Συνταράσσει αγορές και καταναλωτές το σκάνδαλο VW

Συνταράσσει αγορές και καταναλωτές το σκάνδαλο VW
Τεράστιες διαστάσεις έχει πάρει το σκάνδαλο που ξέσπασε με τη Volkswagen στις ΗΠΑ, με τη Γαλλία να κρίνει απαραίτητη τη διεξαγωγή έρευνας για τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, τη Νότια Κορέα να καλεί τους εκπροσώπους της γερμανικής εταιρείας για συνομιλίες και τη γερμανίδα καγκελάριο να ζητά "πληρη διαφάνεια" και γρήγορες εξηγήσεις.

Για να «καθησυχάσουμε» τους πολίτες φαίνεται «απαραίτητο» να διεξαχθούν έλεγχοι και στις άλλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, δήλωσε ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μισέλ Σαπέν στον γαλλικό ραδιοσταθμό Europe 1, μετά την αποκάλυψη ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είχε χρησιμοποιήσει λογισμικό για πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που παραποιούσε τις μετρήσεις για τις εκπομπές ρύπων.

Είναι σημαντικό να δράσουμε «στον τομέα αυτόν που είναι πολύ σημαντικός καθώς αφορά την ρύπανση της ατμόσφαιρας», σχολίασε. «Δεν πρόκειται για μικροπράγματα, δεν είναι ένα θέμα ταχύτητας ή ποιότητας του δέρματος, αφορά πραγματικά αυτό που κάνουμε για να αποφύγουμε να δηλητηριάζονται οι άνθρωποι από την μόλυνση.

Στις ΗΠΑ, σύμφωνα με μέσα ενημέρωσης, οι αρμόδιες αρχές έχουν ήδη ξεκινήσει ποινική έρευνα κατά της κατασκευάστριας εταιρείας, ενώ στη Γερμανία οι αρχές έδωσαν εντολή για την άμεση διεξαγωγή «ενδελεχών ελέγχων στα μοντέλα ντίζελ» της αυτοκινητοβιομηχανίας αυτής.

Σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο, το γερμανικό υπουργείο Δικαιοσύνης και η Volkswagen αρνήθηκαν να σχολιάσουν την είδηση για την έναρξη ποινικής έρευνας κατά της εταιρείας στις ΗΠΑ.

Την ίδια ώρα, το υπουργείο Περιβάλλοντος της Νότιας Κορέας ανακοίνωσε σήμερα ότι οι εκπρόσωποι της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας εκλήθησαν από τις αρχές της χώρας να συζητήσουν αύριο για τους ελέγχους για τους ρύπους στα οχήματα του ομίλου.

«Καλέσαμε τους εκπροσώπους και τους μηχανικούς της Volkswagen σε συνάντηση στο υπουργείο αύριο το απόγευμα», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο αναπληρωτής διευθυντής του υπουργείου Παρκ Παν-Κιου. «Θα αρχίσουμε ήδη από τον επόμενο μήνα να κάνουμε ελέγχους και θα ανακοινώσουμε τα αποτελέσματα στα τέλη του Νοεμβρίου», πρόσθεσε.

Διευκρίνισε πάντως πως είναι πολύ νωρίς ακόμη για να μιλήσει για ενδεχόμενη επιβολή κυρώσεων στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Από τα πέντε μοντέλα που είναι εξοπλισμένα με το λογισμικό αυτό και έχουν πωληθεί στις ΗΠΑ, τέσσερα έχουν εισαχθεί στη Νότια Κορέα. Περίπου 59.000 τέτοια οχήματα κυκλοφορούν στη χώρα, διευκρίνισε ο Παρκ.

«Με δεδομένη τη δύσκολη κατάσταση, το θέμα είναι τώρα να επιδειχθεί πλήρης διαφάνεια, να ξεκαθαρίσει ολόκληρη η υπόθεση», δήλωσε από την πλευρά της η Μέρκελ σε δημοσιογράφους στο Βερολίνο.

Η καγκελάριος υπογράμμισε πως ο γερμανός υπουργός Μεταφορών Αλεξάντερ Ντόμπριντ βρίσκεται "σε στενή επαφή" με τον όμιλο του Βόλφσμπουργκ (βόρεια Γερμανία), που ήταν μέχρι τώρα ένα καύχημα της γερμανικής βιομηχανίας. Ο Ντόμπριντ είχε από χθες συνομιλίες με τον επικεφαλης της Volkswagen Μάρτιν Βίντερκορν, ο οποίος βρίσκεται στο εδώλιο του κατηγορουμένου, σύμφωνα με τον γερμανικό Τύπο.

"Ο υπουργός Μεταφορών βρίσκεται σε στενή επαφή με την εταιρεία, την Volkswagen. Και ελπίζω ότι τα γεγονότα θα τεθούν στο τραπέζι το συντομότερο δυνατόν", τόνισε η καγκελάριος Μέρκελ.

Την έναρξηέρευνας για το σκάνδαλο της Volkswagen ανακοίνωσε και το ιταλικό υπουργείο Μεταφορών τονίζοντας ότιθα ζητήσει εξηγήσεις από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen και την Ομοσπονδιακή Αρχή Οδικής Κυκλοφορίας (KBA).

