Οι προβλέψεις για τη διαμόρφωση του τοπίου στον κλάδο των σούπερ μάρκετ

Οι προβλέψεις για τη διαμόρφωση του τοπίου στον κλάδο των σούπερ μάρκετ
Μπορεί οι ουρές που σχηματίστηκαν στα super market ειδικά τις πρώτες δύο εβδομάδες των capital controls να ήταν ανάλογες ή περίπου ανάλογες με αυτές των ATMs και κάποιοι να πίστεψαν ότι θα είχαν αποτέλεσμα οι μεγάλες αλυσίδες να… τρελαθούν στο χρήμα, ωστόσο τα στοιχεία δείχνουν ότι όλη αυτή η ιστορία δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένα πυροτέχνημα.

Και αυτό γιατί το άθροισμα των πωλήσεων των μεγάλων αλυσίδων (σ.σ.: Σκλαβενίτης, Βασιλόπουλος, Βερόπουλος, Μαρινόπουλος κλπ) δείχνει ότι τον Ιούλιο παρουσιάστηκε μικρή άνοδος μόλις 0,7% παρά τον γενικό χαμό των πρώτων ημερών.

Δηλαδή, ναι μεν διεκόπη ένα σερί πτωτικών ποσοστών, της τάξεως του 3,4% (για τον Ιούνιο), όμως δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Ιούλιος ήταν μήνας και αύξησης του ΦΠΑ. Όσο και αν οι αλλαγές στους καταλόγους έγιναν το τελευταίο 10ήμερο, όλο και κάτι θα έχει τσιμπήσει ο τζίρος εξαιτίας του ότι οι αυξήσεις φόρου έγιναν κατά κύριο λόγο σε προϊόντα που διακινούνται μέσα από τα supermarket.

Για όσους αναρωτιούνται τι έγινε στο κρίσιμο διάστημα από τι 28/06 έως τις 10/07, πράγματι οι πωλήσεις αυξήθηκαν εκρηκτικά ακόμη και κατά 37% σε επίπεδο εβδομάδας. Ωστόσο οι τέσσερις βδομάδες που ακολούθησαν ήταν αρνητικές και μάλιστα με υψηλά ποσοστά πτώσης από 6,5% έως 10,8%.

Βέβαια σε βάθος χρόνου και παρά την πίεση που ασκείται στο ταμείο αυτή την περίοδο, οι κεφαλαιουχικοί έλεγχοι αναμένεται να πριμοδοτήσουν τους ισχυρούς παίκτες. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» οι οποίοι αν και «βλέπουν» νέα υποχώρηση της κατανάλωσης σε βάθος 12μήνου, η πτώση αυτή δεν εκτιμάται να ξεπεράσει στο σύνολο της αγοράς το μισό δις. ευρώ.

ΤΟ ΤΟΠΙΟ. Ειδικότερα και σε ότι αφορά τους μεγάλους του κλάδου, δεν είναι λίγοι οι αναλυτές που εκτιμούν ότι η τελευταία κρίση ίσως να αποβεί προς όφελός τους ξεκαθαρίζοντας το τοπίο από αλυσίδες και μεμονωμένους παίκτες οι οποίοι θα αναγκαστούν εκ των πραγμάτων, λόγω δηλαδή έλλειψης χρημάτων και αδυναμίας τροφοδοσίας των ραφιών τους, να βγουν μια και καλή από το παιγνίδι. Για την ιστορία θα πρέπει να αναφέρουμε πως από 104 αλυσίδες σούπερ μάρκετ που λειτουργούσαν στην Ελλάδα το 2006, το 2013 ο αριθμός τους έφτασε τις 70, ενώ στα τέλη του 2014 ήταν 60, ενώ παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως το προσεχές διάστημα οι μεγάλοι που θα ελέγχουν πάνω από το 90% του οργανωμένου λιανεμπορίου, δηλαδή τα 10 δισ. ευρώ, δεν θα ξεπερνούν τους πέντε παίκτες. Εν τω μεταξύ από το 2008 υπολογίζεται ότι έχουν αλλάξει χέρια περί τα 850 καταστήματα. Μόνο πέρυσι οκτώ λιανεμπορικές αλυσίδες εξαγοράσθηκαν από άλλες, ενώ τα καταστήματα που πέρασαν από τον έλεγχο μιας επιχείρησης στον έλεγχο κάποιας άλλης ανήλθαν σε 250.

