Σβήσε-γράψε στον φόρο του ΟΠΑΠ - Τι αλλάζει (πάλι) - Όλα τα σενάρια για τα νέα μέτρα

Σβήσε-γράψε στον φόρο του ΟΠΑΠ - Τι αλλάζει (πάλι) - Όλα τα σενάρια για τα νέα μέτρα
Την αντικατάσταση του τέλους των πέντε λεπτών του ευρώ ανά στήλη σε όλα τα παιχνίδια του ΟΠΑΠ με άλλο φόρο ο οποίος θα βαραίνει και πάλι τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, προωθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.

Στόχος, να εξασφαλιστούν έσοδα τουλάχιστον 400 εκατ. ευρώ, τα οποία θα προσμετρηθούν στον κατάλογο με τα μέτρα που απαιτούνται για να κλείσει το δημοσιονομικό κενό της 3ετίας. Η αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού του φόρου, φέρεται να έχει συμφωνηθεί με το «κουαρτέτο». Συμφωνημένη, φέρεται να είναι και η μείωση των αμυντικών δαπανών κατά 100 εκατ. ευρώ αντί για 500 εκατ. ευρώ που προέβλεπε ο κρατικός προϋπολογισμός του 2016. Κατά τα λοιπά, αναζητούνται επιπλέον μέτρα που θα κλείσουν τον «λογαριασμό» των 1,8 δις. ευρώ για τη διετία 2017-2018.

Όλοι οι φόροι, ειδικά οι έμμεσοι, είναι πάνω στο τραπέζι ενώ το οικονομικό επιτελείο ελπίζει και στη βοήθεια της …ΕΛΣΤΑΤ. Την Πέμπτη, ανακοινώνονται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και την Ελληνική Στατιστική Αρχή τα τελικά στοιχεία για την πορεία του πρωτογενούς ελλείμματος κατά το 2015 αλλά και οι προβλέψεις για την πορεία της οικονομίας μέσα στο 2016. Η πιστοποίηση ότι το 2015 έκλεισε με πρωτογενές πλεόνασμα 0,2% του ΑΕΠ –αντί για έλλειμμα 0,25% που ήταν ο στόχος- αλλά και η πρόβλεψη για οριακή μεταβολή του Ακαθάριστου Προϊόντος μέσα στην τρέχουσα χρονιά θα επιτρέψει στο οικονομικό επιτελείο να αξιώσει το «κούρεμα» των μέτρων κατά τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ με την αιτιολογία ότι η πορεία της οικονομίας θα είναι καλύτερη των προβλέψεων που είχαν γίνει το περασμένο καλοκαίρι όταν και κλείδωσε ο λογαριασμός των μέτρων.

Στο κλείσιμο του προηγούμενου κύκλου διαπραγματεύσεων προκειμένου να εορτάσουν και τα μέλη του «κουαρτέτου» τις εορτές του Πάσχα των Καθολικών, ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος είχε μιλήσει για τρεις «ομάδες» μέτρων: τα συμφωνημένα ως προς το είδος αλλά και τη δημοσιονομική τους απόδοση, αυτά που έχουν συμφωνηθεί ως προς το περιεχόμενο τους όχι όμως και προς τα χρήματα που μπορούν να αποδώσουν αλλά και αυτά που παραμένουν στον «αέρα». Στην πρώτη κατηγορία, φέρονται να ανήκουν προς το παρόν, τρία θέματα:

1. Ο νέος φόρος στα παιχνίδια του ΟΠΑΠ ο οποίος όμως θα υπολογίζεται διαφορετικά από ότι προβλέπει η σημερινή νομοθεσία. Το συγκεκριμένο θέμα, έχει εξελιχθεί σε… σήριαλ ενώ μέχρι στιγμής δεν έχει εισπραχθεί ούτε ένα ευρώ από το δημόσιο. Το θέμα του ειδικού τέλους, είχε απασχολήσει ξανά το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής τον Φεβρουάριο. Τότε, εκπρόσωποι του ΟΠΑΠ είχαν εξηγήσει στα κυβερνητικά στελέχη τις δυσκολίες επιβολής του φόρου αλλά και τον κίνδυνο η επιβολή του τέλους να οδηγήσει τελικώς σε μείωση της συναλλακτικής δραστηριότητας (δηλαδή τον συνολικό αριθμό των στηλών) και κατά συνέπεια σε μείωση των δημοσιονομικών εσόδων. Τότε, είχε βρεθεί μια συμβιβαστική λύση: ο ΟΠΑΠ να υποχρεωθεί να αποδίδει τον φόρο ανά τρίμηνο και όχι ανά μήνα όπως προέβλεπε η αρχική διάταξη. Το πρώτο τρίμηνο συμπληρώνεται σε δύο ημέρες αλλά ακόμη δεν φαίνεται να έχει βρεθεί λύση. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο σχεδιάζεται η κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης για την αλλαγή στον τρόπο επιβολής του φόρου.

2. Το 2ο θέμα για το οποίο ελληνική κυβέρνηση και δανειστές φέρονται να είναι κοντά σε συμφωνία, έχει να κάνει με τις αμυντικές δαπάνες. Αυτό είναι ένα ακόμη δημοσιονομικό σήριαλ. Το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού προέβλεπε μείωση των αμυντικών δαπανών κατά 100 εκατ. ευρώ. Με την ψήφιση του προϋπολογισμού από τη Βουλή τον περασμένο Νοέμβριο εγγράφηκε μείωση της αμυντικής δαπάνης κατά 500 εκατ. ευρώ μέσα στο 2016. Έκτοτε, «φούντωσε» το πρόβλημα του μεταναστευτικού με αποτέλεσμα το υπουργείο Εθνικής Άμυνας να εγείρει σοβαρές ενστάσεις στην προοπτική γενναίας περικοπής του προϋπολογισμού του. Έτσι, ο τελικός λογαριασμός των μέτρων αναμένεται να περιλαμβάνει το κονδύλι που είχε αρχικώς εκτιμηθεί, δηλαδή τα 100 εκατ. ευρώ. Η κάλυψη των υπόλοιπων 400 εκατ. ευρώ θα γίνει με άλλα μέτρα.

