Στον αέρα το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων

Στον αέρα το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων
Στον αέρα τινάζεται το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων καθώς η περιπέτεια της αξιολόγησης δεν φαίνεται να τελειώνει, το ΤΑΙΠΕΔ παραμένει ακέφαλο, το Υπερταμείο ανύπαρκτο, αποφάσεις δεν λαμβάνονται και …δεν υπάρχει πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων για το 2017.

Της Μαρίνας Πρωτονοταρίου

Ο «καπετάνιος» κ. Στέργιος Πιτσιόρλας έφυγε πρώτος από το πλοίο που βυθίζεται, αφήνοντας πίσω του μισοτελειωμένες υποθέσεις και ατέλειωτες εκκρεμότητες που… σε κανένα χρονοδιάγραμμα δεν θα χωρέσουν.

Ταυτόχρονα ακέφαλο παραμένει και το ΤΧΣ που ακόμη αναζητά διευθύνοντα σύμβουλο. Μετά από δύο «απόπειρες» διορισμού νέου CEO που είχαν ατυχή κατάληξη, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας παραμένει σε μια «θολή» κατάσταση προσωρινότητας, που αφήνει περιθώρια για παρεμβάσεις από την κυβέρνηση, τις οποίες το μνημόνιο απαγορεύει... δια ροπάλου και εκνευρίζει τους δανειστές. Η σημερινή κατάσταση αναμένεται να πυροδοτήσει την έντονη αντίδραση των δανειστών , που θα επιδιώξουν να περιορίσουν ολοκληρωτικά τις δυνατότητες παρέμβασης του υπουργείου Οικονομικών στο ΤΧΣ.

Θολό τοπίο και στις αποκρατικοποιήσεις, αφού ενώ το διάδοχο σχήμα δεν υπάρχει ακόμη και ο ρόλος του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) υποβαθμίζεται μέσα στην ασάφεια των αρμοδιοτήτων και την έλλειψη υπεύθυνων αποφάσεων. Ίσως αυτό να διέγνωσε εγκαίρως ο πρώην επικεφαλής του και έφυγε νωρίς, φροντίζοντας την προσωπική του καριέρα την οποία …δε θα την βοηθούσαν και πολύ οι αστοχίες του ΤΑΙΠΕΔ… Τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις το 2016 ήταν μόλις 499 εκατ. ευρώ – και όχι 2,5 δισ. όπως αρχικά ανέμενε ο κ. Πιτσιόρλας- και με δεδομένο ότι το ΤΑΙΠΕΔ είχε δεσμευθεί να εισπράξει 5,8 δισ. ευρώ έως και το 2018, πλέον τα 2,59 δισ. θα πρέπει να εισπραχθούν το 2017 και τα 2,8 το 2018.

Χωρίς ΤΑΙΠΕΔ, όμως, ούτε οι στόχοι ιδιωτικοποιήσεων θα πιαστούν, ούτε οι μεταρρυθμίσεις γίνονται, ούτε οι επενδυτές που θα έδιναν μια ώθηση στην οικονομία έρχονται και πολύτιμος χρόνος χάνεται. Και ενέργειες που είναι προαπαιτούμενα του σχεδίου συμφωνίας με τους δανειστές, με την οποία θα ολοκληρωθεί η δεύτερη αξιολόγηση, βγαίνουν εκτός χρόνου μεγαλώνοντας το χάσμα επίτευξης της συμφωνίας.

Το ανακοινωμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων μοιάζει πια με ανέκδοτο αφού οι αποφάσεις δεν λαμβάνονται και τα αξεπέραστα προβλήματα σε συνδυασμό με τα προβλήματα διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ δημιουργούν ένα εκρηκτικό μίγμα. Η αποτυχία ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ έφερε ανατροπές στο ADP και τα σχέδια για ΔΕΠΑ και ΕΛΠΕ ενώ οι διαβουλεύσεις της κυβέρνησης με τους δανειστές, αλλά και τους νομικούς τους συμβούλους για την επανεκκίνηση του διαγωνισμού κρατούν σε ομηρία την επικαιροποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων (Asset Development Plan - ADP). Για να διαμορφωθούν νέα σχέδια ….αναμένονται οι εντολές που δεν έρχονται… από τον μέτοχο και τα υπουργεία Οικονομικών και Ενεργείας και μετά να πραγματοποιηθεί η υποβολή του ADP προς έγκριση στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).