Προς επίρρωση των εκτιμήσεων αυτών πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) εκτιμά ότι οι απώλειες στον τζίρο των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και των μικρών σημείων πώλησης θα αγγίξουν το μισό δισ. ευρώ το δωδεκάμηνο 7/2015 -6/2016, με αποτέλεσμα οι συνολικές πωλήσεις της συγκεκριμένης αγοράς να υποχωρήσουν στα 19 δισ. ευρώ από 19,5 δισ. ευρώ που ήταν το δωδεκάμηνο 7/2014-6/2015. Απώλειες διαχειρίσιμες και δη από τους μεγάλους της αγοράς αν σκεφτεί κανείς ότι όλη η υπόλοιπη οικονομία μετά την επιβολή των capital controls έχει στην κυριολεξία βουλιάξει. Αντιθέτως οι εταιρείες του λιανεμπορίου τροφίμων, παρά τις πιέσεις, κρατούν γερή άμυνα. Σε αυτό βοήθησε και το γεγονός ότι οι καταναλωτές εξ ανάγκης έχουν περιορίσει τις εξόδους τους αυξάνοντας την κατανάλωση εντός της οικίας τους. Για το σύνολο της φετινής χρονιάς εκτιμάται ότι οι απώλειες θα κινηθούν στα επίπεδα του -2% με τους όγκους πωλήσεων όμως να διατηρούνται στα περσινά επίπεδα.

Ο «ΠΑΓΟΣ». Βέβαια τα capital controls έχουν οδηγήσει προσυμφωνημένα deals αλλά και κυοφορούμενες συνεργασίες στον «πάγο». Μια εξ αυτών είναι το deal Βερόπουλου-Σκλαβενίτη, το οποίο βρίσκεται στο hold εν αναμονή της ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών. Παρά το γεγονός ότι η πρόθεση των δύο πλευρών είναι να γίνει το deal η καθυστέρηση που υπάρχει, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, ενδέχεται να πιέσει την αλυσίδα Βερόπουλος αλλά και τους προμηθευτές της. Σημειώνεται πως στον ενοποιημένο ισολογισμό της (δημοσίευσε δεκάμηνο 1/3/2014-31/12/2014) η αλυσίδα Βερόπουλος εμφανίζει ζημιές άνω των 6,5 εκατ. ευρώ. Εκτός όμως από το συγκεκριμένο deal σε αναμονή έχει μπει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου αρκετών εκατομμυρίων ευρώ σε μεγάλη λιανεμπορική αλυσίδα αλλά και συζητήσεις μεταξύ μεγάλων και μικρών παικτών. Παγωμένες είναι επίσης και οι συζητήσεις που είχαν ξεκινήσει λίγο διάστημα νωρίτερα μεταξύ των διοικήσεων μεγάλων λιανεμπορικών δικτύων για συνεργασίες υπό το βάρος της έλλειψης ρευστότητας και την κάμψη της κατανάλωσης,.


Και το “καπέλο” του πλαστικού χρήματος

Εκτός από την πτώση του τζίρου, εξαιτίας κυρίως της έντασης των προσφορών και δευτερευόντως της μείωσης της κατανάλωσης, το λιανεμπόριο τροφίμων έχει πλέον να αντιμετωπίσει και ένα νέο κόστος που «κτυπάει» τον τζίρο του. Πρόκειται για το “πλαστικό χρήμα”, πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες, η χρήση του οποίου από τους καταναλωτές στις συναλλαγές τους με τις επιχειρήσεις του κλάδου οδηγεί, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΕΛΚΑ, σε ετήσια αύξηση τους λειτουργικού κόστους των εν λόγω επιχειρήσεων κατά 40 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 0,21% των πωλήσεων.

Μπορεί λοιπόν το “πλαστικό χρήμα” να αποτελεί ένα “όπλο” στα χέρια της Κυβέρνησης για τη αντιμετώπιση της εκτεταμένες φοροδιαφυγής και τη χαμηλή εισπαρξιμότητα του ΦΠΑ έχει όμως αρνητικό αντίκτυπο στις επιχειρήσεις αφού αυξάνει το λειτουργικό τους κόστος, όπως υποστηρίζεται σε έρευνα του ΙΕΛΚΑ. Σήμερα το κόστος της προμήθειας των τραπεζών για τις συναλλαγές με πιστωτικές κάρτες που επωμίζεται ο επιχειρηματίας κυμαίνεται σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς στο 3% - 4% για τα μικρά σημεία πώλησης, μεσοσταθμικά αγγίζει το 1,7% για τις μεγάλες αλυσίδες ενώ σε κάποιες περιπτώσεις είναι και κάτω από 1%.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Αξιολόγηση