Όλες οι παρασκηνιακές κινήσεις για την προώθηση των αποκρατικοποιήσεων

Όλες οι παρασκηνιακές κινήσεις για την προώθηση των αποκρατικοποιήσεων
Tράπεζες, ΟΛΠ, ΟΛΘ αλλά και τα άλλα 10 ελληνικά περιφερειακά λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος αποτελούν μαζί με τα περιφερειακά αεροδρόμια και το Ελληνικό την αιχμή του δόρατος της νέας μεταρρυθμιστικής προσπάθειας που θέλει να κινητοποιήσει στην χώρα η Ευρώπη.

Επιπλέον περί τα 80.000 μεγαλύτερα αλλά και μικρότερα ακίνητα αναμένεται να οδεύσουν προς αξιοποίηση προκειμένου να επιτευχτεί ο στόχος για τη δημιουργία αξίας 50 δις. ευρώ σε βάθος 30ετίας.

Με βάση λοιπόν τα δεδομένα που πρόεκυψαν από τις συζητήσεις κυβέρνησης δανειστών αυτή την εβδομάδα, η δομή του ΤΑΙΠΕΔ θα αποτελέσει τη βάση επί της οποίας θα οικοδομηθεί το νέο Ταμείο. Οι επακριβείς λεπτομέρειες της αρχιτεκτονικής του νέου «Ταμείου των 50 δισ.» παραμένουν κρίσιμο θέμα της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές που αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον έως τα τέλη Αυγούστου.

Το ζητούμενο είναι το μοντέλο με το οποίο θα «κουμπώσει» το ΤΧΣ ως βασικός μέτοχος των τραπεζών στο ΤΑΙΠΕΔ ή εάν θα πρέπει να δημιουργηθεί νέα «ομπρέλα» για να τα συστεγάσει.

Όμως είναι ήδη σαφές πως με την δημιουργία του νέου Ταμείου επιχειρείται να υπάρξουν εγγυήσεις για τα νέα δάνεια όπως εξηγούν πηγές από τις Βρυξέλλες υπογραμμίζοντας πως αξία μπορεί να παραχθεί για τα περιουσιακά στοιχεία που θα εισφερθούν όχι μόνον με την πώληση τους αλλά και με την αναδιάρθρωσή τους και τον εξορθολογισμό των δραστηριοτήτων τους και της εταιρικής διακυβέρνησης.

Η κυβέρνηση έχει άλλωστε δεσμευτεί να υιοθετηθούν «οι βέλτιστες διεθνείς πρακτικές» και να γίνουν νόμος «τα πρότυπα του ΟΟΣΑ για τη διαχείριση των κρατικών επιχειρήσεων». Ιδιαίτερη σημασία έχει ασφαλώς και η δέσμευση να ληφθούν μέτρα που «εξαλείφουν κάθε πιθανότητα για πολιτική παρέμβαση ειδικά στις διαδικασίες διορισμού» στις τράπεζες. Κύκλοι σε γνώση των στόχων των δανειστών εξηγούν πω η εν λογω διευκρίνηση πέραν της αυτονόητης σημασίας της συνδέεται και με την προοπτική προικοδότησης του ταμείου με στοιχεία από το ενεργητικό των τραπεζών, όπως συμμετοχές σε επιχειρήσεις από κεφαλαιοποίηση χρεών…

Η συμφωνία προβλέπει πως η δημιουργία του Ταμείου γίνεται για να δημιουργηθεί ένα αποθεματικό ύψους 50 δισ. ευρώ σε ορίζοντα 30ετίας, όση αναμένεται να είναι και η διάρκεια των νέων δανείων. Από τα 50 δισ. ευρώ το 50% θα χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών ενώ το υπόλοιπο 50% θα μοιραστεί σε δύο κομμάτια: την αποπληρωμή του χρέους και την χρηματοδότηση επενδύσεων.

Σύμφωνα με το Μαξίμου, τα πρώτα έσοδα του νέου Ταμείου θα προέρχονται από τον ESM ο οποίος και θα διαθέσει άμεσα 10 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, ενώ θα ενταχθούν όλα τα περιουσιακά στοιχεία των τραπεζών όπως η ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα και εξωτερικό. Όπως όμως οι μετοχές των ελληνικών τραπεζών που θα εκδοθούν στα πλαίσια της προαναφερθείσας διαδικασίας ανακεφαλαιοποίησης.

Η ίδρυση του Ταμείου ζητήθηκε από τους δανειστές προκειμένου να υπάρξουν όπως προαναφέρθηκε εγγυήσεις για το νέο πακέτο οικονομικής στήριξης αλλά και για να γίνει ευκολότερη η αποδοχή του από τα ευρωπαϊκά κοινοβούλια και την κοινή γνώμη αφού με τον στόχο παραγωγής αξίας 50 δις. εμφανίζεται ένα μεγάλο μέρος της νέας βοήθειας να καλύπτεται από ελληνικούς πόρους. Επιβλήθηκε επίσης επειδή η απόδοσή του προηγούμενου προγράμματος αποκρατικοποιήσεων ήταν de facto ανεπαρκής σε σχέση με τους στόχους που είχαν αρχικά τεθεί αλλά και τους άτοπον χαμηλότερα προσαρμοσμένους.