Το υπερταμείο… από την Άνοιξη

Τα σχέδια για το υπερταμείο πάγωσαν μπλεγμένα στα γρανάζια της αξιολόγησης που δεν τελειώνει και έτσι…. ένα χρόνο και τρεις μήνες μετά τη νομοθέτησή της, η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. παραμένει στα χαρτιά και μόνον, με εξαίρεση το εποπτικό της συμβούλιο. Η μετάθεση της λειτουργίας του που προς το παρόν πάει στην άνοιξη του 2017 ακυρώνει κάθε απόφαση μέχρι τότε, τη στιγμή που όλα τα μέτωπα είναι ανοιχτά. Οσοι γνωρίζουν, δεν περιμένουν υπερταμείο πριν το τέλος του χρόνου και αυτό σημαίνει ότι τα όποια έσοδα είχαν υπολογιστεί το 2017 θα μείνουν στα πλάνα.

Προς το παρόν ο πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου του υπερταμείου Jacques Le Pape προχώρησε στην πρόσληψη συμβούλου για την αναζήτηση, την επιλογή και την τοποθέτηση των εκτελεστικών και μη εκτελεστικών μελών του διοικητικού συμβούλιου του υπερταμείου, αλλά και συμβούλου για τη διαμόρφωση του προγράμματος αμοιβών τους.

Για πολλούς όμως η επιλογή θα αποτελέσει επίσης θέμα πολιτικής διαπραγμάτευσης και όχι επιλογής και αξιολόγησης στελεχών από την αγορά, κατάλληλων να αναλάβουν ρόλο σε ένα εγχείρημα όπως η ΕΕΣΠ, επιβραδύνοντας κι άλλο την έγκαιρη λειτουργία του.

Εκκρεμότητες

Στο ασαφές πλαίσιο αυτό, πρέπει να ληφθούν κρίσιμες αποφάσεις και να απαντηθούν σοβαρά διλήμματα. Θα μεταφερθούν τα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια και λιμάνια που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στο υπερταμείο ή θα προχωρήσει στην πώληση κάποιων εφόσον διαπιστώνεται σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον;

Επιτρέπεται να απεμπολήσει το ΤΑΙΠΕΔ περιουσία του την ώρα όταν είναι απολύτως αμφίβολη η επίτευξη των στόχων του για τα έσοδα; Ποιος θα πάρει την ευθύνη τα μελλοντικά έσοδα από παραχωρήσεις λιμανιών και αεροδρομίων να κατευθυνθούν στο υπερταμείο και σε κρατικές επενδύσεις, όπως προβλέπει το καταστατικό της ΕΕΣΠ και όχι στο χρέος εξ ολόκληρου, όπως όλα τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ όταν το ΤΑΙΠΕΔ είναι πολύ πίσω στους στόχους του;

Και παρά κενό αποφάσεων και προγραμματισμού για φέτος… ο κρατικός προϋπολογισμός τοποθετεί τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις στα 2,59 δισ. ευρώ για το 2017 από τα οποία τα 1,925 δισ. ευρώ θα προέλθουν από διαγωνισμούς για τους οποίους έχουν υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές και η πρώτη εκταμίευση αναμένεται μέσα στο 2017, τα 560 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από διαγωνισμούς που αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2017 και τα 105 εκατ. ευρώ από καταβολές δόσεων για αποκρατικοποιήσεις που ολοκληρώθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.

Στον προϋπολογισμό είχε υπολογιστεί και έσοδα 188 εκατ. ευρώ από την πώληση του ποσοστού του Δημοσίου στο ΔΕΣΦΑ που όμως δεν τελεσφόρησε αφήνοντας μια τρύπα, ενώ το 2017 αναμένεται να εισπραχθούν τα 1,234 δισ. ευρώ από τα περιφερειακά αεροδρόμια, τα 300 εκατ. ευρώ από τη Lamda για το Ελληνικό, 22,2 εκατ. από το αμοιβαίο ιπποδρομιακό στοίχημα και τα 45 εκατ. ευρώ από την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Αξιολόγηση