Έπεσαν οι υπογραφές για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια

Έπεσαν οι υπογραφές για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια
Ολοκληρώθηκε σήμερα η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του δικαιώματος αξιοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Παραχωρησιούχου κοινοπραξίας FRAPORT AG-SLENTEL Ltd.

Η Fraport AG με τον Όμιλο Κοπελούζου υπέγραψαν με την Κυβέρνηση και το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε (ΤΑΙΠΕΔ) τις συμβάσεις παραχώρησης. Με βάση την απόφαση του υπουργικού συμβουλίου, οι αρμόδιοι υπουργοί που υπέγραψαν την σύμβαση είναι ο Υπουργός Οικονομικών, κ. Ευκλειδης Τσακαλώτος, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστος Σπίρτζης και ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, κ. Πάνος Καμμένος. Εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ, υπέγραψε ο Πρόεδρος, κ. Στέργιος Πιτσιόρλας.

Η σύμβαση προβλέπει την παραχώρηση της χρήσης, διαχείρισης, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης των εν λόγω αεροδρομίων, καθώς και των χώρων εμπορικής ή άλλης χρήσης που βρίσκονται μέσα στα αεροδρόμια.

Σημειώνεται ότι η ιδιοκτησία της γης, των υποδομών και των εγκαταστάσεων παραμένει στο Ελληνικό Δημόσιο.

Η κοινοπραξία FRAPORT AG-SLENTEL Ltd ανακηρύχτηκε στις 25 Νοεμβρίου 2014 προτιμητέος επενδυτής και για τα περιφερειακά αεροδρόμια, στο πλαίσιο του διεθνούς ανοικτού διαγωνισμού που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ, με προσφορά που ανήλθε σε €1,234 δισ. εφάπαξ τίμημα και €22,9 εκατ. ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατά έτος 28,6% των Κερδών προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων των αεροδρομίων. Συνολικά το ύψος των παραπάνω εσόδων θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ.

Πλέον του ανωτέρω εφάπαξ και ετήσιου (σταθερού και μεταβλητού) τιμήματος, το Ελληνικό Δημόσιο προσδοκά σωρευτικά φορολογικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη ύψους μέχρι 4,6 δισ. ευρώ κατά προσέγγιση.

Στον ιδιώτη επενδυτή παραχωρείται η χρήση, λειτουργία, ανάπτυξη και εκμετάλλευση των αεροδρομίων για περίοδο 40 ετών, οι δε υποδομές και οι εγκαταστάσεις που θα κατασκευάσει περιέρχονται και αυτές στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου και επιστρέφουν στο Ελληνικό Δημόσιο με τη λήξη της παραχώρησης.

Επιπλέον σε αεροδρόμια υψηλής στρατιωτικής δραστηριότητας (δηλαδή των Χανίων και του Ακτίου) δεν παραχωρείται ο χώρος των διαδρόμων προσγείωσης και των τροχιοδρόμων, ο οποίος και παραμένει στην Πολεμική Αεροπορία, παρά μόνο ο αεροσταθμός και ο χώρος στάθμευσης των αεροπλάνων πολιτικής αεροπορίας, ενώ ο Παραχωρησιούχος θα πληρώνει το Δημόσιο για τη χρήση των κοινών υποδομών.

Εκ των βασικών στόχων της συναλλαγής είναι η αναβάθμιση των αεροδρομίων, τα οποία χρήζουν σημαντικών επενδύσεων. Η αναβάθμιση θα επιφέρει σημαντικά οφέλη για τον Ελληνικό τουρισμό και την περιφερειακή ανάπτυξη των νησιών και των λοιπών προορισμών που καλύπτουν τα περιφερειακά αεροδρόμια.

Εντός των υποχρεώσεων της Κοινοπραξίας είναι να αναβαθμίσει τα αεροδρόμια εντός των πρώτων 4 ετών ώστε να συμμορφώνονται με τα αντικειμενικά προσδιορισμένα κριτήρια Επιπέδου C, όπως αυτά καθορίζονται από την ΙΑΤΑ και στη συνέχεια να τα συντηρεί και να διατηρεί αυτά τα επίπεδα εξυπηρέτησης για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης. Ο Επενδυτής εκτιμά ότι το ύψος των επενδύσεων θα διαμορφωθεί σε €330 εκατ. τα 4 πρώτα έτη της παραχώρησης, ενώ το ποσό των επενδύσεων για το σύνολο των 40 ετών της περιόδου παραχώρησης εκτιμάται σε €1,4 δισ.