Άγνωστο παραμένει το κατά πόσον θα ασκηθούν πιέσεις στην Αθήνα για να εισφερθούν στο Ταμείο πλειοψηφικές συμμετοχές του δημοσίου σε επιχειρήσεις όπως για παράδειγμα η ΔΕΗ αλλά και το μοντέλο με το οποίο θα ασκηθεί η «εποπτεία των αρμόδιων Ευρωπαϊκών Θεσμών» στο ταμείο αυτό. Η ένταξη περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου στο Ταμείο δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα πουληθούν. «Κάποια, πράγματι, μπορεί να πουληθούν, για ορισμένα να υπάρξουν μακροχρόνιες παραχωρήσεις και άλλα να δημιουργούν εισόδημα που θα εισρέει στο Ταμείο» εξηγούν από το Μαξίμου.

Να σημειωθεί πως οι εν εξελίξει διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ όπως και οι ολοκληρωμένοι αλλά όχι συμβασιοποιημένοι, προχωρούν κανονικά και όλα τα περιουσιακά στοιχεία που είχε στις 31/12/2014 παραμένουν κανονικά προς αξιοποίηση, αναφέρουν κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ. Επιπλέον αναμένεται να ενταχθεί διευρυμένο χαρτοφυλάκιο ακινήτων. Στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν περιέλθει μέχρι σήμερα περί τα χίλια μικρότερα και μεγαλύτερα ακίνητα, Όμως το ίδιο ελέγχει και το 100% της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) η οποία κατέχει περί τα 78.000 ακίνητα σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Αυτά αναμένεται να αποτελέσουν ενεργητικό του Ταμείου άμεσα όπως, κατά πάσα βεβαιότητα, και, ένας σημαντικός αριθμός ακινήτων που ανήκει σε υπουργεία και άλλους δημόσιους φορείς και δεν έχει περιέλθει στην ιδιοκτησία της ΕΤΑΔ παρά τις πιέσεις των εταίρων τα τελευταία χρόνια.

Άμεσα αναμένεται να περάσει στο χαρτοφυλάκιο των προς αξιοποίηση στοιχείων και η εναπομείνασα συμμετοχή του δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΤΕ.

Οι μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις που αναμένεται να προχωρήσουν άμεσα από το ΤΑΙΠΕΔ αφού έχουν ήδη προχωρήσει ή και συμβασιοποιηθεί είναι το Ελληνικό, τα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια , ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ΕΕΣΣΤΥ. Στο Ελληνικό πλειοδότης έχει αναδειχθεί σχήμα υπό την Lamda Development με προσφορά 915 εκατ. ευρώ και τρέχουν οι προθεσμίες για την ολοκλήρωση των απαραίτητων ενεργειών από πλευράς του δημοσίου.

Στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια έχει επίσης αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής, σχήμα της γερμανικής Fraport με τον όμιλο Κοπελούζου με τίμημα 1,23 δισ. ευρώ. Στον ΟΛΠ υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από την Maersk και στην Cosco αλλά και την ICTS και αναμένεται να ολοκληρωθεί ο σχετικός διαγωνισμός έως τον Οκτώβριο.

Την ίδια περίοδο, αλλά με μικρή χρονική υστέρηση, αναμένεται να αποκληρωθεί και ο διαγωνισμός για τον ΟΛΘ όπου υπάρχουν οκτώ μεγάλοι διεθνείς όμιλοι που συμμετέχουν στην β φάση της σχετικής διαδικασίας.

Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ πρέπει να δοθεί νέα ημερομηνία για δεσμευτικές προσφορές αλλά υπάρχει ενεργό ενδιαφέρον τόσο από την JSC Russian Railways σε κοινοπραξία με την ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ όσο και από την ρουμανική Grup Feroviar Roma δια της οποίας φέρεται επιχειρεί να μπει στην Ελλάδα η αμερικανική Watco Companies. Για την ΕΕΣΣΤΥ ενδιαφέρεται επίσης η κοινοπραξάι της JSC Russian Railways αλλά και η γαλλική Alstom σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου και η γερμανική Siemens.

Ανοιχτό παραμένει το πότε και πως θα προχωρήσει η αξιοποίηση των άλλων περιουσιακών στοιχείων που είναι στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ και de facto θα ενταχτούν έτσι και στο νέο Ταμείο.

Αυτά είναι οι συμμετοχές του δημοσίου στην ΔΕΠΑ και στα ΕΛΠΕ, το 17% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ, τα δέκα περιφερειακά λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος (πρόκειται για τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Λαυρίου, Καβάλας, Πατρών, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου και Βόλου), οι μαρίνες Λαυρίου, Αλίμου, Πύλου και Χίου, τα ΕΛΤΑ, η Εγνατία οδός, η συμμετοχή του δημοσίου στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος αλλά και πολλά ακίνητα όπως και η εκμετάλλευση των δικαιωμάτων επί των υπεράκτιων εξαντλημένων κοιτασμάτων φυσικού αερίου στη Νότια Καβάλα. Ανοιχτό παραμένει και το ενδεχόμενο εισφοράς στο Ταμείο των δικαιωμάτων παραχώρησης και εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων.

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΕΔΩ

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