Γιατί πούλησαν πολύ φθηνά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Γιατί πούλησαν πολύ φθηνά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Με τυμπανουκρουσίες για το «υψηλό τίμημα», ιδιωτικοποιήθηκε το μεγαλύτερο λιμάνι των Βαλκανίων, ο λιμένας Θεσσαλονίκης, που αποτελεί και το κομβικό σημείο της επενδυτικής στρατηγικής του ομογενούς από τη Ρωσία Ιβάν Σαββίδη.

Σε μια εταιρεία κερδοφόρα, με πλούσια αποθεματικά και μηδενικό δανεισμό, δόθηκε το 67%, στη χειρότερη χρηματιστηριακή συγκυρία, ενώ η αποτίμησή της θα μπορούσε να είναι πολλαπλάσια λίγους μήνες μετά.
Το μοντέλο της πώλησης κατευθείαν του 67% των μετοχών – και όχι του 51% και τμηματικά πρόσθετων ποσοστών όπως έγινε στον ΟΛΠ, σε περίοδο που το χρηματιστήριο καταγράφει απίστευτα χαμηλά λόγω κρίσης ήταν μια ιδιαίτερα ευνοϊκή επιλογή προς τους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Η επιλογή αυτή μειώνει την αξία που θα μπορούσε να εισπράξει το Δημόσιο, αφού η ολοκλήρωση της αξιολόγησης και η άρση της αβεβαιότητας αναμένεται να βελτιώσουν άμεσα τις συνθήκες της ελληνικής οικονομίας. Ταυτόχρονα η ΟΜΥΛΕ (Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος ) καταγγέλλει ότι «δημιουργείται πανίσχυρο ιδιωτικό μονοπώλιο, με ισχυρή δημόσια εξουσία, ανεξέλεγκτο και χωρίς την υποχρέωση σημαντικών επενδύσεων».
Ο ΟΛΘ αποτελούσε εξαρχής κεντρικό στόχο στα στρατηγικά σχέδια του ομίλου Σαββίδη, στην Ελλάδα καθώς βλέπει μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης του λιμανιού που βρίσκεται στο σταυροδρόμι Βορρά και Νότου, Ανατολής και Δύσης και μπορεί να γίνει το κύριο εξαγωγικό λιμάνι της χώρας λόγω της εγγύτητάς του με τις αγορές των Βαλκανίων. Ταυτόχρονα η στρατηγική σημασία του λιμανιού είναι μεγάλη για τον όμιλο λόγω των συνεργιών που δημιουργεί με την διεθνή εταιρεία του ομίλου Σαββίδη την «AGROCOM» που δραστηριοποιείται διεθνώς στους τομείς της καπνοβιομηχανίας, της επεξεργασίας και τυποποίησης τροφίμων, της αγροτικής οικονομίας, της συσκευασίας, του λιανικού εμπορίου και διαθέτει logistic centers σε πόλεις των Βαλκανίων.
Η ΑΞΙΑ. Κι ενώ το ΤΑΙΠΕΔ πανηγυρίζει για το ύψος του τιμήματος για την πώληση του 67% του ΟΛΘ μια καλύτερη ματιά στα νούμερα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης δίνει μια εντελώς διαφορετική εικόνα. Ουσιαστικά ο πλειοδότης θα δώσει 232 εκατ. για το 67% των μετοχών του ΟΛΘ που θα πάει στο απύθμενο πηγάδι του χρέους, για μία εταιρεία που εκτός της υψηλής κερδοφορίας που καταγράφει κέρδη της τάξης των 10 εκατ. ευρώ ετησίως έχει 80 εκατ. χρηματικά διαθέσιμα και 76 εκατ. αποθεματικά και μηδενικό δανεισμό.
Αν ο ΟΛΘ είχε χρησιμοποιήσει τη ρευστότητά της και κάποιο δανεισμό για την υλοποίηση επενδύσεων στο λιμάνι, η αξία του θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερη, και αν η πώληση του 67% γινόταν τμηματικά όπως στον ΟΛΠ, τα έσοδα από την ιδιωτικοποίηση θα ήταν μεγαλύτερα.
ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ. Σημειώνεται ότι η υποχρέωση επενδύσεων από τον νέο επενδυτή συρρικνώθηκε σύμφωνα με το πρόγραμμα επενδύσεων που περιγράφει η Σύμβαση παραχώρησης. Έτσι ενώ αρχικά –μέχρι πέρυσι το καλοκαίρι- η απαίτηση ήταν 309 εκατ. ευρώ στην πενταετία και 132 εκατ. ευρώ στην δεύτερη πενταετία, συρρικνώθηκε προκειμένου να διευκολυνθούν οι υποψήφιοι επενδυτές στα 180 εκατ. ευρώ σε βάθος πενταετίας και με 2 χρόνια αναμονή. Επίσης η ρήτρα διακίνησης φορτίου παραμένει για 18 έτη στις σημερινές δυνατότητες εξυπηρέτησης φορτίου (δίχως επενδύσεις).

