Το σχέδιο Μασούτης για το 2016

Το σχέδιο Μασούτης για το 2016
Μετά τον «αρραβώνα» METRO – Βερόπουλου, που αναμένεται να εξελιχθεί σε «γάμο» τους προσεχείς μήνες, το επόμενο καυτό όνομα στο ελληνικό λιανεμπόριο είναι ο Μασούτης.

Σε μια περίοδο κατά την οποία στον συγκεκριμένο κλάδο υπάρχει κινητικότητα και συντελούνται ανακατατάξεις η βορειοελλαδική εταιρία αναμένεται να ακουστεί πολύ μέσα στο 2016. Οι εκδοχές γι’ αυτό είναι δύο: Είτε λόγω της καθόδου της στην Αθήνα και την υπόλοιπη Νότια Ελλάδα μέσω εξαγοράς μεσαίου μεγέθους αλυσίδας στην πρωτεύουσα, κάτι που δεν αποκλείει ούτε η ίδια η εταιρία, είτε λόγω της πώλησής της σε ξένο όμιλο που δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον, κάτι που στη Θεσσαλονίκη συζητείται ευρέως. Στην πραγματικότητα ούτε η ίδια η εταιρία το αποκλείει κατηγορηματικά, αφού πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος Γιάννης Μασούτης αναγνώρισε ότι «όλοι μιλάμε με όλους». Σε κάθε περίπτωση οι εξελίξεις αναμένονται με ενδιαφέρον, αφού πρόκειται για δουλειές εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

ΑΚΡΙΒΟΘΩΡΗΤΟΣ

Πριν από λίγες ημέρες σε αίθουσα του ξενοδοχείου Hyatt στη Θεσσαλονίκη η διοίκηση της «Μασούτης» παραχώρησε Συνέντευξη Τύπου. Μία από τις ελάχιστες στην πολύχρονη ιστορία της. Αφορμή ήταν η συμπλήρωση 40 χρόνων από τη λειτουργία του πρώτου καταστήματος της αλυσίδας το 1976, αλλά μοιραία η συζήτηση με τον διευθύνοντα σύμβουλο Γιάννη Μασούτη περιστράφηκε στο σήμερα και το αύριο της εταιρίας, χωρίς να διαλυθεί το πέπλο μυστηρίου. Η δημόσια εμφάνιση του 45χρονου επιχειρηματία, γιού του ιδρυτή της αλυσίδας Διαμαντή Μασούτη, προκάλεσε πρόσθετη εντύπωση, διότι η μέχρι σήμερα παρουσία του στα μέσα ενημέρωσης είναι εντελώς διακριτική. Όπως άλλωστε είναι ακριβοθώρητος γενικότερα στη Θεσσαλονίκη, αφού ακόμη και στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, όπου είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου, εμφανίζεται σπανίως.

Για όσους έχουν παρακολουθήσει από κοντά την ανάπτυξη της αλυσίδας «Μασούτης» τα τελευταία 25 τουλάχιστον χρόνια, η συζήτηση για εξαγορά της από μεγαλύτερο ελληνικό ή ξένο όμιλο δεν είναι κάτι καινούριο. Κατά καιρούς επανέρχεται, χωρίς όμως μέχρι σήμερα να έχει πραγματοποιηθεί, παρά τις συζητήσεις που κατά καιρούς γίνονται και έχουν επιβεβαιωθεί. Ο ιδρυτής της εταιρίας Διαμαντής Μασούτης ποτέ δεν έκλεισε την πόρτα, συνεχίζοντας παράλληλα την υλοποίηση του δικού του πλάνου, που έχει στεφθεί με επιτυχία. Τα τελευταία χρόνια της κρίσης η εταιρία αύξησε τα μεγέθη της στην αγορά κατά 22%.

Σήμερα διαθέτει 260 καταστήματα (241 λιανικής και 19 cash & carry από τον Έβρο μέχρι τη Χαλκίδα), πωλήσεις 750 εκατ. ευρώ με αύξηση 1% το 2015 –το 10% του τζίρου αφορά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας- πανελλαδικό μερίδιο 10,7% και μερίδιο στη Β. Ελλάδα 33,5%. Επιδόσεις που δικαιολογούν απόλυτα τον… θόρυβο που γίνεται γύρω από το όνομα Μασούτης και εξηγούν την επιμονή των φερόμενων υποψήφιων αγοραστών.

