Η επόμενη ημέρα του big deal στα supermarket - Τι αλλάζει, πώς θα αντιδράσουν οι «παίκτες»

Η επόμενη ημέρα του big deal στα supermarket - Τι αλλάζει, πώς θα αντιδράσουν οι «παίκτες»
Μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο η αλυσίδα Σκλαβενίτης, για την οποία μέχρι πρότινος όλοι αναρωτιόταν πότε θα κάνει την πολυπόθητη έξοδο εκτός Αθηνών, έχει καταφέρει, όχι μόνο να αποκτήσει παρουσία σε όλη την ελληνική Επικράτεια, αλλά και να δημιουργήσει έναν από τους μεγαλύτερους Ομίλους στο λιανεμπόριο μέσω μιας σειράς εξαγορών.


Η Σκλαβενίτης, εν μέσω κρίσης και με βασικό σύμμαχο της πιστώτριες τράπεζες κατάφερε να εξαγοράσει Makro, Χαλκιαδάκη και Βερόπουλο και με αυτό τον τρόπο νααναδειχθεί σε πρωταγωνιστή των εξελίξεων στον κλάδο των σουπερμάρκετ.
Η αλυσίδα η οποία δεν μείωσε τους μισθούς των εργαζομένων της από την αρχή της κρίσης, η αλυσίδα που δεν διαθέτει site και δεν διαφημίζεται ποτέ, η αλυσίδα που δεν ανοίγει τα καταστήματα της τις Κυριακές, κατάφερε με επιτυχία να περάσει στην αντεπίθεση, εξαγοράζοντας μία εξίσου –με πολλά ωστόσο οικονομικά προβλήματα – υπολογίσιμη δύναμη στον κλάδο των σουπερμάρκετ, τον Βερόπουλο.
Με την εν λόγω εξαγορά δημιουργείται ένας μεγάλος Ελληνικός Όμιλος στην αγορά λιανικής και cash & carry που θα λειτουργεί συνολικά 342 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και θα έχει τζίρο άνω των 2 δισ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι το 2006, ο τζίρος της Σκλαβενίτης έφτανε μόλις στα 600 εκατ ευρώ.

Της εξαγοράς της Βερόπουλος έχουν προηγηθεί τους τελευταίους μήνες η απόκτηση του 60% της Χαλκιαδάκης στην Κρήτη, έναντι τιμήματος 25 εκατ. ευρώ και η εξαγορά του 100% της Makro Cash & Carry έναντι 65 εκατ. ευρώ.
Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι τα οφέλη από το πρόσφατο μπαραζ των εξαγορών της Σκλαβενίτης, θα αρχίσουν να καταγράφονται από το 2016, καθώς θα υπάρξουν αντίστοιχες ανακατατάξεις και στα μερίδια αγοράς.
Ας δούμε όμως την πορεία της Σκλαβενίτης προς την «κορυφή»:
- Τον Ιούνιο του 2013 ανακοινώθηκε η ένταξη 4 καταστημάτων της αλυσίδας «Δούκας», μιας από τις παλαιότερες της ελληνικής αγοράς η οποία λειτουργούσε στα νότια προάστια της Αθήνας, με κύκλο εργασιών της τάξεως των 40 εκατομμυρίων Ευρώ (2011), στο δίκτυο της αλυσίδας «Σκλαβενίτης».
-Τον Σεπτέμβριο του 2013 έγινε γνωστή η ένταξη πέντε καταστημάτων της αλυσίδας «Μπαλάσκας», με κύκλο εργασιών της τάξεως των 13 εκατομμυρίων Ευρώ (2010), στο δίκτυο της αλυσίδας «Σκλαβενίτης» με την μέθοδο της μίσθωσης για την ανάπτυξη του σήματος Fresh Market το οποίο αντιπροσωπεύει τα μικρά καταστήματα γειτονιάς της αλυσίδας Σκλαβενίτης.

