Αυτό είναι το σχέδιο για τον «νέο Πειραιά» -Πόσο θα κοστίσει

Αυτό είναι το σχέδιο για τον «νέο Πειραιά» -Πόσο θα κοστίσει
  Δεν έχουν όριο τα επενδυτικά σχέδια των Κινέζων της Cosco που ανέλαβαν και επισήμως χθες τον έλεγχο της ΟΛΠ Α.Ε. Στην πρώτη επίσημη ανακοίνωσή της, μετά την ανάληψη του πακέτου του 51% των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. μέσω του Χ.Α., η China COSCO Shipping Corporation limited, όπως είναι η πλήρης ονομασία της COSCO Shipping, παρουσίασε με αδρές γραμμές μεγαλεπήβολα επενδυτικά σχέδια που, αν υλοποιηθούν, θα μεταβάλουν ριζικά την εικόνα όχι μόνο του λιμανιού, αλλά και της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά. Υιοθετώντας μία εξωστρεφή ενεργητική επενδυτική πολιτική οι Κινέζοι, στα βήματα της στρατηγικής πρωτοβουλίας «One Belt One Road», ανακοίνωσαν ότι έχουν ως στόχο τη μετατροπή του λιμένα του Πειραιά στο μεγαλύτερο διαμετακομιστικό λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, καθιστώντας το στρατηγικό σημείο στην Ευρώπη, καθώς και το μεγαλύτερο λιμάνι αναχώρησης στον κόσμο για εταιρείες κρουαζιέρας. Ειδικότερα με βάση τη νέα σύμβαση παραχώρησης, η Cosco Shipping θα επενδύσει 293,8 εκατομμύρια ευρώ σε μια σειρά απαραίτητων έργων, στα οποία περιλαμβάνονται: η επέκταση των υποδομών για τα κρουαζιερόπλοια, η αναβάθμιση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης και η κατασκευή ενός πολυώροφου χώρου στάθμευσης πλησίον του λιμανιού των οχηματαγωγών (RORO), που θα καταστήσει τον Πειραιά ως το σημαντικότερο τερματικό αυτοκινήτων στη Μεσόγειο. Ακόμη η COSCO Shipping θα επενδύσει σε αποβάθρα βεληνεκούς 300.000 DWT, καθώς και στην αναβάθμιση των γύρω υποδομών, με στόχο την ενίσχυση της δυνατότητας επισκευής πλοίων, καθώς και στην ανεύρεση ευκαιριών σε ό,τι αφορά την επισκευή υπεράκτιου εξοπλισμού. Επιπρόσθετα, ο Όμιλος θα επιταχύνει την κατασκευή του China-Europe LandSea Express Line, φέρνοντας την Κίνα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη ένα βήμα πιο κοντά. Ο Όμιλος θα αναλάβει την ανάπτυξη των logistics και της αποθήκευσης, τη στρατηγική πρωτοβουλία «One Belt One Road», καθώς και το γεωγραφικό πλεονέκτημα του λιμανιού να αναπτυχθεί ως το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό κέντρο εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο, καθώς και η νότια πύλη προς της Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη και των Βαλκανίων. Οι επενδύσεις αυτές αναμένεται να δημιουργήσουν περισσότερες νέες θέσεις εργασίας, καθώς και μια καλύτερη πλατφόρμα ανάπτυξης για τις νεότερες γενιές Ελλήνων, τονίζεται στην ανακοίνωση. Τυπικά πριν η αντιπροσωπεία της Cosco και ο νέος πρόεδρος χτυπήσουν το καμπανάκι έναρξης της συνεδρίασης στο Χ.Α., υπέγραψαν με τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ Μνημόνιο Κατανόησης σχετικά με τη μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), σηματοδοτώντας την επίσημη ολοκλήρωση της μεταβίβασης του 51% του ΟΛΠ, καθώς και ποσοστού 16% σε επόμενη φάση. Μιλώντας στη συνέχεια στην εκδήλωση υποδοχής της Cosco στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ο νέος πρόεδρος της ΟΛΠ Α.