Ξεκαθάρισμα ...λογαριασμών στις ΔΕΚΟ από το Υπερταμείο

Ξεκαθάρισμα ...λογαριασμών στις ΔΕΚΟ από το Υπερταμείο
Με στόχο την αύξηση της αποτελεσματικότητας και το κόψιμο του ομφάλιου λώρου των διοικήσεων των ΤΑΙΠΕΔ, ΕΤΑΔ και ΔΕΚΟ με την κυβέρνηση θα κινηθεί το επόμενο διάστημα η διοίκηση του Υπερταμείου με στόχο να ξεπαγώσει τις διαδικασίες και να αυξήσει τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις.

Δημιουργώντας ένα αποδοτικό οργανισμό καλά στελεχωμένο με 100 άτομα περίπου, είναι πλέον ξεκάθαρο ότι το Υπερταμείο δεν θα είναι κέλυφος, ούτε μόνο ένας τσεκαδόρος με αποκλειστική ευθύνη να ελέγχει την πορεία των εσόδων αλλά θα αναλάβει υπεύθυνο και πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαδικασία.
Η οριοθέτηση των σχέσεων και των ευθυνών τόσο με τα υπουργεία όσο και με τις θυγατρικές του είναι το μεγάλο στοίχημα. Στο επόμενο διάστημα το ΔΣ του Υπερταμείου θα πραγματοποιήσει αξιολογήσεις των διοικήσεων του ΤΑΙΠΕΔ και των υπολοίπων θυγατρικών και θα εισηγηθεί αλλαγές τους εφόσον χρειάζεται. Αντίστοιχα κρίσιμες είναι οι σχέσεις και οι οριοθέτηση των ευθυνών μεταξύ των θυγατρικών του Υπερταμείου όπως η ΕΔΗΣ (Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών ΑΕ) και των Διοικήσεων των ΔΕΚΟ που θα της ανήκουν.
Για να γίνει αυτό χρειάζεται στελέχη, τα οποία θα ενημερωθούν άμεσα για την πορεία όλων των project και των εμποδίων που αντιμετωπίζουν ώστε να ξεκαθαριστεί πόσα από αυτά τα εμπόδια οφείλονται σε τρίτους παράγοντες και πόσα από αδράνεια των διοικήσεων. Η καθυστέρηση των ιδιωτικοποιήσεων αποτελεί μείζον θέμα για τους θεσμούς και πρέπει να βρεθεί τι φταίει και αυτό να αλλάξει. Το Υπερταμείο θα έχει την εξουσία αλλά και τη δυνατότητα να ελέγξει και να παρέμβει, ώστε αν οι καθυστερήσεις οφείλονται στην παρεμβατικότητα πολιτικών προσώπων ή στο φόβο πολιτικού κόστους των αποφάσεων, αυτό να ξεπεραστεί.
ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΓΡΑΦΗΣ. «Πρώτη μας αποστολή είναι η αξιολόγηση των διοικήσεων των ΤΑΙΠΕΔ, ΕΤΑΔ και ΔΕΚΟ, ώστε να διαπιστώσουμε πώς με πράξεις ή παραλείψεις τους έχουν καθυστερήσεις την ολοκλήρωση των ιδιωτικοποιήσεων. Μέσα στο επόμενο τρίμηνο το Υπερταμείο θα είναι σε θέση να παρουσιάσει τα πρώτα δείγματα γραφής, είτε με αλλαγές προσώπων στις διοικήσεις των θυγατρικών του, είτε διαμορφώνοντας τη στρατηγική αξιοποίησης των περιουσιακών του στοιχείων», αναφέρει πηγή που γνωρίζει.
Τόσο ο καθορισμός των κλάδων που θα μπουν σε προτεραιότητα όσο και ο τρόπος αξιοποίησης τους είναι θέματα που θα απασχολήσουν τη Διοίκηση του Υπερταμείου, σε πρώτη φάση. Σε δεύτερη φάση θα λαμβάνονται αποφάσεις και θα γίνονται οι ενέργειες που πρέπει σε κάθε επίπεδο, τόσο στις θυγατρικές του όσο και στις ΔΕΚΟ ώστε να υπάρξει αποτέλεσμα.
Το νέο Υπερταμείο (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΕΕΣΠ ΑΕ) που ξεκίνησε τη λειτουργία του και έχει ήδη κάνει δύο συνεδριάσεις, διαθέτει επταμελές διοικητικό συμβούλιο πρέπει να αναζητήσει και να βρει τους τρόπους που θα μπορέσει να ελέγξει και να παρέμβει στις δεκάδες ΔΕΚΟ με τους 45.000 υπαλλήλους τους, «να τα βάλει» δηλαδή με ένα μηχανισμό που είναι δεμένος καλά εδώ και χρόνια. Η πρόκληση είναι μεγάλη και ο χρόνος πιέζει. Όμως για να φέρει αποτελέσματα χρειάζεται μηχανισμό, ικανά στελέχη που θα επωμιστούν το βάρος του ελέγχου κάθε περιουσιακού στοιχείου του και όλα πρέπει να γίνουν άμεσα.

