Γιατί βυθίζονται οι πωλήσεις της ΦΑΓΕ στην Ελλάδα

Γιατί βυθίζονται οι πωλήσεις της ΦΑΓΕ στην Ελλάδα
Με ενισχυμένο διεθνές χαρτοφυλάκιο πωλήσεων, υψηλή κερδοφορία και νέες επενδυτικές πρωτοβουλίες έκλεισε η περσινή χρήση για τη γαλακτοβιομηχανία Fage International.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας οικονομικής έκθεσης της εταιρείας, τα έσοδα εμφάνισαν το 2016 οριακή αύξηση 0,8% στα 653,3 εκατ. δολ. (599.3 εκατ. ευρώ με βάση τις χθεσινές ισοτιμίες). Τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 2,3% στα 319,4 εκατ. δολ. (293,2 εκατ. ευρώ), εξέλιξη που αποδίδεται στη μείωση των τιμών γάλακτος στις ΗΠΑ και στην Ελλάδα κατά 2,5 % και 8% αντιστοίχως, ενώ το EBITDA διαμορφώθηκε σε 141,6 εκατ. δολ. (129,9 εκατ. ευρώ). Τα καθαρά κέρδη ενισχύθηκαν σημαντικά στα 61,5 εκατ. δολ. (56,4 εκατ. ευρώ) από 14,7 εκατ. δολ. (13,4 εκατ. ευρώ) το 2015, με γνώμονα ότι στην περσινή χρήση εμφανίζονται φορολογικά οφέλη ύψους 15,1 εκατ. δολ. Ανά αγορά η ενίσχυση των εσόδων διαμορφώνεται ως εξής: 2,4% στις ΗΠΑ, 2,1% στη Βρετανία και 13,3% στην Ιταλία. Αντίθετα, αρνητικά πρόσημα εμφανίζει η εγχώρια αγορά, με τη μείωση του τζίρου στην Ελλάδα να κυμαίνεται στο 12,7%, ενώ σε επίπεδο όγκου η πτώση αγγίζει το 30,9%. Σχολιάζοντας τις αδύναμες επιδόσεις στην Ελλάδα, η εταιρεία αποδίδει την υποχώρηση των μεγεθών σε τρεις λόγους:

  1. στη συνεχιζόμενη κρίση που διέπει την εγχώρια οικονομία, η οποία εντάθηκε μετά και την επιβολή των περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων,
  2. στην απόφαση της ΦΑΓΕ να μειώσει τις πωλήσεις προς ασυνεπείς πελάτες της, καθώς και
  3. στην αποχώρηση από τη δραστηριότητα του γάλακτος τον περσινό Μάιο.

Αναφορικά με τις μελλοντικές προβλέψεις για την πορεία στην Ελλάδα, η εταιρεία κάνει ιδιαίτερη αναφορά στις κινήσεις συγκέντρωσης που λαμβάνουν χώρα σε επίπεδο εγχώριας οργανωμένης λιανικής, σημειώνοντας ότι «η συγκέντρωση ενδυναμώνει τη διαπραγματευτική ισχύ των αλυσίδων, οι οποίες θα επιδιώξουν εξασφάλιση χαμηλότερων τιμών, γεγονός που δύναται να επηρεάσει την εικόνα των λειτουργικών αποτελεσμάτων της εταιρείας». Σε κάθε περίπτωση, η ΦΑΓΕ παραμένει leader στην εγχώρια αγορά γιαουρτιού με μερίδιο 23,9% σε αξία και 20,5% σε όγκο (στοιχεία Nielsen εννεάμηνο 2016), ενώ δυνατές επιδόσεις καταγράφει και σε ΗΠΑ Βρετανία Ιταλία, που συμμετέχουν με ποσοστό 85% στον συνολικό τζίρο της γαλακτοβιομηχανίας. Συγκεκριμένα, στις ΗΠΑ η Fage International αποτελεί τον τέταρτο μεγαλύτερο παραγωγό επώνυμου γιαουρτιού, ενώ κατέχει την πρώτη θέση στην κατηγορία plain branded yogurt με μερίδιο 30,2%. Μάλιστα, η εταιρεία προσβλέπει σε σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης στην αμερικανική αγορά, όπου η κατά κεφαλήν κατανάλωση είναι συγκριτικά μικρή σε σχέση με τα ευρωπαϊκά επίπεδα. Στην Ιταλία η Fage «τρέχει» με σημαντικό ρυθμό ανάπτυξης και κατέχει ηγετική θέση με μερίδιο 22,7% σε αξία. Αντίστοιχα, την πρώτη θέση κατέχει και στη βρετανική αγορά στην κατηγορία Greek Style με μερίδιο 14,9% σε αξία και 8,4% σε όγκο. Η συνεχώς αυξανόμενη πορεία της εταιρείας οδηγεί σε σχεδιασμούς επέκτασης των παραγωγικών δυνατοτήτων της. Προς τούτο και η δημιουργία του εργοστασίου στο Λουξεμβούργο που ανακοινώθηκε πέρυσι το καλοκαίρι και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019. Για τη δημιουργία του εργοστασίου έχουν προβλεφθεί κεφάλαια ύψους 140 εκατ. δολ. (128,6 εκατ. ευρώ) στην ερχόμενη διετία. Έως την ολοκλήρωση του νέου εργοστασίου το 2019, οι εγκαταστάσεις στην Ελλάδα προβλέπεται να αυξήσουν την παραγωγική δυναμική τους προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες της αυξανόμενης ευρωπαϊκής ζήτησης. Ήδη πάνω από το μισό της εγχώριας παραγωγής γιαούρτης και επιδορπίων εξάγεται. Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει σήμερα παρουσία σε 44 αγορές, ενώ στο πλαίσιο του επιχειρησιακού της σχεδιασμού προβλέπεται και η είσοδος σε νέες χώρες.

Πηγη: Ναυτεμπορική

Αξιολόγηση