Το υπουργείο, εκφράζοντας «ανησυχία» για το θέμα, επιθυμεί να γνωρίζει «εάν οι ίδιες παράνομες ενέργειες, που έγιναν στις ΗΠΑ, όπου οι κανονισμοί έγκρισης είναι διαφορετικοί, έχουν γίνει και σε ό,τι αφορά τις εγκρίσεις… στην Ευρώπη και εάν αυτά τα οχήματα πουλήθηκαν στην Ιταλία".

Το σκάνδαλο

Υπενθυμίζεται ότι οι αρμόδιες αμερικανικές αρχές αποκάλυψαν την Παρασκευή ότι 482.000 οχήματα Volkswagen και Audi, που είχαν κατασκευαστεί μεταξύ 2009 και 2015 και είχαν πωληθεί στις ΗΠΑ, ήταν εξοπλισμένα με ένα λογισμικό που μπορούσε να εντοπίσει αυτομάτως τους ελέγχους μέτρησης των ρύπων για να παραποιήσει τα αποτελέσματά τους.

Η εταιρεία εξαπατούσε επί σειρά ετών τις ομοσπονδιακές Αρχές όταν κατά τη διάρκεια των σχετικών τεστ που γίνονταν στο California Air Resources Board. Προκειμένου να λαμβάνει τη σχετική πιστοποίηση, εμφάνιζε «πειραγμένα» οχήματα. Για την ακρίβεια, η VW "έκλεβε" καθώς χρησιμοποιούσε λογισμικό για πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που παραποιούσε τις μετρήσεις για τις εκπομπές ρύπων.

Σύμφωνα με την Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA) των ΗΠΑ, που εδρεύει στην Καλιφόρνια, αυτό σημαίνει ότι τα εν λόγω αυτοκίνητα εκπέμπουν οξείδια του αζώτου έως και 40 φορές πάνω από το επιτρεπόμενο όριο, με το αέριο αυτό να προκαλεί άσθμα και άλλες παθήσεις του αναπνευστικού. Ηδη εχει ξεκινήσει η ανάκληση αυτοκινήτων.

Τα αυτοκίνητα που ελέγχονται είναι 4κύλινδρα μοντέλα, κυρίως Jetta, Beetle, Golf και Audi A3 του 2009-2014, καθώς και Passat του 2014-’15, όλα με δίλιτρο πετρελαιοκινητήρα.

Η ομολογία και η συγνώμη από την Volkswagen

Συγγνώμη από τους πελάτες της Volkswagen αναγκάστηκε να ζητήσει ο CEO της εταιρίας, Μάρτιν Γουίντερκορν, αφού πρώτα ομολόγησε την ενοχή της VW.

Ο επικεφαλής της VW στις ΗΠΑ, Michael Horn, έσπευσε και εκείνος να ζητήσει συγγνώμη, αφού ομολόγησε και από τη δική του μεριά την απάτη, ενώ δεσμεύτηκε να κερδίσει ξανά την εμπιστοσύνη των Αμερικανών καταναλωτών.

«Η εταιρεία μας δεν ήταν ειλικρινής με την Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος (ΕΡΑ) και με όλους εσάς. Και για να το πω αλλιώς... τα κάναμε τελείως σκ...! Πρέπει να φτιάξουμε τα αυτοκίνητα ώστε αυτό να μην ξανασυμβεί. Αυτού του είδους η συμπεριφορά δεν συνάδει με τις Αρχές μας. Δεσμευόμαστε να κάνουμε ότι πρέπει για να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη σας. Θα πληρώσουμε ό,τι πρέπει να πληρώσουμε», είπε σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε.

«Βουτιά» στις ευρωαγορές

Το σκάνδαλο της Volkswagen έχει προκαλέσει αλυσιδωτές αναταράξεις και στις δύο όχθες του Ατλαντικού.

Ειδικότερα, στις 15:15, ο βρετανικός δείκτης FTSE 100 υποχωρούσε κατά 2,09% στις 5.982 μονάδες, ο γερμανικός DAX κατέγραφε άνοδο 2,86% στις 9.663 μονάδες και ο γαλλικός CAC 40 κινούνταν πτωτικά κατά 2,95% στις 4.449 μονάδες.

Ο σύνθετος πανευρωπαϊκός δείκτης Stoxx 600 σημείωνε απώλειες 2,5% στις 348,88 μονάδες, ενώ ο τζίρος συναλλαγών ήταν κατά 28% υψηλότερος από το μέσο όρο των τελευταίων 30 ημερών.

Στο ταμπλο, συνεχίζεται η πτώση της μετοχής της Volkswagen, η οποία σήμερα είναι στο -20%, καθώς η Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας των ΗΠΑ (EPA) ανακάλυψε σε ελέγχους που διενήργησε ότι ορισμένα οχήματα της είχαν εγκατεστημένους σύνθετους αλγόριθμούς που μείωναν τους παραγόμενους ρύπους κατά τη διάρκεια ελέγχων, εξαπατώντας τις Αρχές.

Διαβάστε επίσης: ΕΕ για την υπόθεση Volkswagen: «Πρόωρα» τα μέτρα άμεσης επιτήρησης στην Ευρώπη

Αξιολόγηση