ΑΝΑΔΙΑΡΘΩΣΗ. Η «αξιοποίηση» των συμμετοχών αφού σημαίνει την ολική αναδιάρθρωσή τους με άξονα την αύξηση της αποδοτικότητάς τους ώστε να συνεισφέρουν περισσότερα στα δημόσια έσοδα, ή να μπορέσουν μελλοντικά να αποδώσουν περισσότερο ενδεχόμενες μετοχοποιήσεις και ιδιωτικοποιήσεις τους. Και αυτό το έργο σημαίνει μελέτες αλλά και καλή πληροφόρηση των στελεχών του Υπερταμείου για το τι γίνεται στις ΔΕΚΟ. Και δυνατότητα παρέμβασης χωρίς αγκυλώσεις, χωρίς δηλαδή ανάγκη έγκρισης των υπουργείων για τις αποφάσεις και τις επιλογές του.
Η ΕΔΗΣ πρέπει να έχει ιδρυθεί μέχρι το Σεπτέμβριο,- έξι μήνες από την πρώτη συνεδρίαση του ΔΣ του Υπερταμείου- η εταιρεία στη οποία θα περάσουν τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, και ενδεχομένως και κάποιες συμμετοχές του ΤΑΙΠΕΔ, όπως τουλάχιστον είναι πρόθεση της κυβέρνησης.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ. Είναι φανερό ότι η διαδικασία παρέμβασης που θα φέρει και την αύξηση της αποδοτικότητας των συμμετοχών και της ταχύτητας των ιδιωτικοποιήσεων σημαίνει και συγκρούσεις τόσο με τα υπουργεία όσο και με τον ακίνητο μηχανισμό του Δημοσίου Τομέα. Το Υπερταμείο είναι ένας θεσμός που λειτουργεί για πρώτη φορά, μια δομή που θα λειτουργεί σε ιδιωτικό πλαίσιο χωρίς τις δικλείδες ασφαλείας του δημόσιου τομέα, ωστόσο θα ελέγχει επιχειρήσεις του Δημόσιου. Τις αποφάσεις θα τις λαμβάνει το Διοικητικό του Συμβούλιο με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και θα πρέπει να εφαρμόζονται στο δημόσιο τομέα, κάτι που δεν θα είναι πάντα εύκολο.
Η μεταβίβαση των συμμετοχών του Δημοσίου

Προς το παρόν δεν έχει καθοριστεί με ακρίβεια το χρονοδιάγραμμα μεταβίβασης των συμμετοχών του Δημοσίου σε ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, Κτιριακές Υποδομές, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό και ΔΕΗ, αλλά θα ακολουθήσει της ίδρυσης της ΕΔΗΣ και τοποθετείται μέχρι το Σεπτέμβρη. Οι παραπάνω εταιρείες θα είναι το πρώτο κύμα συμμετοχών σε ΔΕΚΟ, οι οποίες θα μεταφερθούν στην υπό ίδρυση Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών ΑΕ (ΕΔΗΣ ΑΕ). Θυγατρική του Υπερταμείου θα είναι και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), η οποία έχει υπό τον έλεγχό της περί τις 70.000 κρατικά ακίνητα, ενώ τρίτος βραχίονας είναι το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και ο τέταρτος το ΤΑΙΠΕΔ.
Ωστόσο δεν έχει ξεκαθαριστεί ποιες από τις συμμετοχές του ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσουν σε ιδιωτικοποίηση ή θα προηγηθεί η αξιοποίησή τους. Όλα αυτά είναι όμως δουλειά του Υπερταμείου ο οποίος και θα είναι ο φορέας όλων των κρίσιμων αποφάσεων από το φθινόπωρο και μετά.

Αξιολόγηση