Επιβάτες και τουρίστες θα πληρώσουν την κρίση στην ακτοπλοϊα - Δείτε γιατί

Επιβάτες και τουρίστες θα πληρώσουν την κρίση στην ακτοπλοϊα - Δείτε γιατί
Οι συνεχείς πιέσεις στα οικονομικά μεγέθη ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών όπως της ΝΕΛ αλλά και της ΑΝΕΚ ή της Hellenic Sea Ways και άλλων μικρότερων εταιρειών έχουν γεννήσει σενάρια απόσυρσης νεότερων και γρηγορότερων πλοίων από το Αιγαίο και αντικατάστασης τους με άλλα παλιότερα και λιγότερο ενεργοβόρα.

Σε ορισμένες περιπτώσεις τέτοια σενάρια υλοποιήθηκαν με αμφισβητούμενα οφέλη για τις εταιρίες αλλά με πολύ δυσμενείς επιπτώσεις στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών στη νησιωτική χώρα.

Η ανησυχία για την εξέλιξη της οικονομίας της χώρας απειλεί τώρα να διευρύνει το φαινόμενο. Όπως σημειώνει στην τελευταία ετήσια έκθεσή της για την ακτοπλοΐα η XRTC, συμβουλευτική εταιρεία που ειδικεύεται στις χρηματοδοτήσεις της ναυτιλίας, «ο εξορθολογισμός του διαχειριζομένου στόλου των εταιριών διαμέσου της συρρίκνωσης θα αποτελέσει αναμφίβολα (…) και την αχίλλειο πτέρνα ολόκληρης της αγοράς».

Οι στρατηγικές που εφαρμόζονται από το 2012 όπως η αμφίδρομη πώληση, αγορά και ναύλωση πλοίων, η γεωγραφική διασπορά του στόλου σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο και η συνεργασία σε γραμμές έντονου ανταγωνισμού «διαφαίνεται να αποφέρουν εμφανή αποτελέσματα στα λειτουργικά αποτελέσματα των εταιριών, όμως σε επίπεδο αγοράς, το επίπεδο εξυπηρέτησης ακόμα και αν το μετρήσουμε κατ’ αναλογία του μεταφορικού έργου έχει μειωθεί δραματικά σχετικά με το 2006».

ΜΕΣΟΙ ΟΡΟΙ. Από το 2011 και μετά μειώνεται ο αριθμός των επιβατηγών πλοίων στις ελληνικές θάλασσες και αυξάνεται ο μέσος όρος ηλικίας τους που παραμένει ακόμα πάνω από τους μέσους όρους στην Ευρώπη. Όμως μόνον από τα μεγάλα «ποστάλια», τα επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία που έχουν αποσυρθεί από το Αιγαίο υπολογίζεται το μέγεθος της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς έχει μικρύνει κατά περίπου 4.500 θέσεις επιβατών και 150 φορτηγά ανά δρομολόγιο.

Όμως η τάση αυτή αναστρέφει χρόνια προόδου της ελληνικής ακτοπλοΐας. Η ανανέωση του στόλου ξεκίνησε κατά την δεκαετία του 2000 και κρίθηκε τότε απολύτως αναγκαία αφού αποτελούσε μονόδρομο για την εξυπηρέτηση των νησιών μας λόγω της μεγάλης ηλικίας των τότε δρομολογημένων πλοίων. «Το έργο αυτό σήμερα έχει υποβαθμιστεί και κινδυνεύει περαιτέρω» σημειώνει η XRTC.

Οι συνεχείς πωλήσεις πλοίων προκειμένου να μειωθεί το ύψος των τραπεζικών υποχρεώσεων και να συμμαζευτούν οι ισολογισμοί έχουν δημιουργήσει ήδη μια δύσκολα αναστρέψιμη κατάσταση, εκτιμούν παράγοντες της αγοράς. Είναι χαρακτηριστικό πως οι δυο ακτοπλοϊκές με τους υγιέστερους ισολογισμούς η Minoan και η Attica Group, έχουν προσανατολιστεί η μεν πρώτη μόνο στην γραμμή Πειραιάς - Ηράκλειο και την Αδριατική και η δε δεύτερη στην ανάπτυξή της σε νέες αγορές όπως η Γαλλία και η βόρειος Αμερική.

