Στη Βουλή το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού – Τι θα προβλέπει

Στη Βουλή το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού – Τι θα προβλέπει
Με δύο αλλαγές συγκριτικά με το προσχέδιο, θέλει να καταθέσει το οικονομικό επιτελείο αύριο στη Βουλή τον κρατικό προϋπολογισμό του 2017. Το υπουργείο Οικονομικών φαίνεται να ανεβάζει ακόμη πιο ψηλά τον πήχη του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2016 –από 0,63% που είχε γραφτεί στο προσχέδιο αναμένεται να εμφανιστεί πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα 0,8%- για να αποτρέψει την επιβολή νέων μέτρων μέσα στο 2017.

Αναθεώρηση προς τα πάνω αναμένεται και για το ΑΕΠ της φετινής χρονιάς καθώς η πρόβλεψη του -0,3% θα ξεπεραστεί –σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις- μετά τις επιδόσεις του 3ου τριμήνου. Σε κάθε περίπτωση, οι λεπτομέρειες θα κλειδώσουν σήμερα κατά τη μεσημεριανή συνάντηση με τους θεσμούς με αντικείμενο το δημοσιονομικό.

Στο τελικό κείμενο του προϋπολογισμού που θα κληθεί να επικυρώσει με την ψήφο της η Βουλή, αναμένεται να αποτυπωθούν οι δύο οικονομικές εξελίξεις που δεν ήταν γνωστές στις αρχές Οκτωβρίου ότι συντασσόταν το προσχέδιο:

1. Η αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,5% στο 3ο τρίμηνο της φετινής χρονιάς, συγκριτικά με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Η αύξηση αυτή ήταν αρκετή για να καλυφθεί η ύφεση του πρώτου εξαμήνου ενώ στο φετινό 9μηνο, το ΑΕΠ κινείται με οριακά θετικό πρόσημο συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Το προσχέδιο του προϋπολογισμού, εμπεριέχει την εκτίμηση ότι το ΑΕΠ θα κλείσει φέτος με οριακή μείωση της τάξεως του 0,3%. Στην κυβέρνηση αισιοδοξούν ότι με ένα καλό τελευταίο τρίμηνο, το 2016 μπορεί να κλείσει ακόμη και θετικό πρόσημο. Στα «συν» του τετάρτου τριμήνου, λαμβάνεται υπόψη το γεγονός ότι θα πέσουν στην πραγματική οικονομία τα περίπου 1,7 δις. ευρώ που εκταμιεύτηκαν στο τέλος Οκτωβρίου από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης με στόχο να αποπληρωθούν ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου. Το ΑΕΠ μπορεί να επηρεαστεί και από την πορεία των επενδύσεων. Για παράδειγμα, μένει να φανεί πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία για τα περιφερειακά αεροδρόμια και αν με βάση το χρονοδιάγραμμα θα επηρεαστούν τα οικονομικά μεγέθη του τελευταίου τριμήνου του 2016 ή του πρώτου τριμήνου του 2017. Με βάση εκτιμήσεις στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ, η διαδικασία για την ανάληψη του ελέγχου των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από την γερμανική Fraport θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Ιανουαρίου του 2017. Υπό αυτά τα δεδομένα, μένει να φανεί αν και κατά πόσο θα αλλάξει η πρόβλεψη στον κρατικό προϋπολογισμό και αν ναι, σε ποιο βαθμό. Η εκτίμηση για την πορεία του ΑΕΠ κατά το 2017, δεν αναμένεται να αλλάξει καθώς ο πήχης είναι ήδη ψηλά: το προσχέδιο προβλέπει ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 2,7% μέσα στο 2017, πρόβλεψη η οποία αναμένεται να παραμείνει αμετάβλητη.