3. Το 3ο σημείο στο οποίο φέρεται να υπάρχει συμφωνία είναι η μη επιβολή φόρου στις τραπεζικές συναλλαγές. Η ελληνική πλευρά υπολόγιζε ότι από την επιβολή ειδικού φόρου 0,1-0,5% σε όλες τις τραπεζικές συναλλαγές, θα κατόρθωνε να αντλήσει έσοδα περίπου 300-400 εκατ. ευρώ. Οι αντιδράσεις είναι έντονες από όλους τους θεσμούς και ειδικά από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα με αποτέλεσμα το συγκεκριμένο μέτρο να έχει ξαναμπεί στο συρτάρι.
Όλοι οι υπόλοιποι έμμεσοι φόροι, παραμένουν πάνω στο τραπέζι καθώς η διαφορά ανάμεσα στις δύο πλευρές ειδικά για το 2017 και το 2018, εκτιμάται σε τουλάχιστον 1-1,3 δις. ευρώ (ανάλογα με το αν θα γίνει τελικώς δεκτή η μείωση του τελικού λογαριασμού λόγω καλύτερων δημοσιονομικών επιδόσεων). Η ελληνική πλευρά, θέλει μέχρι την επόμενη Δευτέρα που θα ξεκινήσουν εκ νέου οι διαπραγματεύσεις, να έχει συγκροτηθεί η τελική πρόταση της ελληνικής πλευράς στη οποία θα έχουν ληφθεί υπόψη και οι διαφωνίες που καταγράφηκαν τις προηγούμενες ημέρες με τους θεσμούς τόσο σε επίπεδο επικεφαλής όσο και σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων. Ολοκληρωμένη πρόταση, εκτιμάται ότι θα εξοικονομήσει χρόνο κατά το τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων το οποίο θα πρέπει να διαρκέσει λιγότερο από 10 ημέρες προκειμένου στο Eurogroup της 22ας Απριλίου η ελληνική πλευρά να προσέλθει με ψηφισμένο νομοσχέδιο.

Ο κατάλογος των μέτρων που παραμένουν πάνω στο τραπέζι περιλαμβάνει:

1. Την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης σε όλα τα καύσιμα –αμόλυβδη, πετρέλαιο κίνησης αλλά και φυσικό αέριο και υγραέριο κίνησης- κατά τουλάχιστον 6%. Αύξηση του ειδικού φόρου στην αμόλυβδη κατά 6% σημαίνει ότι ο φόρος θα διαμορφωθεί από τα 670 λεπτά που είναι σήμερα (ανά 1000 λίτρα καυσίμων) στα 710-720 ευρώ. Δεδομένου ότι στον ειδικό φόρο επιβάλλεται και ΦΠΑ 23%, η επιβάρυνση στην τελική τιμή θα είναι τουλάχιστον 4-5 λεπτά ανά λίτρο. Αντίστοιχα, στο πετρέλαιο κίνησης –το οποίο βαρύνεται με 330 ευρώ ειδικό φόρο κατανάλωσης ανά 1000 λίτρα- η επιβάρυνση στην τελική τιμή θα φτάσει στα 2-3 λεπτά ανά λίτρο. Εντός του υπουργείου Οικονομικών διακινούνται και ακραία σενάρια περί εξίσωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης και στην αμόλυβδη. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να προκαλέσει ανατίμηση στο κίνησης ακόμη και κατά 40% με πολύ αρνητικές συνέπειες όχι μόνο για την πετρελαιοκίνηση αλλά και για το κόστος μεταφοράς των προϊόντων.

2. Την αύξηση του ειδικού τέλους στην κινητή τηλεφωνία αλλά και τη θέσπιση φόρου στη συνδρομητική τηλεόραση. Στη συνδρομητική, οι δύο εταιρείες που δραστηριοποιούνται μέχρι τώρα –και ενώ η αγορά αναπτύσσεται- έχουν εγγραφεί περίπου ένα εκατομμύριο πελάτες. Εισπρακτικά, η θέσπιση φόρου θα έχει περισσότερο συμβολικό χαρακτήρα καθώς τα έσοδα ακόμη διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα.

3. Βέβαιη θεωρείται και η αύξηση των συντελεστών υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ. Όχι μόνο για να καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό που άνοιξε μετά τη μείωση των αντικειμενικών αξιών αλλά και για να εξασφαλιστούν πρόσθετα έσοδα τα οποία θα προσμετρηθούν στον λογαριασμό της επόμενης διετίας. Αν υιοθετηθεί η αύξηση των συντελεστών στον ΕΝΦΙΑ –αναμένεται να είναι σταδιακή καθώς επίκειται νέα αλλαγή των αντικειμενικών αξιών- το πιθανότερο είναι οι μεγάλες παρεμβάσεις να γίνουν στον συμπληρωματικό φόρο είτε με αύξηση συντελεστών είτε με μείωση του ορίου απαλλαγής από τα επίπεδα των 300.000 ευρώ που είναι σήμερα.

Αξιολόγηση