Τα σχέδια της Alibaba και τo πέρασμα από την Ελλάδα

Τα σχέδια της Alibaba και τo πέρασμα από την Ελλάδα
Ο Τζακ Μα, ο πλουσιότερος Κινέζος σήμερα, ιδρυτής και βασικός μέτοχος της μεγαλύτερης εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο, της Alibaba, αναζητά συνεργασίες στην Ελλάδα.

Μόλις το 2015 ο όμιλος που δημιούργησε το 2000 αποφάσισε να επεκταθεί διεθνώς, δημιουργώντας γραφεία αντιπροσωπίας για αυτό τον σκοπό κατ’ αρχάς στην Ευρώπη. Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα μπήκε στο ραντάρ των στελεχών του, που επισήμως εκδήλωσαν τις προθέσεις τους σε ειδική εκδήλωση στην Αθήνα αυτή την εβδομάδα.

Πριν από αυτό, ο Τζακ Μα είχε προετοιμάσει το έδαφος με στόχευση πολλαπλών συνεργασιών στην Ελλάδα, κάνοντας συναντήσεις με τον πρωθυπουργό, Αλ. Τσίπρα, τον Ιούλιο στη Σανγκάη. Λέγεται, μάλιστα, ότι ο μεγιστάνας επέστρεψε από τις ΗΠΑ στην Κίνα ειδικά για να συναντήσει την ελληνική αντιπροσωπία. Ηδη στην Αθήνα είχε γίνει γνωστή η πρόθεση του κινεζικού κολοσσού να «προσκαλέσει» Ελληνες εξαγωγείς να ενταχθούν στην TMall Global, μία από τις 30 ηλεκτρονικές πλατφόρμες που ελέγχει η Alibaba (που απευθύνεται στο 1,3 δισ. των Κινέζων καταναλωτών).

Το συγκεκριμένο θέμα, ωστόσο, δεν ήταν το μοναδικό της ατζέντας. Ο Τζακ Μα έκανε επίσης λόγο για την πλατφόρμα Alitrip και την προώθηση μέσω αυτής του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στη χώρα του, υποστηρίζοντας πως τα επόμενα χρόνια ο αριθμός των Κινέζων επισκεπτών στην Ελλάδα μπορεί να ανέβει από τους 130.000 στο 1.000.000. Εθιξε, βεβαίως, το θέμα της χορήγησης βίζας, καθώς και της εγκαθίδρυσης μιας μόνιμης αεροπορικής σύνδεσης Αθήνας-Πεκίνου. Βρήκε ακόμα την ευκαιρία να μιλήσει για την Alipay, τη δική του πλατφόρμα ηλεκτρονικών συναλλαγών, ζητώντας «να γίνεται δεκτή» και στη χώρα μας, προκειμένου να εξυπηρετούνται οι Κινέζοι επισκέπτες.

Ο κινεζικός όμιλος φαίνεται ότι κινείται σε δύο επίπεδα. Αναζητά καταρχάς επιχειρήσεις που θα ενδιαφερθούν να ενταχθούν στις πλατφόρμες του (με αντίτιμο ένα αρχικό ποσό εγγραφής, αλλά και προμήθειες ανά πωλήσεις), ενώ παράλληλα ενδιαφέρεται για την εξεύρεση τοπικών συνεργατών, οι οποίοι μέσω franchise θα αναλάβουν την παροχή υπηρεσιών και την υποστήριξη των πλατφορμών στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη σύμβαση franchise για την Alibaba.com (Β2Β πλατφόρμα ηλεκτρονικών αγορών) έχει αναλάβει ο όμιλος Line Group, ελληνικών συμφερόντων, με έδρα στη Βουλγαρία, ενώ αντίστοιχη σύμβαση έχει συναφθεί για την πλατφόρμα Alitrip (market place ταξιδιωτικών υπηρεσιών) με την ελληνική εταιρεία Travel Hermes, η οποία φέρεται να ελέγχει ηγετικό μερίδιο στην ελληνική αγορά όσον αφορά την εξυπηρέτηση των Κινέζων τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα. Επιπλέον, ο όμιλος Alibaba βρίσκεται σε συζητήσεις με ελληνικές επιχειρήσεις για την προώθηση της εφαρμογής Alipay, η οποία αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα πληρωμών και συναλλαγών και μέρος του υπο-ομίλου Ant Financial, που έχει δημιουργήσει η Alibaba τόσο για να εξυπηρετεί τις συναλλαγές στις πλατφόρμες της όσο και για να εισέλθει δυναμικά στον διεθνή χώρο του financial technology.

