Η επένδυση του αέρος στον ...αέρα

Η επένδυση του αέρος στον ...αέρα
«Πώς να πετάξει ένα υδροπλάνο όταν μέχρι σήμερα έχει αδειοδοτηθεί μόνο ένα υδατοδρόμιο; Αν απογειωθεί δεν θα έχει που να προσθαλασσωθεί» τονίζει παράγοντας του κλάδου στο moneypro, όταν του ζητήσαμε να μας περιγράψει την πορεία υλοποίησης του πλάνου ανάπτυξης του δικτύου υδατοδρομίων που έχει σχεδιαστεί για τη χώρα μας.

Αφορμή; Οι πρόσφατες συναντήσεις που είχαν στελέχη των δύο εταιριών με την αναπληρώτρια υπουργό τουρισμού Ελενα Κουντουρά και η διαπίστωση ότι ένα εκτεταμένο δίκτυο υδατοδρομίων στην Ελλάδα είναι ικανό να δημιουργήσει σημαντικές συνέργιες με την κρουαζιέρα δεδομένου ότι η συγκεκριμένη βιομηχανία παρουσιάζει ισχυρές ανοδικές τάσεις τα τελευταία χρόνια, ενώ παράλληλα θα μπορούσε να συμβάλει στην καλύτερη διασύνδεση των νησιών και την εξυπηρέτηση των κατοίκων, αλλά και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Όμως δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται η δημιουργία ενός δικτύου υδατοδρομίων και πτήσεων στα ελληνικά νησιά αλλά και σε άλλες περιοχές όπως η Λίμνη των Ιωαννίνων, το Ελ. Βενιζέλος κ.α..

ΣΤΟΥΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ. Εχουν περάσει περί τα 11 χρόνια από τότε που έγινε η πρώτη πτήση υδροπλάνου. Ηταν το 2004, λίγο πριν τους ολυμπιακούς αγώνες της Αθήνας, όταν η Airsealines, μια εταιρία ελληνοκαναδικών συμφερόντων ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στη χώρα μας, όμως λόγω της γραφειοκρατίας, αλλά και της εγκληματικής καθυστέρησης που παρατηρήθηκε στην δημιουργία ενός ξεκάθαρου θεσμικού αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την προσπάθεια το 2008.

Βέβαια, μετά την ψήφιση του επενδυτικού νόμου 4146/2013, που ξεκαθάριζε το τοπίο για την δημιουργία υδατοδρομίων και τις πτήσεις υδροπλάνων άρχισε εκ νέου να εκδηλώνεται ενδιαφέρον από δύο εταιρίες. Την «ελληνικά υδατοδρόμια» και την ΥΔΡΟΠΛΑΝΑ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε. / HELLENIC SEAPLANES S.A. Οι οποίες, αν και ευελπιστούσαν να ξεκινήσουν από φέτος οι πτήσεις των υδροπλάνων και να καλύπτουν ένα ικανό αριθμό πτήσεων, δεν έχουν καταφέρει να πάρουν τις απαραίτητες άδειες, παρότι έχουν κατατεθεί αρκετοί φάκελοι. Κάτι που σημαίνει ότι πριν από το 2016 δεν αναμένεται να ξεκινήσουν να εκτελούνται προγραμματισμένα δρομολόγια σε αρκετούς προορισμούς τόσο στο Ιόνιο όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Μάλιστα, όπως επισημαίνουν στελέχη των εταιριών, η ανάπτυξη του κλάδου θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει εδώ και πολλά χρόνια καθώς η Ελλάδα είναι ο ιδανικός τόπος λόγω των πολύ καλών καιρικών συνθηκών που επικρατούν, της μεγάλης διάρκειας του καλοκαιριού και ασφαλώς των πολλών νησιών που δεν εξυπηρετούνται, δεν διασυνδέονται, από τα υφιστάμενα αεροπορικά δρομολόγια.

