Tέλος εποχής για τις Κυπριακές Αερογραμμές

Tέλος εποχής για τις Κυπριακές Αερογραμμές
(upd) Παράνομη κρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η κρατική ενίσχυση των Κυπριακών Αερογραμμών.

Από το μεσημέρι έχει στα χέρια του ο Κύπριος Υπουργός Οικονομικών και επίσημα την πλήρη έκδοση της Απόφασης της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία καταλήγει στο ότι εντός τεσσάρων μηνών από σήμερα, θα πρέπει οι Κυπριακές Αερογραμμές είτε να επιστρέψουν στο κράτος ποσο63,1 εκ. ευρώ συν τόκους από το 2012, είτε να κλείσουν.
Όπως μεταδίδουν τα κυπριακά μέσα ενημέρωσης, για τις κυβερνητικές ενέργειες θα πρέπει να ενημερώνεται ανελλιπώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ουσιαστικά κρίθηκαν ως παράνομη ενίσχυση, τα 31.3 εκ. ευρώ της αύξησης κεφαλαίου του Φεβρουαρίου 2012 και τα 34.5 εκ. του δανείου από την Ελληνική του Δεκεμβρίου 2012, που εγγυήθηκε το κράτος (από τα οποία αποπληρώθηκαν από τις Κ. Α. τα 11 εκ. ευρώ κάτι που δεν αναφέρεται στην Απόφαση), όπως και 300.00 ευρώ που δόθηκαν για «επαγγελματική εκπαίδευση». Η Ε.Ε. απέρριψε όλα τα επιχειρήματα για τις εξαιρετικά δύσκολη περίοδο, για την οικονομική κρίση, για τις ζημιές λόγω Τουρκικού εμπάργκο και λόγω παράνομου αεροδρομίου, όπως και το επιχείρημα ότι στη Μάλτα επιτράπηκε και δεύτερη κρατική ενίσχυση εντός μίας δεκαετίας. Επίσης απορρίπτει το επιχείρημα της οικονομικής κρίσης σε Κύπρο και Ελλάδα, αφού εν μέσω κρίσης οι Κυπριακές Αερογραμμές αύξησαν την έκθεσή τους στην Ελλάδα.

Λίγη ώρα μετά την απόφαση της ΕΕ πως είναι παράνομες οι κρατικές ενισχύσεις προς τις Κυπριακές Αερογραμμές, η επίτροπος Margrethe Vestager ανέφερε τα εξής:
«Οι Κυπριακές Αερογραμμές έλαβαν σημαντικά δημόσια κονδύλια από το 2007 αλλά δεν ήταν σε θέση να προβούν σε αναδιάρθρωση και να καταστούν βιώσιμες δίχως συνεχή κρατική ενίσχυση.
Συνεπώς, η εισφορά επιπλέον δημόσιων κονδυλίων θα είχε ως αποτέλεσμα να παραταθεί απλώς ο αγώνας χωρίς όμως να επιτευχθεί αλλαγή ως προς το αποτέλεσμα.
Οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι κερδοφόρες, με βάση τις δικές τους επιδόσεις και την ικανότητά τους να ανταγωνίζονται και δεν μπορούν ούτε θα πρέπει να βασίζονται σε χρήματα των φορολογουμένων για να παραμένουν στην αγορά με τεχνητό τρόπο».

Να σημειωθεί ότι στις 6 μ.μ. εκδόθηκε η ανακοίνωση των Βρυξελλών, στις 6.30 οι υπουργοί Οικονομικών και Συγκοινωνιών τς Κύπρου δήλωναν δημόσια ότι στην εταιρεία θα μπει εκκαθαριστής και λίγο αργότερα η Αρχή Αδειοδότησης Αερομεταφορών ακύρωνε την άδεια της εταιρείας.

Νωρίτερα το fpress έγραφε:Σήμερα, Παρασκευή, αναμένεται η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το κατά πόσον τα 103 εκατ. ευρώ που έλαβαν το 2012 ως ενίσχυση αναδιάρθρωσης οι Κυπριακές Αερογραμμές παραβιάζουν ή όχι τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.

Αν η απάντηση είναι θετική τότε η κυπριακή κυβέρνηση αναμένεται να αποφασίσει το λουκέτο των Κυπριακών Αερογραμμών. Μάλιστα, η τελευταία πτήση θα είναι αυτή που θα αναχωρήσει από την Λάρνακα με κατεύθυνση την Ελλάδα και συγκεκριμένα την Αθήνα.

