Η μεγάλη επένδυση από τον όμιλο Κοπελούζου στην Αλεξανδρούπολη - Όλο το σχέδιο

Η μεγάλη επένδυση από τον όμιλο Κοπελούζου στην Αλεξανδρούπολη - Όλο το σχέδιο
Μεγάλο ενδιαφέρον από επενδυτές έχει εκφραστεί για το εταιρικό σχήμα της Gastrade, που θα δημιουργήσει τον νέο τερματικό σταθμό LNG στην Αλεξανδρούπολη, μετά τη βουλγαρική ανακοίνωση για συμμετοχή στο έργο.

Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τον νέο σταθμό αποτελεί η δημιουργία πακέτου προς τους αγοραστές για κοινή χρήση του δικτύου του βουλγαρικού IGB και του τερματικού σταθμού της Αλεξανδρούπολης, κάτι που ενδιαφέρει πάρα πολύ τους traders φυσικού αερίου και αυξάνει ταυτόχρονα την αξία του βουλγαρικού αγωγού IGB και του τερματικού σταθμού Αλεξανδρούπολης.

Αν και το οριστικό μετοχικό σχήμα είναι υπό διαμόρφωση, έχουν ήδη κλείσει οι συμμετοχές για τους τέσσερις από τους πέντε τελικά μετόχους, ενώ έχει εκφραστεί ενδιαφέρον συμμετοχής από πλέον των 15 διεθνών επενδυτών για τη θέση του πέμπτου μετόχου. Οι τέσσερις μέτοχοι που προς το παρόν έχουν «κλειδώσει» είναι η ΔΕΠΑ, η αμερικανική Cheniere Energy, η κρατική Bulgarian Energy Ηolding και η Gastrade. Για το πέμπτο μερίδιο υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από εταιρείες διαφορετικών κλάδων, από προμηθευτές αερίου ή εν δυνάμει πελάτες μέχρι διαχειριστές άλλων υποδομών, προμηθευτές εξοπλισμού και πιστωτικούς οργανισμούς. Προς το παρόν δεν έχει εκφραστεί ενδιαφέρον και από το Ιράν, το οποίο δεν έχει ακόμη LNG.

Οι πρώτες επίσημες συμφωνίες και ανακοινώσεις αναμένονται το καλοκαίρι. Πολιτική της Gastrade, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι να διαμορφώσει τις στρατηγικές συνεργασίες που θα εξασφαλίσουν την αποδοτικότητα του έργου, και όχι να διατηρήσει την πλειοψηφική συμμετοχή. Ιδιαίτερη σημασία έχει, δε, το γεγονός ότι μέτοχος στην Gastrade, που υλοποιεί το ιδιαίτερα σημαντικό αυτό έργο ευρω-αμερικανικού ενδιαφέροντος, είναι ο όμιλος Κοπελούζου, που είναι μέτοχος της Προμηθέας Gas, από κοινού με την Gazprom. Η στροφή αυτή του ομίλου είναι ενδεικτική της ανάγκης που υπαγορεύει η ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική για έργα που συμβάλλουν στην ενεργειακή αυτονομία.

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ. Αφού ολοκληρωθούν οι συμφωνίες για το εταιρικό σχήμα μέσα στο επόμενο εξάμηνο, σύμφωνα με το επενδυτικό σχέδιο της Gastrade, θα γίνει το market test, για να εκτιμηθεί το εμπορικό ενδιαφέρον της αγοράς για δέσμευση ποσοτήτων. Εφόσον τα δείγματα είναι θετικά (σ.σ.: δεσμευτούν ποσότητες τουλάχιστον 1,5 δισ. κυβικών για 15 χρόνια), θα ξεκινήσει η κατασκευή του έργου. Στις αρχές του επόμενου έτους αναμένεται να ξεκινήσουν οι αναθέσεις και, ακολούθως, τα έργα, ύψους 370 εκατ. ευρώ, για τη δημιουργία του νέου τερματικού σταθμού, με στόχο όλα να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο 2018.

Προς το τέλος του 2018 θα είναι έτοιμος προς λειτουργία και ο αγωγός IGB, που θα συνδέει τη Βουλγαρία με την Ελλάδα, η κατασκευή του οποίου θα ξεκινήσει στο τέλος του 2016. Μέσω αυτού θα συνδέεται η λειτουργία του έργου στην Αλεξανδρούπολη.