Οι πιέσεις από τα οικονομικά δεδομένα είναι σημαντικές. Οι τέσσερις μεγάλες εισηγμένες ακτοπλοϊκές που δραστηριοποιούνται στις ελληνικές θάλασσες κατά τη χρήση του 2014 είχαν αθροιστικό κύκλο εργασιών 640 εκατ. ευρώ, συνολικές υποχρεώσεις 1,05 δισ. ευρώ και ζημίες 39 εκατ. ευρώ. Μόνον η Attica Group επέστρεψε σε καθαρή κερδοφορία ανακοινώνοντας για τη χρήση του 2014 κέρδη μετά από φόρους 4,27 ευρώ, έναντι ζημιών 10,13 εκατ. το 2013. Η ιταλικών συμφερόντων Minoan εμφάνισε οριακά θετική κερδοφορία 79 χιλιάδων ευρώ, ενώ ΑΝΕΚ και ΝΕΛ παρέμειναν ζημιογόνες κατά 19 και 24 εκατομμύρια ευρώ αντίστοιχα.

Η ΣΕΖΟΝ. Το θέμα της κατάστασης του ακτοπλοϊκού στόλου σχετίζεται και με το βασικότερο πυλώνα της οικονομίας: τον τουρισμό. Παρά ταύτα τα ταχύπλοα σκάφη έχουν περιορίσει αισθητά τα δρομολόγια τους, κυρίως στους καλοκαιρινούς μήνες και πολλά από αυτά μάλιστα είτε έχουν παροπλιστεί λόγω μεγάλης κατανάλωσης είτε έχουν πουληθεί. Η περιορισμένη περίοδος δρομολόγησης τους όμως αντιστρατεύεται και την προσπάθεια των νησιωτών να διευρύνουν την τουριστική σαιζόν.

Παράλληλα τα δρομολόγια ακόμα και στις λεγόμενες περιοχές «φιλέτα» των Κυκλάδων έχουν συρρικνωθεί περαιτέρω ενώ έχουν αυξηθεί οι λιμένες προσέγγισης σε κάθε δρομολόγιο. Την ίδια ώρα λείπουν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από τον προϋπολογισμό για δημόσιες υπηρεσίες, τις λεγόμενες άγονες γραμμές, για να καλυφτούν επαρκώς οι ανάγκες σύνδεσης απομακρυσμένων νησιών που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Περί τα 50 εκατομμύρια ευρώ έχουν χαθεί από το 2009 στα πλαίσια των δημοσιονομικών περικοπών που έλαβαν χώρα.

Ειδικότερα το 2009 η ακτοπλοΐα ελάμβανε επιδοτήσεις 130 εκατ. ευρώ για την εκτέλεση δημόσιων υπηρεσιών, την κάλυψη δηλαδή μη εμπορικά βιώσιμων γραμμών. Το 2014 τα κονδύλια αυτά είχαν πλέον περιοριστεί στα 80 εκατ. ευρώ και για το 2015 ο προϋπολογισμός προβλέπει ποσό της τάξης των 83 εκατ. ευρώ.

Όμως ο ρόλος της ελληνικής ακτοπλοΐας είναι ιδιαίτερα σημαντικός αφού ο στόλος της αποτελεί τις «πλωτές» γέφυρες μια πολυνησιωτικής χώρας. Επιπλέον όπως σημειώνουν κύκλοι της αγοράς «η ελληνική ακτοπλοΐα μπορεί και πρέπει να αποτελέσει εργαλείο για βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος της χώρας και να ενταχθεί στην συνολική χάραξη της αναπτυξιακής πορείας της. Η συνολική προσφορά της ακτοπλοΐας στο ΑΕΠ της χώρας είναι εξαιρετικά σημαντική. Ιδιαίτερα για τα νησιά μας, είναι ο σπουδαιότερος παράγοντας διαμόρφωσης του ΑΕΠ αλλά και της απασχόλησης».

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Αξιολόγηση