Σε ό,τι αφορά στα Αεροναυτικά Τέλη, τα ισχύοντα σήμερα στα Περιφερειακά Αεροδρόμια ανέρχονται σε 12,7 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη.
Με πρωταρχικό σκοπό να καταστεί δυνατή η ανάπτυξη του τουρισμού και να διασφαλιστεί η διεθνής ανταγωνιστικότητα των Ελληνικών Περιφερειακών αεροδρομίων η Σύμβαση Παραχώρησης προβλέπει ανώτατο όριο αεροναυτικών χρεώσεων σε προκαθορισμένα επίπεδα.

Η Σύμβαση Παραχώρησης δεν προβλέπει ουσιαστική αύξηση των αεροναυτικών τελών. Η συνολική μέγιστη χρέωση έχει οριοθετηθεί σε 13 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ενώ είναι μόνο δυνατό να αναπροσαρμοστεί ετησίως με τον εκάστοτε ισχύοντα δείκτη τιμών καταναλωτή από την ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης μέχρι την ολοκλήρωση των άμεσων επενδύσεων.

Μετά την ολοκλήρωση των άμεσων επενδύσεων, δηλαδή όταν οι υποδομές θα έχουν βελτιωθεί ώστε να συμμορφώνονται με τα προκαθορισμένα πρότυπα, τα Αεροναυτικά Τέλη ανά επιβάτη θα μπορούν να αυξηθούν κατά 5,5 ευρώ κατά μέγιστο, φθάνοντας μέχρι τα 18,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ποσό δυνάμενο μόνο να αναπροσαρμοστεί ετησίως με το 90% του ισχύοντος δείκτη τιμών καταναλωτή.

Ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Στέργιος Πιτσιόρλας δήλωσε: «Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων λίγες μέρες μετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών αποτελεί μία πολύ σημαντική εξέλιξη και ένα ηχηρό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ότι η ελληνική οικονομία βήμα - βήμα κερδίζει την εμπιστοσύνη των αγορών και μπαίνει στον δρόμο της ανάπτυξης».



Σχετικά με την Fraport

Fraport AG – η οποία κατατάσσεται μεταξύ των κορυφαίων εταιρειών του κόσμου σε αεροπορικές δραστηριότητες παγκοσμίως, - προσφέρει ένα πλήρες φάσμα ολοκληρωμένων υπηρεσιών διαχείρισης αερολιμένων και διαθέτει θυγατρικές και επενδύσεις σε τέσσερις ηπείρους. Το 2014, ο όμιλος Fraport προέβη σε πωλήσεις ύψους 2,4 δισ. ευρώ και κέρδη της τάξης των 252 εκατ. ευρώ. Πέρυσι, περισσότεροι από 108,5 εκατομμύρια επιβάτες σε όλον τον κόσμο χρησιμοποιήσαν αεροδρόμια στα οποία η Fraport έχει την πλειοψηφία των μετοχών.

Στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης (FRA), το οποίο αποτελεί την έδρα της, η Fraport καλωσόρισε περίπου 60 εκατομμύρια επιβάτες το 2014 και εξυπηρέτησε περίπου 2,2 εκατομμύρια τόνους εμπορικών μεταφορών. Για το τρέχον χρονοδιάγραμμα πτήσεων της Χειμερινής περιόδου, το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης εξυπηρετεί 88 επιβατικές αεροπορικές εταιρείες που πετούν προς περίπου 247 προορισμούς σε 100 χώρες σε όλο τον κόσμο. Περισσότερο από το ήμισυ των προορισμών του αεροδρομίου βρίσκεται εκτός Ευρώπης, υπογραμμίζοντας το ρόλο της Φρανκφούρτης ως κύριου κόμβου στο παγκόσμιο σύστημα αεροπορικών μεταφορών.

Στην Ευρώπη, το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης κατέχει την πρώτη θέση από την άποψη της χωρητικότητας εμπορικών μεταφορών και είναι το τρίτο πιο πολυσύχναστο στη μεταφορά επιβατών. Με περίπου το 55% του συνόλου των επιβατών να χρησιμοποιούν τη Φρανκφούρτη ως κόμβο σύνδεσης, το αεροδρόμιο έχει επίσης το υψηλότερο ποσοστό κίνησης επιβατών μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών κόμβων αερολιμένων.