Επίσης ένα σημαντικό στοιχείο που θα μπορούσε να συμβάλλει στην ταχεία ανάπτυξη των υδατοδρομίων είναι και το σχετικά χαμηλό κόστος της επένδυσης που ξεκινά από τα 40.000 ευρώ, ανάλογα με τον αριθμό των υδροπλάνων που θα φιλοξενεί. Για παράδειγμα ένα μικρό υδατοδρόμιο μιας θέσης απαιτεί μία επένδυση της τάξης των 40.000 ευρώ, ενώ για ένα μεγάλο υδατοδρόμιο 4 θέσεων η επένδυση δεν ξεπερνά τα 200.000 ευρώ. Εκτός των πτήσεων διασύνδεσης οι δύο εταιρίες αναμένεται να προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες όπως ναυλωμένες πτήσεις (charter), υπηρεσίες μεταφοράς φορτίων (cargo), περιηγητικές πτήσεις, στοχευμένες μεταφορές σε θέρετρα και αεροδιακομιδές

ΚΕΡΚΥΡΑ. Η «Ελληνικά Υδατοδρόμια» η οποία αναπτύσεται μέσω συνεργασιών με δημόσιους φορείς και κυρίως Οργανισμούς Λιμένων, κατάφερε να πάρει άδεια για το πρώτο Υδατοδρόμιο της Ελλάδας στο λιμάνι της Κέρκυρας, ιδιοκτησίας του «Οργανισμoύ Λιμένος Κέρκυρας Α.Ε». Το συγκεκριμένο υδατοδρόμιο αποτελεί τον "πιλότο" για την αδειοδότηση δεκαπέντε ακόμη υδατοδρομίων σε ολόκληρη τη χώρα. Στο μετοχικό της κεφάλαιο συμμετέχει η Ελληνική αεροπορική εταιρεία «Κ2 Smart Jets», η οποία θα είναι ο «Operator» των Υδροπλάνων.

Παράλληλα βρίσκεται σε στενή συνεργασία με την Καναδική κατασκευαστική εταιρεία υδροπλάνων «Viking Air» και έχει καταθέσει έγγραφη εκδήλωση ενδιαφέροντος για παραγγελία δύο καινούργιων Υδροπλάνων Καναδικής κατασκευής τύπου, DΗC-6-400 Twin-Otter, αξίας δεκαέξι εκατομμυρίων δολαρίων με «option» για αγορά τεσσάρων ακόμη. Στην εταιρία συμμετέχει επίσης η «Α. ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ ΑΕΒΕ», ενώ το εταιρικό σχήμα της «Ελληνικά Υδατοδρόμια» ολοκληρώνεται με τη συμμετοχή της «Chatziandronis Aerospace &Touristic». Η εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» έχει ήδη αναλάβει την αδειοδότηση των υδατοδρομίων: Παξών, Ερείκουσας, Οθωνών, Πάτρας, Ρεθύμνου, Λαυρίου, Ηρακλείου, Χερσονήσου, Χανίων, Λίμνης Βεγορίτιδας, Αγ. Μαρίνας – Ραφήνας, Σίφνου, Πόρου, Ίου και Κατάκολου.


Η Hellenic Seaplanes

Η Hellenic Seaplanes ακολουθεί εντελώς διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης. Επενδύει στην δημιουργία ιδιωτικών υδατοδρομίων κυρίως με ίδια κεφάλαια. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να εκτελεί πτήσεις και από τα υδατοδρόμια που ανήκουν σε δημόσιους φορείς, αλλά ούτε και να απαγορεύει στον ανταγωνισμό να πετά από τα δικά της. Η διαδικασία που ακολουθεί είναι η εξής.

Επιλέγει αρχικά τον προορισμό και μετά το συγκεκριμένο σημείο στο οποίο θέλει να εκδοθεί Άδεια αεροδρομίου επί υδάτινης επιφάνειας για την εκτέλεση πτήσεων με τα υδροπλάνα της και υλοποιεί την επένδυση. Μάλιστα προκειμένου να εξασφαλίσει τα απαιτούμενα κεφάλαια προσκαλεί ενδιαφερόμενους επενδυτές να επενδύσουν στην εταιρία μέσω αγοράς μετοχών από τους υφιστάμενους εταίρους ή μέσω ενός εταιρικού ομολόγου απλού ή μετατρέψιμου. (Μετατρέψιμο ομόλογο έχει δικαίωμα ο κάτοχος του ομολόγου να το ανταλλάξει με κοινές μετοχές της επιχείρησης σε συγκεκριμένες ημερομηνίες και σε συγκεκριμένη τιμή εξάσκησης). Τέλος δίνει την δυνατότητα συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο των νέων θυγατρικών που θα ιδρύσει.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Αξιολόγηση