Η Alipay (που προσομοιάζει με την PayPal) αποτελεί το εργαλείο για το 60% των ηλεκτρονικών συναλλαγών που πραγματοποιούνται στην Κίνα. Η Ant Financial (στην «ομπρέλα» της οποίας βρίσκεται η εφαρμογή Alipay, μια ηλεκτρονική τράπεζα, αλλά και ένα επενδυτικό ταμείο) αποτελεί μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες του financial technology παγκοσμίως. Η σημερινή της αξία υπολογίζεται στα 60 δισ. δολάρια και ετοιμάζεται για δημόσια εγγραφή και εισαγωγή των μετοχών της τόσο στο Χονγκ Κονγκ όσο και διεθνώς, πιθανότατα στις αρχές του 2017.

Είναι προφανές ότι τα σχέδια του Μα αφορούν πια ολόκληρο τον κόσμο, μιας και το Διαδίκτυο κατέστησε δυνατή την παγκοσμιοποίηση σε σύντομο χρόνο. Εξάλλου, το μότο του μεγιστάνα είναι: «Η Alibaba γεννήθηκε στην Κίνα. Δημιουργήθηκε όμως για ολόκληρο τον κόσμο».

Ο Μα κατάγεται από την πόλη Hangzhou της Κίνας. Σε αυτή την πόλη των 2,4 εκατ. κατοίκων, γνωστή για τα όμορφα τοπία και τις εύφορες φάρμες της, εδρεύει σήμερα η Alibaba. Στα 12 του χρόνια, ο Μα κατάφερε να μάθει αγγλικά μόνος του. Επί οκτώ χρόνια έκανε καθημερινά μία απόσταση 40 λεπτών με το ποδήλατό του πηγαίνοντας σε ένα ξενοδοχείο κοντά στην περιοχή του West Lake της Hangzhou. Εκεί πλησίαζε τουρίστες και τους πρόσφερε δωρεάν ξεναγήσεις, προκειμένου να εξασκήσει τα αγγλικά του. «Αρχισα να γίνομαι πιο παγκοσμιοποιημένος από ό,τι οι περισσότεροι Κινέζοι. Οσα είχα μάθει από τους δασκάλους και τα βιβλία μου ήταν διαφορετικά από αυτά που μου έλεγαν οι τουρίστες», λέει σήμερα. Η Wall Street πραγματικά απόρησε με την άριστη προφορά του Μα, ειδικά όταν έμαθε ότι ο επιχειρηματίας είχε «κοπεί» δύο φορές στις εξετάσεις για την είσοδό του στο πανεπιστήμιο. Τελικά, τον δέχθηκε η χειρότερη σχολή της πόλης, το Hangzhou Teachers University, το 1984.

Οι επιχειρήσεις δεν βρίσκονταν στον αρχικό του σχεδιασμό, καθώς οι σπουδές του τον οδήγησαν να γίνει καθηγητής αγγλικών, με μηνιαίες απολαβές της τάξης των 12 δολαρίων. Προκειμένου να επιβιώσει μετέβη στις ΗΠΑ με σκοπό να δουλέψει ως μεταφραστής. Εκεί ήρθε σε επαφή με την τεχνολογία και την έκρηξη του Διαδικτύου. Και το 1995 ήταν ίσως η πρώτη φορά που αντίκρισε πληκτρολόγιο. Η πρώτη του αναζήτηση στο Ιντερνετ ήταν για «κινεζική μπίρα», προϊόν που του είχε λείψει.

Δεν βρήκε τίποτα σχετικό κι έτσι αποφάσισε να γυρίσει στην Κίνα για να δημιουργήσει την China Pages, ένα είδος «Χρυσού Οδηγού», η οποία απέτυχε παταγωδώς. Ομως, όπως όλοι οι επιχειρηματίες που σέβονται τον εαυτό τους, δεν πτοήθηκε και το 2000 αποφάσισε να ιδρύσει την Alibaba σε ένα διαμέρισμα, με μια ομάδα 18 ανθρώπων. Ισως, η έμπνευσή του να ήταν η αναζήτηση της κινεζικής μπίρας που τότε δεν μπορούσε να αγοράσει on line.