2. Η καλύτερη του αναμενομένου πορεία εκτέλεσης του φετινού κρατικού προϋπολογισμού, ειδικά στο σκέλος των εσόδων. Η υπέρβαση κατά 2,5 δις. ευρώ σε επίπεδο καθαρών εσόδων τακτικού προϋπολογισμού, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για εμφάνιση υψηλότερου πρωτογενούς πλεονάσματος από αυτό που έχει εγγραφεί στο προσχέδιο του προϋπολογισμού. Τον Οκτώβριο, εκτιμήθηκε ότι η χρονιά θα κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα 0,63% του ΑΕΠ έναντι στόχου 0,5%. Με βάση τα δεδομένα του Οκτωβρίου, ο πήχης αναμένεται να ανέβει ψηλότερα γεγονός για το οποίο έχει ήδη προϊδεάσει και ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος. Το τελικό ποσοστό που θα εγγραφεί στον προϋπολογισμό αλλά και το αν η επικείμενη αύξηση θα επηρεάσει και το πρωτογενές πλεόνασμα της επόμενης χρονιάς (σ.σ στο προσχέδιο είχε εγγραφεί ως πρόβλεψη ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 θα κινηθεί στα επίπεδα του 1,8% ελαφρά πάνω από τον μνημονιακό στόχο του 1,75%) θα εξαρτηθεί και από τις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς. Το δημοσιονομικό θα μπει στην σημερινή ατζέντα. Κρίσιμο ζήτημα με σημαντικές δημοσιονομικές επιπτώσεις, παραμένει το θέμα της χρηματοδότησης του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για το οποίο απαιτούνται περίπου 700 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Με βασικό επιχείρημα τις καλύτερες δημοσιονομικές επιδόσεις του 2016, η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα θα επιχειρήσει να πείσει τους θεσμούς ότι δεν απαιτούνται πρόσθετα μέτρα για την κάλυψη του «κενού» ύψους περίπου 400 εκατ. ευρώ που εντοπίζουν οι θεσμοί στη χρηματοδότηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.

Ούτως ή άλλως, ο προϋπολογισμός του 2017 και ο στόχος για την εμφάνιση του πρωτογενούς πλεονάσματος (1,8% του ΑΕΠ) θα στηριχτεί σε σειρά νέωνμέτρων που θα ενεργοποιηθούν από τις αρχές του νέου έτους. Τα «καθαρά» νέα μέτρα θα ανέλθουν στα 2,591 δις. ευρώ με βάση τα όσα αναγράφηκαν στο προσχέδιο. Αυτά τα μέτρα, θα στηρίξουν τις προβλέψεις για την πορεία των φορολογικών εσόδων της επόμενης χρονιάς με τους στόχους να έχουν ως εξής:

· οι άμεσοι φόροι προβλέπεται να ανέλθουν στο ποσό των 20,356 δισ. ευρώ. Οι άμεσοι φόροι είναι μειωμένοι σε σχέση με το 2016 κατά το ποσό των εισφορών των εργαζομένων στο Δημόσιο, εκτιμώμενου ύψους 664 εκατ. ευρώ, που πλέον αποτελεί πόρο του ΕΦΚΑ. Οι αλλαγές που έρχονται στη φορολογία εισοδήματος με τη νέα κλίμακα και τη μείωση του αφορολόγητου ορίου υπολογίζεται ότι θα αποδώσουν 988 εκατ. ευρώ

· οι έμμεσοι φόροι εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στο ποσό των 26,268 δισ. ευρώ. Η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24% αλλά και η κατάργηση του ειδικού καθεστώτος σε όλα τα νησιά του Αιγαίου θα φέρει στα κρατικά ταμεία 437 εκατ. ευρώ. Στα 422 εκατ. ευρώ υπολογίζονται οι εισπράξεις των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης από τις αυξήσεις στα καύσιμα και 142 εκατ. ευρώ από τις ανατιμήσεις στα τσιγάρα. Περίπου 62 εκατ. ευρώ προβλέπεται ότι θα αποδώσει η επιβολή ειδικού τέλους εισαγωγών στον καφέ, 56 εκατ. ευρώ η αύξηση της συμμετοχής του Δημοσίου στα μικτά κέρδη από τυχερά παιχνίδια, 54,2 εκατ. ευρώ το τέλος συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας, 30 εκατ. ευρώ οι αλλαγές στη φορολογία οχημάτων, 25 εκατ. ευρώ το τέλος συνδρομητικής τηλεόρασης και 19,3 εκατ. ευρώ η αναμόρφωση στη φορολογία επενδυτικών σχημάτων.

· Τα μη φορολογικά έσοδα καθώς και τα μη τακτικά έσοδα του 2017 θα είναι μειωμένα σε σχέση με αυτά του 2016 λόγω των μειωμένων προβλέψεων είσπραξης κατά 375 εκατ. ευρώ από το μέρισμα της Τράπεζας της Ελλάδος και κατά 131 εκατ. ευρώ από τις προμήθειες κρατικών εγγυήσεων στο πρόγραμμα ενίσχυσης της ρευστότητας από τη χρηματοπιστωτική κρίση, αντίστοιχα.

Αξιολόγηση