμα μεγαλύτερη συνολική προσφορά: 210 εκατομμύρια ευρώ με πρόταση να κρατήσει το ελληνικό Δημόσιο το 25% και το σύνολο των εργαζομένων της νέας Ολυμπιακής να κατέχουν ποσοστό 5% του μετοχικού κεφαλαίου. Το πέρασμα στα χέρια του Βγενόπουλου το 2009 έγινε με βασικό επιχείρημα να μην είναι η Ολυμπιακή “κρατικό μονοπώλιο”. Σήμερα η εταιρεία Aegean κατέχει το “ιδιωτικό μονοπώλιο”;.
Οι δύο εταιρείες επιδίωκαν από το 2010 να «παντρευτούν», δηλαδή σχεδόν αμέσως μετά την εξαγορά της Ολυμπιακής από την MIG, ωστόσο το αίτημά τους απορρίφθηκε από την Κομισιόν με την αιτιολογία ότι θα δημιουργούνταν καθεστώς μονοπωλίου. Όμως η επιμονή των δύο εταιρειών έφερε αποτέλεσμα προς το τέλος του 2013, που η Κομισιόν με το επιχείρημα ότι η Aegean θα έμενε, μετά από ένα πιθανό λουκέτο της Ολυμπιακής, ως ο μοναδικός ελληνικός αερομεταφορέας με πτήσεις εσωτερικού, οδήγησε στην έγκριση της συμφωνίας. Το τίμημα; 72 εκ. ευρώ. Τι να μεσολάβησε άραγε;;;;
Τα ερωτήματα Νικολόπουλου
1. Αφού τότε υπήρχαν πανηγυρισμοί λειτουργίας του ανταγωνισμού με την εξαγορά της Ολυμπιακής Αεροπορίας από τον επιχειρηματικό όμιλο Βγενόπουλου, με βάση ποιά νέα στοιχεία αποδέχθηκε το κράτος την δημιουργία του σημερινού καθεστώτος;
2. Υπήρξε απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού ή σχετικό πόρισμα όποιας άλλης κρατικής αρχής, το οποίο να διαβεβαιώνει ότι δεν λειτουργεί μονοπωλιακό καρτέλ στην περίπτωση της AEGEAN;
3. Σήμερα η εν λόγω εταιρεία ποια περιουσιακά στοιχεία της κρατικής Ολυμπιακής απέκτησε με ποιά διαδικασία και έναντι ποίων τιμημάτων αναλυτικά;
4. Ποιες επιδοτήσεις χορηγεί το κράτος στον Όμιλο αυτό, είτε για την AEGEAN, είτε για τα δρομολόγια νησιών και με βάση ποιά διαγωνιστική διαδικασία;
5. Ποιος ελέγχει αν η εταιρεία στα πλαίσια του μονοπωλίου δημιουργεί black list ανεπιθύμητων και κάνει επεξεργασία προσωπικών δεδομένων;
6. Ποιες είναι οι απαιτήσεις του κράτους έναντι της Ολυμπιακής και ποιές οι απαιτήσεις ξένων αρχών;
- Να κατατεθούν στη Βουλή τυχόν αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού και όποιας άλλης κρατικής αρχής για την υπόθεση της μεταβίβασης της Ολυμπιακής Αεροπορίας-Αεροπλοϊας και της περιουσίας της ,όπου έχει μεταβιβαστεί.
- Να κατατεθούν στη Βουλή έγγραφα απαιτήσεων του ελληνικού Κράτους ή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ολυμπιακή, όπως π.χ. για επιχορηγήσεις κλπ.
Η εταιρεία Aegean απαντώντας στην παραπάνω ερώτηση σημειώνει μεταξύ άλλων:
«H MIG εξαγόρασε από το Ελληνικό Δημόσιο την Olympic Air μια νέα εταιρεία χωρίς υποχρεώσεις στο Δημόσιο, καταβάλλοντας 110 εκ. ευρώ καθώς και τις εταιρείες Olympic Handling and Olympic Engineering καταβάλλοντας επιπλέον 70 εκ. ευρώ. Η AEGEAN το 2012 ήλθε σε συμφωνία να εξαγοράσει μια από τις 3 εταιρείες την Olympic Air-μόνο πτητικό έργο-από την MIG έναντι 72 εκ. ευρώ- άρα με σημαντική ζημιά για τον όμιλο MIG σε σχέση με την επένδυσή του, όπως αναφέρεται ανωτέρω……Παράλληλα,έχει αυξηθεί έντονα η παρουσία και η λειτουργία τριών εταιρειών χαμηλού κόστους και στο εσωτερικό δίκτυο, κυρίως της Ryannair, αλλά και η παρουσία άλλων ελληνικά εταιρειώ όπως οι Astra, Sky Express, Ellinair.».

Αξιολόγηση