Έξι στις 10 επιχειρήσεις είδαν τον τζίρο τους να πέφτει την περίοδο των εορτών

Έξι στις 10 επιχειρήσεις είδαν τον τζίρο τους να πέφτει την περίοδο των εορτών
Πτώση σημείωσαν σε ετήσια βάση οι πωλήσεις στις περισσότερες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου κατά την περίοδο των Χριστουγέννων, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΕΜΥ- ΕΣΕΕ για την κίνηση της αγοράς.

Έξι στις δέκα επιχειρήσεις είδαν τον τζίρο τους να κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα από τα αντίστοιχα της προηγούμενης χρονιάς και τρεις στις δέκα είδαν τον τζίρο τους να μένει περίπου αμετάβλητος.

Το πρόβλημα φαίνεται να είναι μεγαλύτερο για τις μικρές επιχειρήσεις. Ενδεικτικό είναι ότι το 71% των επιχειρήσεων που δεν απασχολούν προσωπικό εμφάνισε μικρότερες πωλήσεις σε σύγκριση με την χριστουγεννιάτικη περίοδο του 2013.

Επίσης, για τις επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών το 2013 κάτω των 15.000 ευρώ, το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 90%.

Οι κλάδοι του λιανικού εμπορίου που φαίνεται να δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις την συγκεκριμένη περίοδο αναφοράς είναι ο κλάδος των ειδών οικιακού εξοπλισμού και των επιμορφωτικών/ειδών ψυχαγωγίας. Αντιθέτως, το μικρότερο ποσοστό εμφανίζεται στον κλάδο των φαρμακευτικών/καλλυντικών ειδών, όπου μία στις δύο επιχειρήσεις δήλωσαν ότι είδαν τις πωλήσεις τους φέτος να κυμαίνονται σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.


Όσον αφορά το μέγεθος της μείωσης του τζίρου την περίοδο των Χριστουγέννων, τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται άνω του 30%, μία στις τέσσερις 20%-30% και οι υπόλοιπες σε ποσοστό έως 20%. Αντίθετα, η πλειονότητα των επιχειρήσεων (60%) που εμφάνισαν αύξηση των κερδών σε σύγκριση με πέρυσι κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα, έως 10%.


Το 62% των εμπόρων δηλώνουν ότι καλύτερη περίοδο, όσον αφορά την αγοραστική κίνηση, ήταν οι μέρες πριν από τα Χριστούγεννα. Συγκεκριμένα, η παραμονή και προπαραμονή των Χριστουγέννων αναφέρονται ως οι ημέρες που τα πήγαν καλύτερα τα καταστήματά τους από το 40% των ερωτηθέντων. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το εύρημα ότι περίπου ένας στους τέσσερις επιχειρηματίες δεν μπορεί να διακρίνει κάποια συγκεκριμένη μέρα εντός της εορταστικής περιόδου που να ξεχωρίζει όσον αφορά την αγοραστική κίνηση στο κατάστημά του.


Σημειώνεται επίσης ότι τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις στο σύνολο του λιανικού εμπορίου πραγματοποίησαν προσφορές την περίοδο των Χριστουγέννων, με το αντίστοιχο ποσοστό στον κλάδο των φαρμακευτικών/καλλυντικών ειδών να ανέρχεται στο 64% και στον κλάδο της ένδυσης/υπόδησης στο 51%.

Περίπου μία στις δύο επιχειρήσεις είχε προσφορές σε συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων ενώ μία στις τρεις είχε προσφορές στο μεγαλύτερο μέρος των παραλαβών της σεζόν. Το ύψος των προσφορών στην πλειονότητα των περιπτώσεων (46%) διαμορφώθηκε μεταξύ 10% και 20%, ενώ μία στις τέσσερις επιχειρήσεις είχαν προσφορές στα προϊόντα τους κοντά στο 30%.


Προβλέψεις για πτώση τζίρου έως 8% στις χειμερινές εκπτώσεις

Η επικρατούσα ατμόσφαιρα πολιτικής αβεβαιότητας, επηρεάζει σε πολύ μεγάλο ποσοστό τη ψυχολογία των καταναλωτών. Ως εκ τούτου και λαμβάνοντας παράλληλα υπ’ όψιν τη συρρίκνωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, οι πρώτες εκτιμήσεις συντείνουν στο συμπέρασμα πως ο κύκλος εργασιών της φετινής χειμερινής εκπτωτικής περιόδου θα παρουσιάσει μία κάμψη 5% έως 8%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Ο κλάδος της Ένδυσης – Υπόδησης αναμένεται να προσελκύσει το μεγαλύτερο κομμάτι της καταναλωτικής δαπάνης αναφορικά με τις προτιμήσεις των πελατών.

Η συγκριτική ανάλυση του τζίρου στα καταστήματα λιανικής της χειμερινής περιόδου 2014/2013, ανέδειξε μία μικρή κάμψη της τάξεως του 2,4%, ενώ το ύψος του κύκλου εργασιών της εφετινής χειμερινής εκπτωτικής περιόδου αναμένεται να κυμανθεί στα 5-5,1 δις ευρώ, εμφανίζοντας μία ετήσια μείωση που θα κυμανθεί μεταξύ 5% και 8%.

«Όπως ήταν αναμενόμενο, η χριστουγεννιάτικη αγορά κινήθηκε ναι μεν πτωτικά σε σχέση με το 2013 αλλά σίγουρα πέρασε μία καλύτερη περίοδο σε σύγκριση με την αγοραστική νηνεμία της προηγούμενης περιόδου. Σε μια αγορά που προφανώς δεν κινείται ανεξάρτητα από το γενικότερο κλίμα, το οποίο αυτή τη στιγμή δεν είναι το ενδεδειγμένο για την αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης, ας ελπίσουμε ότι οι καταναλωτές θα κινηθούν σχετικά ορθολογικά στις εκπτώσεις και οι επιχειρήσεις το επόμενο διάστημα θα δουν τους τζίρους τους να κινούνται αυξητικά», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης.

Όπως είπε, η ΕΣΕΕ κάνει έκκληση στους καταναλωτές να ξεχάσουν - όσο αυτό είναι εφικτό - τo εκλογικό κλίμα και να εκμεταλλευτούν προς όφελός τους τις χειμερινές εκπτώσεις.

Αξιολόγηση