Ε., Wan Min, τόνισε μεταξύ άλλων ότι «είναι ιδιαίτερη χαρά και τιμή για εμένα, που ως εκπρόσωπος της Cosco Shipping, παρέστη στην επίσημη εισαγωγή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Η εισαγωγή αυτή σηματοδοτεί μια σημαντική στιγμή, καθώς η Cosco Hong Kong, θυγατρική της Cosco Shipping, αναλαμβάνει τον ρόλο του βασικού μετόχου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς. Πρόκειται για την πρώτη διασυνοριακή εξαγορά του Ομίλου και ένα ορόσημο στην ανάπτυξη του διεθνούς μας δικτύου». Στην ίδια εκδήλωση, ο πρόεδρος του Ομίλου του Χρηματιστηρίου Αθηνών, Ιάκωβος Γεωργάνας, υπογράμμισε ότι «η σημερινή επένδυσή τους και το φιλόδοξο πρόγραμμα επέκτασής της στο μέλλον αποτελούν έκφραση εμπιστοσύνης στο μέλλον της ελληνικής οικονομίας». Ο Στέργιος Πιτσιόρλας, πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι «η ολοκλήρωση της παραχώρησης προς την Cosco της διαχείρισης του ΟΛΠ αποτελεί τεράστιας σημασίας εξέλιξη, η οποία δεν εξαντλείται στα προφανή οικονομικά οφέλη. Αυτό που πρέπει να συνειδητοποιηθεί είναι το γεγονός ότι δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την αναβάθμιση του γεωπολιτικού ρόλου και του ειδικού βάρους της Ελλάδας στις διεθνείς οικονομικές εξελίξεις». Ο πρόεδρος του Χρηματιστηρίου Αθηνών, Σωκράτης Λαζαρίδης, τόνισε ότι «το Χρηματιστήριο συμπληρώνει φέτος 140 χρόνια λειτουργίας. Έχει εξυπηρετήσει συνεχώς την ελληνική επιχειρηματικότητα και το εγχώριο επενδυτικό κοινό. Τα τελευταία χρόνια έχει προσελκύσει και διεθνές επενδυτικό κοινό. Η σημερινή ημέρα είναι ιστορική γιατί εισάγει το Χρηματιστήριο στο νέο περιβάλλον υποστήριξης επιχειρήσεων και επενδυτών στο πλαίσιο της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας». Μεταβίβαση μετοχών Στην αρχή της χθεσινής συνεδρίασης πέρασε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του ΟΛΠ στον έλεγχο της κινεζικής Cosco. Συγκεκριμένα μετεβιβάσθηκαν 12.750.000 μετοχές στην τιμή των 22 ευρώ ανά μετοχή, συνολικής αξίας 280,50 εκατομμυρίων ευρώ. Σε ανακοίνωσή του το ΤΑΙΠΕΔ, αφού χαρακτήρισε τη συμφωνία ΟΛΠ-Cosco συμφωνία-ορόσημο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας και συνολικά για την ελληνική οικονομία, υπενθύμισε ότι η Cosco (Hong Kong) Group Limited θα αποκτήσει το 67% του ΟΛΠ έναντι συνολικού τιμήματος 368,5 εκατ. ευρώ, σε δύο στάδια. Χθες, ολοκληρώθηκε το πρώτο στάδιο της συναλλαγής, με την Cosco (Hong Kong) Group Limited να καταβάλει ποσό ύψους 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και να καθίσταται μέτοχος 51% του ΟΛΠ Α.Ε. Το δεύτερο στάδιο της συναλλαγής προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός πέντε ετών από σήμερα με την εκπλήρωση των όρων της Συμφωνίας Αγοραπωλησίας Μετοχών (SPA), εκ των οποίων βασικός είναι η επιτυχής ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων, συνολικής αξίας 300 εκατ. ευρώ, οπότε η Cosco (Hong Kong) Group Limited θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στoν ΟΛΠ κατά 16%, σε 67%. Η συνολική αξία της συμφωνίας αποτιμάται στο 1,5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει: την ανωτέρω προσφορά των 368,5 εκατ. ευρώ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), αναμενόμενου συνολικού ύψους της τάξης των 410 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2052. Πηγή: Ναυτεμπορική
Αξιολόγηση