Αυτή είναι η εικόνα με τις οικονομικές επιδόσεις των εισηγμένων στο 9μηνο

Αυτή είναι η εικόνα με τις οικονομικές επιδόσεις των εισηγμένων στο 9μηνο
Καλά αποτελέσματα, αλλά για λίγους, επεφύλαξε το τρίτο κρίσιμο τρίμηνο του 2015 για τις εισηγμένες εταιρείες. Τα σύνολα εσόδων και κερδών εμφανίζονται βελτιωμένα, αλλά η εξέλιξη αυτή οφείλεται στις επιδόσεις συγκεκριμένων εταιρειών κυρίως υψηλής κεφαλαιοποίησης όπως η Motor oil, τα Ελληνικά Πετρέλαια, η Aegean air, τα Folli Follie, η Jumbo και η Τέρνα Ενεργειακή, που τόσο στο σύνολο του εννεάμηνου όσο και στο τρίτο τρίμηνο είχαν ισχυρές επιδόσεις.

Με βάση τα συνολικά αποτελέσματα τα οποία συγκέντρωσε και ανέλυσε η Beta ΑΧΕΠΕΥ, ο τζίρος των εισηγμένων εταιρειών στο εννεάμηνο διαμορφώθηκε στα 42,5 δισ. ευρώ, μειωμένος κατά 6%. Η μείωση στο τρίτο τρίμηνο ξεπέρασε το 12% (14,01 δισ. ευρώ έναντι 16 δισ. ευρώ) και οφείλεται στη σημαντική κάμψη του κατασκευαστικού κλάδου στο τρίτο τρίμηνο (πάνω από 11 ποσοστιαίες μονάδες) και του κλάδου διύλισης (-30%), το οποίο ωστόσο έρχεται μόνο ως αποτέλεσμα της κάμψης των τιμών του πετρελαίου (-50% σε σχέση με το γ’ τρίμηνο του 2014), αφού και τα δύο διυλιστήρια λειτούργησαν στο όριο της ονομαστικής τους δυναμικότητας. Σε επίπεδο λειτουργικών αποτελεσμάτων, αυτά διαμορφώθηκαν στα 5,19 δισ. ευρώ, με άνοδο δηλαδή 11%, ωστόσο το γ’ τρίμηνο έχει κλείσει με απώλειες 6,6%. Και εδώ ωστόσο υπάρχουν στρεβλώσεις λόγω της μη συμμετοχής της Coca Cola και των ενοποιημένων αποτελεσμάτων της Βιοχάλκο, που η παρουσία τους εξομαλύνει την τάση. Πάντως, η καθαρή εικόνα των λειτουργικών αποτελεσμάτων των εισηγμένων εταιρειών είναι οριακή, καθώς αν εξαιρεθούν τα διυλιστήρια τα λειτουργικά κέρδη είναι μειωμένα κατά 1,3%. Οι θετικές επιδράσεις των μειωμένων τιμών των καυσίμων και η αυξημένη τουριστική κίνηση βοήθησαν τις εταιρείες μεταφορών να καταγράψουν ένα από τα καλύτερα εννεάμηνα όλων των εποχών σε επίπεδο λειτουργικών κερδών (+35%), όπως και οι χαμηλές τιμές των εμπορευμάτων που ώθησαν τα λειτουργικά κέρδη των θυγατρικών της Βιοχάλκο σε τριψήφιο ποσοστό ανόδου (+120%) χαμηλώνοντας αισθητά το κόστος πωληθέντων. Πολύ ικανοποιητική εικόνα είχαν επίσης εξαγωγικές εταιρείες ή εταιρείες με παρουσία στο εξωτερικό από διάφορους κλάδους (Σαράντης, Τιτάν, Κυριακίδης, Ικτίνος, FF Group) οι οποίες έχουν ευνοηθεί και από τις συναλλαγματικές ισοτιμίες. Το λειτουργικό περιθώριο αυξήθηκε κατά 80 μονάδες βάσης στο υγιές 12,7% στο τρίμηνο διατηρώντας σε ικανοποιητικά επίπεδα το περιθώριο του εννεαμήνου στο 12,2% (+185 μονάδες βάσης σε σχέση με το εννεάμηνο του 2014).

Οι τράπεζες, έγραψαν το μεγαλύτερο μέρος των ζημιών του τεστ αντοχής της ΕΚΤ στο εννεάμηνο (-4,84 δισ. ευρώ), ωστόσο το γ’ τρίμηνο είναι κερδοφόρο κατά 964 εκατ. ευρώ, έχοντας τις θετικές επιδράσεις της αναβαλλόμενης φορολογίας. Αν από το σύνολο των ζημιών των 4,27 δισ. εξαιρεθούν οι τράπεζες, η τελική γραμμή εμφανίζει κέρδη 571 εκατ. ευρώ (+59%). Η δεσπόζουσα θέση των διυλιστηρίων είναι υπεύθυνη για το ήμισυ σχεδόν αυτής της επίδοσης, καθώς η εξαίρεση του κλάδου ρίχνει το απόλυτο μέγεθος των κερδών του εννεαμήνου στα 293 εκατ. ευρώ (-41,6%). Το καθαρό περιθώριο κερδοφορίας κινείται πλέον στο 1,55% σε επίπεδο χρήσης, ενώ σε επίπεδο τριμήνου βρίσκεται ελαφρώς υψηλότερα (1,73%) Η σχέση μεταξύ κερδοφόρων και ζημιογόνων εταιρειών παρουσίασε μικρή βελτίωση (43% κερδοφόρες έναντι 42% στο β’ και 40% στο α’ τρίμηνο), η οποία οφείλεται στην επίδραση του εποχικού παράγοντα που είθισται να ενισχύει την κερδοφορία όσων εταιρειών έχουν δυνατό θερινό κύκλο πωλήσεων. Εσωτερικά η κατανομή των ζημιογόνων εταιρειών διατήρησε τη δυναμική της βελτίωσης (50 εταιρείες από τις 110 εμφάνισαν χαμηλότερες ζημιές έναντι 43 που τις αύξησαν). Ο αριθμός των εταιρειών που γύρι- σαν σε κερδοφορία (20) ήταν υψηλότερος απ’ αυτές που επέστρεψαν σε ζημιές (17).

Αξιολόγηση