Εγκαταστάσεις αεροδρομίου Φρανκφούρτης: αποτελεί το μεγαλύτερο επιχειρηματικό συγκρότημα στη Γερμανία, καθώς απασχολούνται περισσότεροι από 80.000 εργαζόμενοι σε περίπου 500 εταιρείες και οργανισμούς. Η κύρια ανάπτυξη στον τομέα της ακίνητης περιουσίας- όπως τα επιχειρηματικά πάρκα The Squaire, the Gateway Gardens και το πάρκο εφοδιαστικής αλυσίδας Mönchhof Logistics Park – δημιουργεί νέα διάσταση και πλήθος υπηρεσιών, στις αναπτυσσόμενες εγκαταστάσεις του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης μέσα στον 21ο αιώνα.

Σχεδόν το ήμισυ του πληθυσμού της Γερμανίας ζει σε ακτίνα 200 χιλιομέτρων γύρω από τον κόμβο μεταφορών του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, που είναι η μεγαλύτερη ζώνη επιρροής αερολιμένα στην Ευρώπη. Οι εγκαταστάσεις του αεροδρομίου αποτελούν «μαγνήτη» για άλλες εταιρείες που βρίσκονται στην περιοχή οικονομικής σημασίας Frankfurt/Rhine-Main-Neckar. Χάρη στις συνέργειες που σχετίζονται με δυναμικές βιομηχανίες της περιοχής, στην εμπειρία και στην άριστη υποδομή μεταφορών, το παγκόσμιο δίκτυο δρομολογίων του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης επιτρέπει στις εταιρείες εξαγωγικού χαρακτήρα της Έσσης και της Γερμανίας να αναπτυχθούν στις παγκόσμιες αναπτυσσόμενες αγορές.

Το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης ανταποκρίνεται στις αυξανόμενες ανάγκες των οικονομιών εξαγωγικού προσανατολισμού του Κρατιδίου της Έσσης, καθώς και του συνόλου της Γερμανίας, για τη βέλτιστη σύνδεση με αναπτυσσόμενες αγορές σε όλο τον κόσμο. Επίσης, το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης είναι μια στρατηγική πύλη για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να έχουν πρόσβαση στην τεράστια ευρωπαϊκή αγορά. Έτσι, το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης - το οποίο βρίσκεται σε στρατηγική θέση στην καρδιά της Ευρώπης – αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους κόμβους της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας.

Σχετικά με τον Όμιλο Κοπελούζου

Ο Όμιλος Κοπελούζου κατέχει ηγετικό ρόλο στην ελληνική αγορά και αποτελείται από εταιρείες με πεδίο δράσης σε διαφορετικούς στρατηγικούς τομείς επενδύσεων & δραστηριοτήτων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Οι βασικοί τομείς δραστηριότητας είναι: παραγωγή και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας συμπεριλαμβανομένων ανανεώσιμων πηγών (αιολικά πάρκα, φωτοβολταϊκά πάρκα, και υδροηλεκτρικές μονάδες), έργα υποδομών και παραχωρήσεων, κατασκευή και εκμετάλλευση ακινήτων, διαφήμιση, εκθεσιακά και συνεδριακά κέντρα, κατασκευή και διαχείριση έργων μεγάλης κλίμακας.

Ο Όμιλος Κοπελούζου έχει μεικτές εταιρείες με πολυεθνικούς ομίλους, όπως: τη Γερμανική Fraport AG, τη ρωσική Gazprom, την Ιταλική ENEL, τη Βουλγαρική Εταιρεία Ηλεκτρισμού ΝΕΚ EAD, τη Ρωσική VTB Capital, τη Γαλλική JCDecaux, και άλλους.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η επιχειρηματική δραστηριότητα του Ομίλου στον τομέα ανάπτυξης και λειτουργίας αεροδρομίων, καθώς πέραν των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων, ο Όμιλος αποτελεί τη μοναδική ελληνική ιδιωτική συμμετοχή στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Ο Όμιλος Κοπελούζου και η Fraport είναι εταίροι στην κοινοπραξία που διαχειρίζεται το Αεροδρόμιο Pulkovo, της Αγίας Πετρούπολης, στην Ρωσία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