Μέσα σε μόλις 16 χρόνια έγινε δισεκατομμυριούχος και προσέλκυσε μετόχους όπως η Yahoo. Δεν διστάζει, μάλιστα, να παραδεχθεί δημοσίως ότι ο μεγαλύτερος ήρωάς του δεν είναι άλλος από τον Forrest Gump, τον διανοητικά καθυστερημένο που με μεγάλη επιτυχία ενσάρκωσε ο Τομ Χανκς στην ομώνυμη ταινία. «Κάθε φορά που είμαι απογοητευμένος, βλέπω την ταινία. Την είδα ξανά πριν να έρθω εδώ. Μου λέει πως “ό,τι και εάν αλλάξει, εσύ είσαι εσύ”», είπε σε συνέντευξή του στο CNBC, την ώρα που τα φώτα όλου του κόσμου ήταν στραμμένα πάνω του και στην απίστευτη επιτυχία της Alibaba, που μέσα σε ένα βράδυ εντυπωσίασε τους πάντες, ξεπερνώντας σε κεφαλαιοποίηση κολοσσούς της Wall Street, όπως η JP Morgan και η Walmart.

Οντας Κινέζος, δεν απέφυγε να δημιουργήσει χώρο και για προϊόντα-«μαϊμούδες» που παράγονται κατά κόρον στα εργοστάσια της χώρας του. Αυτό προκάλεσε τη μήνιν των απανταχού luxury brands, τα οποία αντεπιτέθηκαν με αγωγές εναντίον της Alibaba. O Κινέζος, ωστόσο, αμύνεται, επικαλούμενος πως σε κάθε περίπτωση είναι εις γνώσιν των καταναλωτών ότι πρόκειται για προϊόντα-«αντίγραφα» (καθώς υπάρχει σήμανση στις πλατφόρμες της Alibaba, αλλά και η προφανής διαπίστωση ότι μια αυθεντική τσάντα Gucci δεν μπορεί να στοιχίζει μόνο μερικά γουάν…). Ως εκ τούτου κερδίζει προς το παρόν τη μάχη με τους μηνυτές του. Κατάφερε, δε, να προσελκύσει μερικά εμβληματικά πανάκριβα brands στους κόλπους της Alibaba (π.χ. Maserati), ακόμη κι αν διατηρούν και δικές τους πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου στην Κίνα. Αναγνωρίζοντας αυτή την αποτελεσματικότητα κι άλλες γνωστές φίρμες «υπέκυψαν» στην Alibaba, όπως η Levi’s, η Wrangler και η δική μας Folli Follie, που έχει μεγάλη έκθεση στη χώρα της Απω Ανατολής. Στην Alibaba έχουν ενταχθεί και αμερικανικοί κολοσσοί, όπως η Procter & Gamble ή τα σούπερ μάρκετ Costvs.

Ο Τζακ Μα το 2014 εισήγαγε την εταιρεία του στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, αντλώντας 21,8 δισ. δολάρια και πραγματοποιώντας την υψηλότερη δημόσια εγγραφή στην ιστορία της Wall Street. Σήμερα, ο όμιλος πραγματοποιεί ετήσιο τζίρο ύψους 500 δισ. δολαρίων, απευθύνεται σε περισσότερους από 420 εκατ. πελάτες και διαχειρίζεται 35 εκατ. δέματα ημερησίως και 1 δισεκατομμύριο κωδικούς προϊόντων. Είναι πλέον ένας κολοσσός στο ηλεκτρονικό εμπόριο, περίπου ισοδύναμη με το άθροισμα των eBay, PayPal και Amazon. O ίδιος, πάντως, έχει δηλώσει στο CNN πως τελικώς «ήταν λάθος η εισαγωγή σε χρηματιστήριο. Μας στερεί ευελιξία», υπονοώντας ότι ως αφεντικό του εαυτού του τώρα είναι υποχρεωμένος να απαντά στη διεθνή επενδυτική κοινότητα.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Αξιολόγηση