Απαξίωσαν το λιμάνι, λένε οι εργαζόμενοι

Όπως αναφέρει στο Money Pro ο πρόεδρος της ΟΜΥΛΕ (Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος) Γιώργος Γεωργακόπουλος, «επέλεξαν για τον ΟΛΘ, μοντέλο Ουγκάντας. Τουλάχιστον στον ΟΛΠ δόθηκε το 51% και το πρόσθετο ποσοστό θα δοθεί εφόσον υλοποιηθούν οι επενδύσεις από τους νέους ιδιοκτήτες. Για τον ΟΛΘ δεν υπάρχουν ρήτρες για την υλοποίηση των επενδύσεων, έστω των 170 εκατ. ευρώ που τελικά δεσμεύτηκαν. Επίσης τα χρηματικά διαθέσιμα και τα αποθεματικά του ΟΛΘ θα αρκούσαν για την υλοποίηση αυτών των επενδύσεων, ενώ να τονίσουμε ότι η εταιρεία έχει μηδενικό δανεισμό». Δηλαδή ο νέος επενδυτής μπορεί να χρηματοδοτήσει τις επενδύσεις από τον ίδιο τον ΟΛΘ χωρίς καν να βάλει το χέρι στην τσέπη.
«Από τότε που πέρασε ο ΟΛΘ στο ΤΑΙΠΕΔ σταμάτησε κάθε επένδυση και κάθε πρόσληψη, παρότι υπήρχαν ανάγκες για νέες θέσεις εργασίας. Στόχος τους ήταν να απαξιώσουν το λιμάνι λειτουργώντας υπέρ του όποιου επενδυτή. Η σημερινή κυβέρνηση που πρωτοστατούσε μέχρι το 2015 στην υποστήριξη των θέσεών μας σήμερα κάνει ακριβώς τα αντίθετα, χωρίς εξασφαλίσεις για τα εργασιακά δικαιώματα και τις θέσεις εργασίας και ούτε καν ρήτρες για την υλοποίηση επενδύσεων».
Η ΟΜΥΛΕ είναι έτοιμη να συνεχίσει την προσπάθεια προάσπισης των συμφερόντων των 400 εργαζομένων στον ΟΛΘ. «Θα δώσουμε έμφαση πλέον στα εργασιακά, να μην μπουν υπεργολάβοι στο λιμάνι. Τις επόμενες μέρες θα αποφασίσουμε από κοινού με τα Σωματεία πώς θα κινηθούμε στις παρεμβάσεις μας στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Το επόμενο εξάμηνο θα είναι ένα κρίσιμο εξάμηνο νομικών αγώνων».
Σημειώνεται ότι ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί τις προσεχείς εβδομάδες στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών θα υπογραφεί μετά από την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές και την ικανοποίηση ορισμένων περαιτέρω προϋποθέσεων που προβλέπονται στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών.

.