-Τον Οκτώβριο του 2013 αποκτήθηκαν εννέα καταστήματα της Extra με κύκλο εργασιών της τάξεως των 40 εκατομμυρίων Ευρώ (2011).

- Τον Νοέμβριο του 2014 ανακοινώθηκε η εξαγορά του συνόλου των μετοχών της MAKRO Cash & Carry, μέλους του γερμανικού METRO GROUP από την έναντι 65 εκατομμυρίων Ευρώ. Η σημαντική αυτή επένδυση σηματοδότησε την είσοδό της Σκλαβενίτης στην αγορά της χονδρικής. Ο κύκλος εργασιών της MAKRO Cash & Carry το 2012 ήταν 336,6 εκατομμύρια Ευρώ.

- Στις 28 Νοεμβρίου 2014, γνωστοποιήθηκε η συμφωνία εξαγοράς ποσοστού 60% του συνόλου των μετοχών της Χαλκιαδάκης Α.Ε τις οποίες κατείχε η «Βερόπουλος ΑΕ». Η αλυσίδα που δημιουργήθηκε στην Κρήτη από την οικογένεια του Μηνά Χαλκιαδάκη (ελέγχει το 40% της αλυσίδας) λειτουργεί στην Κρήτη 38 καταστήματα και πραγματοποιεί κύκλο εργασιών 132 εκατομμυρίων Ευρώ (2013).

Την ίδια στιγμή τα δικά τους επενδυτικά πλάνα σχεδιάζουν οι άλλες μεγάλες αλυσίδες του κλάδου όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, εκ των άλλων μεγάλων του κλάδου - επικεντρώνει την ανάπτυξη της στην Κρήτη, στη Βόρεια και την Κεντρική Ελλάδα, ενώ το φετινό της πλάνο προβλέπει την ανάπτυξη περίπου 30 καταστημάτων, συνολικού προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ.
Ιδιαίτερη έμφαση στην παρούσα φάση δίνει η αλυσίδα και στον τομέα των των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας της.
Στο "κομμάτι" αυτό η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά ότι η τάση ανόδου του μεριδίου τους, που καταγράφεται καθ’ όλη τη διάρκεια της ύφεσης μπορεί να έχει καμφθεί αισθητά, υπάρχουν όμως περιθώρια ανόδου.
Επίσης, με επενδύσεις 20 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνουν το άνοιγμα νέων καταστημάτων αλλά και με ανακαίνιση των ήδη υφιστάμενων αναμένεται να προχωρήσει το 2015 η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Μασούτης, σε μια αγορά όπου οι εξαγορές και οι συμφωνίες βρίσκονται σχεδόν καθημερινά στο προσκήνιο.
Μέσα στο επόμενο διάστημα η αλυσίδα θα προχωρήσει στο άνοιγμα ενός νέου καταστήματος στη Λάρισα ενώ πρόσφατα προχώρησε στην εξαγορά δύο νέων καταστημάτων στην Χίο, εγκαινιάζοντας την παρουσία της στο νησί.
Τα νέα καταστήματα ανήκουν στην τοπική αλυσίδα Λεβίδης.
Όσον αφορά την περιοχή της Θεσσαλονίκης, η εταιρεία σχεδιάζει μέσα στους επόμενους μήνες το άνοιγμα ενός καταστήματος στην περιοχή Βυζάντιο της Θεσσαλονίκης και δύο ακόμη στο Λαγκαδά.
Άγνωστο πάντως παραμένει αν τελικά η αλυσίδα θα "κατέβει" Αθήνα όπως έχουν προαναγείλλει τα στελέχη της την τελευταία διετία.
Τέλος σε δύο σημαντικές εξαγορές προχώρησε προ ημερών η αλυσίδα Μαρινόπουλος, ξεπερνώντας πλέον τα 1.000 καταστήματα σε όλη την ελληνική επικράτεια.
Πρόκειται για τις αλυσίδες Αριάδνη και Κρόνος, με παρουσία σε Κρήτη και Αχαϊα, αντίστοιχα.

Αξιολόγηση