Τα τέσσερα φιλέτα του δημοσίου που πρέπει να πουληθούν μέσα το 2015

Τα τέσσερα φιλέτα του δημοσίου που πρέπει να πουληθούν μέσα το 2015
Να ολοκληρωθούν τέσσερις μεγάλες αποκρατικοποιήσεις έως το τέλος του χρόνου έχει βάλει στόχο ο επικεφαλής του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων Στέργιος Πιτσιόρλας παρά το γεγονός ότι μεσολαβεί η προεκλογική περίοδος με ότι παρενέργειες μπορεί αυτή να επιφέρει στην προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος σε ένα τέτοιο κλίμα πολιτικής και οικονομικής αβεβαιότητας.

Ο κ. Πιτσιόρλας, άνθρωπος της αγοράς, θέλει έως το τέλος του 2015 να έχει «ξεμπερδέψει» με ΔΕΣΦΑ, περιφερειακά αεροδρόμια, το Λιμάνι του Πειραιά και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ειδικά το θέμα της ΔΕΣΦΑ και τα περιφερειακά αεροδρόμια θεωρούνται υποθέσεις εύκολες παρά το γεγονός ότι ο περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων Θόδωρος Γαλιατσάτος (εκλεγείς με τον ΣΥΡΙΖΑ), που ξαφνικά ανακάλυψε ότι πρέπει να γίνει δημοψήφισμα για το θέμα αυτό. «Προφανώς και δεν λαμβάνουμε υπόψη την δήλωση του περιφερειάρχη. Ο ίδιος δεν έχει καμιά αρμοδιότητα σε αυτό» λέει ο ίδιος σε στενούς του συνεργάτες.

Σύμφωνα με το σχέδιο ανάπτυξης του Ταμείου οι ιδιωτικοποιήσεις του ΔΕΣΦΑ και των Αεροδρομίων θα αλλάξει και το ενδιαφέρον των ιδιωτών επενδυτών για την χώρα. «Θέλουμε οι δυο αυτές αποκρατικοποιήσεις να ολοκληρωθούν ταχύτατα έως το τέλος του έτους. Είμαι πεπεισμένος ότι αυτό θα γίνει» λέει ο ίδιος ο Στέργιος Πιτσιόρλας στα «Π».

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ. Ο έμπειρος manager θέλει πάση θυσία να τηρηθούν όλα τα χρονοδιαγράμματα των ιδιωτικοποιήσεων. Όσον αφορά τα αεροδρόμια, το Ταμείο συνεχίζει τη διαδικασία παραχώρησης τους 40+10 χρόνια, με πλειοδότη του διαγωνισμού την κοινοπραξία Fraport - Slentel. Η γαλλογερμανική σύμπραξη υπέβαλε οικονομική προσφορά που περιλαμβάνει εφάπαξ τίμημα ύψους 1,2 δισ. ευρώ, μερίδιο 28,5% από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα (EBITDA), καθώς και ετήσια αμοιβή 23 εκατ. ευρώ. Επί της διαδικασίας, ο πλειοδότης καλείται άμεσα να καταθέσει στο Ταμείο μία σειρά από έγγραφα (οικονομικό μοντέλο, βασικοί όροι σχεδιασμού και κατασκευής κτλ.) πριν από την υπογραφή και την ολοκλήρωση της σύμβασης. Σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ είναι οι CitiBank και EFG Eurobank (οικονομικοί), τα γραφεία Norton Rose, Δρακόπουλος & Βασαλάκης και YourLegalPartners (νομικοί) και το Γραφείο Δοξιάδη (τεχνικοί). Ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ σύμφωνα με πληροφορίες των «Π» έχει βρεθεί άδω στην Αθήνα με τα κορυφαία στελέχη της γερμανικής εταιρίας.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Παράλληλα, προχωρά η πώληση του 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), οι διαγωνισμοί των οποίων βρίσκονται στη β' φάση. Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν εγκριθεί οι συμμετοχές των SNCF France, Grup Feroviar Roman (GFR) και Russian Railways - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ για την ΕΕΣΣΤΥ αυτές των Alstom-Damco, Russian Railways - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Siemens. Παράλληλα, θα πρέπει ως τον Νοέμβριο να ολοκληρωθούν οι συμφωνίες μεταξύ της ΓΑΙΑΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη μίσθωση του τροχαίου υλικού και μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ για τη δεκαετή συμφωνία συντήρησης των τρένων. Σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ είναι οι IBG και Kantor (οικονομικοί), τα νομικά γραφεία Μπερνίτσας και Hogan Lovells (υπό διαπραγμάτευση) και Louis Berger (τεχνικοί).

«ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ». Το μεγάλο ζήτημα είναι τι ακριβώς θα γίνει με το Ελευθέριος Βενιζέλος. Διερευνάται η μέθοδος ιδιωτικοποίησης του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, που έχει μεταβιβαστεί στο Ταμείο, σε συνδυασμό με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 έτη, δηλαδή έως το 2046. Σημειωτέον ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα διατηρήσει το υπόλοιπο ποσοστό 25% από το μετοχικό κεφάλαιο του «Ελ. Βενιζέλος». Σύμφωνα με το Ταμείο ήδη έχει εξεταστεί η πώληση μετοχών, καθώς και η είσοδος της εταιρείας στο Χρηματιστήριο. Ενδιαφερόμενοι είναι μεταξύ άλλων και το καναδικό fund PSP Investments, που ήδη κατέχει το 27% των μετοχών. Οι σύμβουλοι του Ταμείου είναι οι BNP και ΕΤΕ (οικονομικοί), οι δικηγορικές εταιρείες Ποταμίτης - Βεκρής και Clifford Chance (νομικοί) και η ICF International (ανεξάρτητος εκτιμητής για την επέκταση της σύμβασης).
Παράλληλα, από το ΤΑΙΠΕΔ «ωριμάζει» η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων της για 35 χρόνια σε ιδιώτη επενδυτή. Το σχέδιο, το οποίο είναι υπό επεξεργασία, προβλέπει την πρόσληψη συμβούλων εντός του Σεπτεμβρίου και η άμεση λήψη απόφασης από το διοικητικό συμβούλιο της Εγνατίας που αφ' ενός θα επιβεβαιώνει την εφαρμογή της υπουργικής απόφασης του 2014 για τη δημιουργία σταθμών διοδίων. Επιπρόσθετα το Δημόσιο καλείται να ενισχύσει την Εγνατία για την αναδιάρθρωση του δανεισμού της έναντι της Τράπεζας Πειραιώς, με την οποία υπάρχει διένεξη.


Τι θα γίνει με ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΟΤΕ, ΕΛΤΑ

Σε εφαρμογή της πρόσφατης απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία κρίθηκε ότι το Δημόσιο θα πρέπει να διατηρεί τουλάχιστον 50% από τις εταιρείες ύδρευσης, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει σε πώληση μειοψηφικών μεριδίων της ΕΥΑΘ και της ΕΥΔΑΠ.

Συγκεκριμένα, για την ΕΥΔΑΠ, η οποία έχει το αποκλειστικό δικαίωμα παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης έως το 2019, προκρίνεται η πώληση του 11% των μετοχών - αν και το ΤΑΙΠΕΔ διατηρεί μερίδιο 27% στο μετοχικό κεφάλαιο της εισηγμένης. Για την ΕΥΑΘ, η οποία διατηρεί το αποκλειστικό δικαίωμα για την παροχή υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης για την περιοχή της Μείζονος Θεσσαλονίκης έως το 2031, προβλέπεται η πώληση του 23% των μετοχών.

Ο Επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ καλείται να διερευνήσει τη μέθοδο πώλησης ποσοστού του Δημοσίου στον ΟΤΕ. Το υπουργείο Οικονομικών ελέγχει το 6%, ενώ το ΙΚΑ το 4%. Άμεσα η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει σε συμφωνία με την Deutsche Telekom για τη μεταφορά μετοχών στο ΤΑΙΠΕΔ και για την τροποποίηση της σύμβασης μετόχων (το Δημόσιο θα χάσει τη λεγόμενη «χρυσή μετοχή»).

Το ΤΑΙΠΕΔ διερευνά εναλλακτικές μεθόδους για την αξιοποίηση του 90% των δικαιωμάτων ψήφου που διαθέτει στα ΕΛΤΑ και ήδη γίνεται μία στρατηγική ανασκόπηση από την PwC. Σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ είναι οι Lazard και PWC (οικονομικοί) και η KLC Law Firm (νομικοί).

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