Ηδη ο Κύπριος Υπουργός Οικονομικών, Χάρης Γεωργιάδης έχει καλέσει το Δ.Σ. των Κυπριακών Αερογραμμών να συνέλθει απόψε σε έκτακτη συνεδρία λαμβάνοντας τις σχετικές αποφάσεις, συμμορφούμενο προς τις κυβερνητικές επιταγές.

Ωστόσο δεν είναι λίγες οι φωνές που θεωρούν ως άκρως βεβιασμένη αυτή την απόφαση για ανακοίνωση κλεισίματος με συνοπτικές διαδικασίες, καθώς όπως αναφέρουν οι Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αφήσει κάποια χρονικά περιθώρια, χωρίς να υπάρξουν δυσμενείς επιπτώσεις.

Επίσης, νομική συμβουλή που δόθηκε προέτρεπε όσους φορείς χειρίζονταν την υπόθεση στην Κύπρο, πρώτα να προβούν σε εκ βαθέων μελέτη της πολυσέλιδης απόφασης της Κομισιόν, προκειμένου να διαπιστωθεί το πραγματικό ύψος των παρανόμων κρατικών ενισχύσεων, καθώς με ένα πρώτο υπολογισμό αυτό ανέρχεται στο ποσό των 60 εκατ. ευρώ από τα 102 εκατ. ευρώ και εν συνεχεία να υπάρξει ξεκαθάρισμα από πλευράς κυβέρνησης για τους όρους που θα τεθούν για άρση της παράνομης κυβερνητικής ενίσχυσης.

Εν τω μεταξύ, πέραν πάσης αμφιβολίας αναμένεται πως θα υπάρξει δριμεία πολιτική αντιπαράθεση με φόντο το "λουκέτο" του κρατικού αερομεταφορέα και παράλληλα, θα εξαγριωθούν τόσο οι εργαζόμενοι όσο και εκατοντάδες επιβάτες που θα μείνουν με το εισιτήριο στο χέρι "εγκλωβισμένοι" σε διάφορα διεθνή αεροδρόμια, ενώ σε χιλιάδες υπολογίζονται οι κάτοχοι εισιτηρίων που τα έχουν ήδη προαγοράσει, αλλά δεν πρόκειται να πετάξουν ποτέ, τουλάχιστον με τις Κ.Α.

Σε αυτή την περίπτωση η Κυβέρνηση αναμένεται να επικαλεστεί συνθήκες οι οποίες δεν θα εγγυώνται την ασφάλεια πτήσεων, οπότε και θα είναι δικαιολογημένος ο άμεσος τερματισμός των πτήσεων των Κ.Α.

Το κενό των Κυπριακών Αερογραμμών φιλοδοξεί να καλύψει η Aegean

Το αεροπορικό κενό σε περίπτωση λουκέτου των Κυπριακών Αερογραμμών ετοιμάζεαι να καλύψει η Aegean.Ηδη η εταιρία έχει υποβάλλει αίτημα για την απόκτηση άδειας αερομεταφορέα .

Το θέμα είχε αποκαλύψει το fpress στις 25/12
Η ελληνική αεροπορική εταιρία, η οποία είναι και ένας από τους μνηστήρες για την απόκτηση των Κυπριακών Αερογραμμών, επιθυμεί να καλύψει το κενό που θα δημιουργηθεί σε περίπτωση που ο εθνικός αερομεταφορέας της Κύπρου κλείσει.
Ηδη η Aegean με την έναρξη του θερινού προγράμματος 2015 (τέλος Μαρτίου), εγκαινιάζει την απευθείας σύνδεση της Κύπρου με το Ισραήλ (Τελ Αβίβ), αλλά και με το Κίεβο της Ουκρανίας.
Και προς τους δυο προορισμούς, οι πτήσεις από τη Λάρνακα, θα πραγματοποιούνται με αεροσκάφη Airbus A320. Είναι η πρώτη φορά που η εταιρεία συνδέει τη Λάρνακα με το Τελ Αβίβ, αξιοποιώντας την απελευθέρωση των traffic rights για τον προορισμό αυτό για τον συγκεκριμένο προορισμό, προς τον οποίο θα πραγματοποιούνται καθημερινά δρομολόγια.

Αξιολόγηση