Το σχέδιο της Cosco «21st Century Maritime Silk Road» και η ισχύς του ΟΛΠ

Το σχέδιο της Cosco «21st Century Maritime Silk Road» και η ισχύς του ΟΛΠ
Ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο να μην ολοκληρωθεί αύριο το deal Cosco- ΤΑΙΠΕΔ για το λιμάνι του Πειραιά, ωστόσο όπως λένε παράγοντες που παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις: «Είτε αύριο, είτε μεθαύριο, είτε σε μια βδομάδα, το λιμάνι του Πειραιά θα καταλήξει στην Cosco».

Ως γνωστόν οι Κινέζοι έχουν κληθεί από τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να καταθέσουν, νέα, βελτιωμένη προσφορά, χωρίς να έχει γίνει γνωστό το αρχικό τίμημα που προσφέρουν, ενώ άγνωστες είναι και οι αποτιμήσεις του ΟΛΠ από τους δύο ανεξάρτητους εκτιμητές που είχε προσλάβει το Ταμείο.

Το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ έχει οριστεί να συνεδριάσει αυριο το απόγευμα, αλλά δεν θεωρείται δεδομένο αν δεν έχει βρεθεί η «χρυσή τομή» μεταξύ των δύο πλευρών, αφού η διαπραγμάτευση βρίσκεται σε εξέλιξη.

Οι Κινέζοι φέρονται διατεθειμένοι να προχωρήσουν σε βελτιωμένη προσφορά, αλλά πολύ κοντά στο τίμημα που προσέφεραν αρχικά. Σύμφωνα με πληροφορίες, το αρχικό τίμημα βρίσκεται κοντά στα 300 εκατ. ευρώ, με τον στόχο του Ταμείου να κινείται γύρω από τα 350 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πως ο επενδυτής του ΟΛΠ πρέπει να προχωρήσει και σε επενδύσεις 350 εκατομμυρίων στα επόμενα χρόνια. Στην αγορά επισημαίνουν πως στο ΤΑΙΠΕΔ ήταν αναγκασμένοι να ζητήσουν βελτιωμένο τίμημα καθώς δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά.

Πάντως, από την πρώτη στιγμή οι Κινέζοι υλοποιούν με συνέπεια το βασικό στρατηγικό τους πλάνο, που είναι η ανάδειξη του Πειραιά σε κύρια εμπορευματική πύλη στην Ευρώπη. Άλλωστε –όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία- τα τελευταία χρόνια στα δρομολόγια από την Ασία προς την Ευρώπη υπάρχει μία τάση επιλογής λιμανιών της Μεσογείου έναντι αυτών του Βορρά. Το 1990 το 27% αυτής της κίνησης «περνούσε» από μεσογειακά λιμάνια και δύο δεκαετίες μετά –στοιχεία υπάρχουν μέχρι το το 2011- το ποσοστό αυτό είχε αυξηθεί στο 48%.

Τον περασμένο Ιανουάριο, την ώρα που στην Ελλάδα είχαμε προεκλογική περίοδο, ο κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ αποκάλυψε από το Βελιγράδι τα σχέδια της χώρας του.

Όπως είπε η εγκατάσταση της Cosco στον Πειραιά αποτελεί το καθοριστικό βήμα για την υλοποίηση του «νότιου άξονα» από την Κίνα προς τις αγορές της Κεντρικής και της Βόρειας Ευρώπης μέσω της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Το επόμενο στάδιο περιλαμβάνει αφενός την πραγματοποίηση σημαντικών επενδύσεων στο λιμάνι του Πειραιά και αφετέρου τον πλήρη εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου από τον Πειραιά μέχρι τη Βουδαπέστη και τη Βιέννη. Μιας διαδρομής που στους κινεζικούς σχεδιασμούς φέρει την κωδική ονομασία «21st Century Maritime Silk Road».

Ήδη ένα από τα πιο προβληματικά κομμάτια του άξονα, αυτό ανάμεσα στο Βελιγράδι και τη Βουδαπέστη, που αποκαλείται «Hungaro-Serbian High-Speed Railway» και είναι προϋπολογισμού 2,5 δισ. δολ., θα χρηματοδοτηθεί από την κινεζική Export-Import Bank και θα κατασκευαστεί από την –επίσης κινέζικη- China Railway and Construction Corporation.

Αξιολόγηση