Η ΑΝΕΚ, ο "πόλεμος ευθυνών" για το Norman Atlantic και ο οικονομικός γολγοθάς

Η ΑΝΕΚ, ο "πόλεμος ευθυνών" για το Norman Atlantic και ο οικονομικός γολγοθάς
Την ώρα που η ΑΝΕΚ κλονίζεται από σοβαρότατα οικονομικά προβλήματα και οι βασικοί μέτοχοί της μόλις έχουν χάσει τα δικαιώματα ψήφου που κατείχαν

μέσω της κυπριακής Sea Star λόγω ληξιπρόθεσμων δανειακών το τραγικό συμβάν με το ναυλωμένο επιβατικό-οχηματαγωγό πλοίο NORMAN ATLANTIC δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερα ερωτήματα για το μέλλον της πάλαι ποτέ ισχυρής εταιρίας λαϊκής βάσης της Κρήτης.
Πριν καν ολοκληρωθεί η επιχείρηση διάσωσης των εγκλωβισμένων επιβατών στο φλεγόμενο πλοίο αρχίζει ο γολγοθάς της επίρριψης ευθυνών μεταξύ της ναυλώτριας VISEMAR di Navigazione και της ΑΝΕΚ. Η ιταλική πλευρά ισχυρίζεται ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο και η ελληνική ότι την ευθύνη του αξιόπλοου έχει η ιδιοκτήτρια. Ταυτόχρονα εγείρονται ζητήματα αν και κατά πόσο υπήρξε υπέρβαση του επιτρεπόμενου φορτίου και συγκεκριμένα αν και κατά πόσο φορτώθηκαν περισσότερα του επιτρεπτού βυτιοφόρα λαδιού και αν εξ αυτού το γεγονότος προκλήθηκε η φωτιά.
Είναι σαφές πως τις επόμενες ημέρες η αντιπαράθεση θα οξυνθεί και η επιμονή των ιταλών να μεταφερθεί το πλοίο στην Ιταλία και όχι στην Αλβανία δείχνει ότι τα πράγματα δεν θα είναι εύκολα για το ελληνικό όμιλο. Άλλωστε η επιθεώρηση που έγινε στις 19 Δεκεμβρίου στην Πάτρα έδειξε ότι υπήρχαν ζητήματα σχετικά με τη στεγανότητα, τα σωστικά μέσα, τα φώτα ασφαλείας και καταγράφηκε πως δεν υπήρχε σαφές πλάνο διαχείρισης διάσωσης. Το τελευταίο από μόνο του είναι σαφές πως πυροδοτεί σοβαρά ζητήματα δεδομένου ότι ελάχιστος αριθμός επιβατών μπόρεσε να χρησιμοποιήσει τις σωστικές λέμβους του πλοίου αμέσως μετά την πυρκαγιά.
Ζητήματα πολύ σοβαρά για έναμ όμιλο που ουσιαστικά είναι χωρίς μέτοχο δεδομένου ότι τα δικαιώματα ψήφου πέρασαν στην Τράπεζα Πειραιώς λόγω του δανείου της Seastar. Η μεταφορά των δικαιωμάτων ψήφου δεν άλλαξε όμως την πολύ κακή χρηματοοικονομική κατάσταση της ίδιας της ΑΝΕΚ.
Στο εννιάμηνο άλλωστε η εικόνα της εταιρίας ήταν τραγική καθώς πέρα από την αρνητική καθαρή θέση οι ορκωτοί ελεγκτές κατέγραψαν το γεγονός ότι το κεφάλαιο κίνησης του Ομίλου είναι αρνητικό κατά 263,8 εκατ.!!! Ένα μέγεθος εξωπραγματικό. Συνολικά οι υποχρεώσεις του ομίλου φτάνουν τα 370 εκ Ευρώ εκ των οποίων τα 275 εκ Ευρώ είναι τραπεζικές.
Την ίδια στιγμή ο βασικός μέτοχος η Sea Star που κατείχε το 23,1% των μετοχών έχασε τα δικαιώματα ψήφου για δάνειο ύψους 128 εκ Ευρώ το οποίο ήταν εδώ και πολύ καιρό ληξιπρόθεσμο. Ουσιαστικά η ΑΝΕΚ ως εταιρία έχει άμεση και έμμεση δανειακή έκθεση της τάξεως των 500 εκ Ευρώ η οποία προφανώς δεν μπορεί να καλυφθεί από τα περιουσιακά της στοιχεία.
Επισημαίνεται ότι οι βασικοί μέτοχοι της Sea Star είναι η Estragon Limited με 37,25%( συμφερόντων Γιάννη Βρδινογιάννη), η First European Retail Corp με 12,2% (συμφερόντων Βίκτωρα Ρέστη) και η easyGroup Holdings Limited με 5,5% (συμφερόντων Στέλιου Χατζηιωάννου). Και τα τρία ονόματα είναι πολύ μεγάλα και το γεγονός ότι δεν ενίσχυσαν την Sea Star για να καλύψει τις υποχρεώσεις της αλλά και με τη σειρά της να ενισχύσει την ΑΝΕΚ παρέχουν την ένδειξη πως και οι ίδιοι δεν πιστεύουν στην επένδυσή τους ή δεν έχουν τη δυνατότητα να την υποστηρίξουν πράγμα που δεν ισχύει τουλάχιστον για όλους.
Από την άλλη πλευρά το γεγονός ότι η Τράπεζα Πειραιώς έχει πάρει το μετοχικό έλεγχο και άρα τις τύχες της εταιρίας στα χέρια της αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να βρεθεί συνολική λύση για την ΑΝΕΚ μέσω της συνένωσης δυνάμεων με την Attica Συμμετοχών με την οποία η κρητική εταιρία έχει ήδη συνεργασία. Το ερώτημα βεβαίως που τίθεται είναι αν μετά τις τελευταίες εξελίξεις μπορεί να προχωρήσει ένας τέτοιος σχεδιασμός.


ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΤΖΟΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