Η δημιουργία του τερματικού σταθμού της Αλεξανδρούπολης είναι ζωτική για τη Βουλγαρία όχι μόνο γιατί αυξάνει την προστιθέμενη αξία του IGB, αλλά και γιατί εξασφαλίζει στη χώρα μια εναλλακτική πηγή ενέργειας, καθώς, αποκτώντας τη δυνατότητα προμήθειας LNG από τη θάλασσα, μειώνει την εξάρτησή της από τη Ρωσία. Με την ολοκλήρωση μικρών, πρόσθετων έργων, μεταξύ Βουλγαρίας-Ρουμανίας, Βουλγαρίας-Σερβίας και Ρουμανίας-Ουκρανίας, καθώς και με την προσθήκη αντίστροφης ροής στους αγωγούς, που ήδη υπάρχουν, ο πλωτός σταθμός Αλεξανδρούπολης ανοίγει έναν νέο ενεργειακό δρόμο προς την Ευρώπη.

ΑΠΕΞΑΡΤΗΣΗ. Η Σερβία και η Βουλγαρία ενδιαφέρονται να αποκτήσουν μια νέα δυνατότητα προμήθειας αερίου, αφού απεξαρτώνται από το ρωσικό, ενώ ταυτόχρονα για το έργο ενδιαφέρονται traders που σήμερα προμηθεύουν την Ουκρανία μέσω της Σλοβακίας. «Κλειδί» για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι να ολοκληρωθούν τα συμπληρωματικά έργα σε Βουλγαρία, Ρουμανία και Σερβία, να μπουν οι μηχανισμοί που θα επιτρέψουν τις αντίστροφες ροές και να γίνουν κάποιες επενδύσεις για αναβάθμιση συμπιεστών και έτσι να ανοίξει ένας νέος δρόμος για τη διαφοροποίηση των πηγών και τη διασυνδεσιμότητα των χωρών, που είναι και ο κύριος στόχος της ευρωπαϊκής ενεργειακής πολιτικής.


Το έργο αυτό έχει την πολιτική στήριξη της κυβέρνησης και είναι ευρωπαϊκού και αμερικανικού ενδιαφέροντος, αφού δημιουργεί μια εύκολη και φθηνή πύλη για το αμερικανικό αέριο στην ευρωπαϊκή αγορά. Η αγορά των Βαλκανίων είναι ένας σημαντικός προορισμός των εξαγωγών LNG από σχιστολιθικό αέριο, ενώ ενδιαφέρει πολύ και την Ε.Ε., η οποία στηρίζει κάθε σχέδιο που θα της δώσει τη δυνατότητα περιορισμού της εξάρτησής της από το ρωσικό αέριο. Σημειώνεται ότι το αμερικανικό LNG δεν είναι σήμερα ανταγωνιστικό -λόγω του κόστους μεταφοράς του-, αφού δεν είναι φθηνότερο από το φυσικό αέριο στις σημερινές τιμές του (4 δολάρια το MBTU), αλλά θα είναι μεσοπρόθεσμα, αν η τιμή του αυξηθεί.


Η χρηματοδότηση του project

Ο πλωτός σταθμός της Αλεξανδρούπολης έχει αδειοδοτηθεί από το 2011, για αυτό και έχει ενταχθεί στα χρηματοδοτούμενα έργα ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (Project of Common Interest - PCI), δηλαδή είναι επιλέξιμο για επιδότηση στο πλαίσιο του μηχανισμού Connecting Europe Facility μέχρι το 50% της επένδυσης. Επίσης, το έργο είναι στη λίστα των προτεινόμενων έργων για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση αυξάνει την αποδοτικότητα και την επιτυχία του, αφού του δίνει τη δυνατότητα για χαμηλότερες χρεώσεις στις ταρίφες προς τους πελάτες.

Η πλωτή μονάδα της Αλεξανδρούπολης είναι ένα από τα τέσσερα-πέντε αντίστοιχα έργα που υπάρχουν στον κόσμο και αποτελείται από ένα ειδικά κατασκευασμένο πλοίο μεταφοράς LNG, χωρητικότητας 170.000 κυβικών μέτρων, το οποίο θα διαθέτει δικό του σταθμό αεριοποίησης, δυναμικότητας 6,1 δισ. κυβικών μέτρων αερίου κατ’ έτος. Η πλωτή αυτή μονάδα θα συνδέεται με υποθαλάσσιο αγωγό μήκους 26 χλμ. με το εθνικό σύστημα αερίου (ΕΣΦΑ). Ενδεικτικό είναι ότι η ελληνική αγορά χρειάζεται ετησίως 3 δισ. κυβικά μέτρα και άλλα 3 δισ. είναι η βουλγαρική αγορά.

Ταυτόχρονα, η δημιουργία ενός κόμβου εισόδου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες επενδυτικού ενδιαφέροντος και για την αξιοποίηση του πρώην κοιτάσματος «Νότια Καβάλα» ως υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Αξιολόγηση