ΤΟ «ΚΛΕΙΔΙ». Για πολλούς το «κλειδί» στις εξελίξεις κρατάει ακόμη στα χέρια του ο πατριάρχης της οικογένειας Διαμαντής Μασούτης κι ας έχει παραχωρήσει μεγάλο κομμάτι της καθημερινότητας στον γιό του. Κάτι που δεν είναι παράξενο στις οικογενειακές επιχειρήσεις, όπου συχνά οι ισορροπίες είναι ευαίσθητες. Ο ίδιος επέστρεψε την περασμένη άνοιξη στη θέση του προέδρου της εταιρίας, με διευθύνοντα σύμβουλο τον Γιάννη. Το τελευταίο διάστημα εκτός κάδρου μοιάζει να είναι η κόρη του Ζαφειρία Μασούτη, η οποία είχε φτάσει να είναι διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρίας, αλλά, πλέον, έχει αποστασιοποιηθεί. Κάποιοι, μάλιστα, πρόσεξαν στην προ ολίγων ημερών συνέντευξη τύπου της εταιρίας στο Hyatt, ότι το όνομα της υπήρχε σε καρτελάκι στο πάνελ, αλλά εκείνη δεν εμφανίστηκε.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από τη στιγμή που η «Μασούτης» έγινε ένας μεγάλος παίκτης στο ελληνικό λιανεμπόριο ο Διαμαντής Μασούτης επέλεξε να μην επεκταθεί προς νότον κι έτσι κατάφερε δύο πράγματα: Πρώτον, την επιμελή και απρόσκοπτη ενασχόλησή του με την αγορά της Βόρειας και της Κεντρικής Ελλάδας και δεύτερον, απέφυγε τη φθορά που πιθανώς να του προκαλούσε ο σκληρός ανταγωνισμός με τους άλλους μεγάλους του λιανεμπορίου, που στην αγορά της Αττικής είναι ιδιαίτερα οξυμένος. Έτσι τώρα μπορεί να πάρει τις αποφάσεις του αισθανόμενος ισχυρός, με κριτήριο το μεγαλύτερο δυνατό όφελος. Άλλωστε όλοι στην πιάτσα αναγνωρίζουν ότι «ο Διαμαντής ξέρει καλά να πουλάει, αφού ως πωλητής ξεκίνησε την πορεία του στις επιχειρήσεις και ως πωλητής δημιούργησε όλα όσα δημιούργησε».

Τι δρομολογεί η εξαγορά Βερόπουλου

Οι σοβαρές ανακατατάξεις στο εγχώριο λιανεμπόριο το 2016 δρομολογήθηκαν ήδη με το προσύμφωνο που υπέγραψε η Βερόπουλος για την πώληση του ελληνικού της δικτύου στην METRO του ομίλου Παντελιάδη, που διαθέτει –μεταξύ άλλων- και την αλυσίδα σούπερ μάρκετ «My Market». Ήδη η συμφωνία, που κατέστη δυνατή όταν έσπασε το deal του Βερόπουλου με τον Σκλαβενίτη, βρίσκεται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, που αναμένεται να ανάψει το «πράσινο φως», ώστε να ολοκληρωθεί.

Πρόκειται για συμφωνία που εκτινάσσει τον όμιλο Παντελιάδη, ο οποίος μετά την ισχυρότατη παρουσία στο χονδρεμπόριο μέσω των 46 METRO cash & carry θα συγκαταλέγεται στους ισχυρούς του λιανεμπορίου, δίπλα στον Μαρινόπουλο, τον Βασιλόπουλο, τον Σκλαβενίτη, τον Μασούτη και φυσικά τα Lidl. Στα 64 σούπερ μάρκετ «My Market» θα προστεθούν οι κεντρικές αποθήκες και τα 180 καταστήματα του Βερόπουλου σε 54 πόλεις της χώρας. Όσο για τις πωλήσεις θα ξεπεράσουν το ένα δισ. ευρώ, αφού ο τζίρος του ομίλου Παντελιάδη θα είναι το 2015 πέριξ των 700 εκατ., που προέρχονται κατά βάσιν από το χονδρεμπόριο, ενώ του Βερόπουλου εκτιμάται λίγο κάτω από τα 500 εκατ. ευρώ.

Αξιολόγηση