Σαρωτικές αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας - Ποιος είναι ο νέος τρόπος υπολογισμού - Οι χαμένοι και οι κερδισμένοι

Σαρωτικές αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας - Ποιος είναι ο νέος τρόπος υπολογισμού - Οι χαμένοι και οι κερδισμένοι
Αλλάζουν όλα όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα για τα τέλη κυκλοφορίας. Κριτήριο θα είναι όχι ο κυβισμός, αλλά η εμπορική αξία που θα καθορίζει το ύψος του τέλους ταξινόμησης και των τελών κυκλοφορίας, καθώς και το τεκμήριο διαβίωσης.


Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, βάση για τον υπολογισμό της φορολογητέας αξίας του αυτοκινήτου θα είναι πλέον η λιανική τιμή πώλησης και όχι ο κυβισμός, και η οποία θα καθορίζει το ύψος του τέλους ταξινόμησης και των τελών κυκλοφορίας καθώς και το τεκμήριο διαβίωσης.

Οπως υποστηρίζει το Εθνος, οι επιβαρύνσεις δεν θα υπολογίζονται με βάση τους ρύπους, κάτι που θα προκαλέσει μεγάλες ανατροπές σε όσους αγόρασαν αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής κυκλοφορίας αλλά μεγάλους κυβισμού ή αξίας.

Ετσι, ένα αυτοκίνητο 1.600 κυβικών με αξία 15.000 ευρώ θα έχει πολύ λιγότερα τέλη από ένα επίσης 1.600 κυβικών αλλά εμπορικής αξίας 25.000 ευρώ, ανεξαρτήτως των ρύπων.

Σύμφωνα με παράγοντες του υπουργείου, στόχος είναι η δημιουργία ενός δικαιότερου συστήματος φορολόγησης της αγοράς του αυτοκινήτου βάση της πραγματικής αξίας του, καθώς με τα σημερινά δεδομένα δύο αυτοκίνητα του ίδιου κυβισμού, αλλά με μεγάλη διαφορά στην τιμή αγοράς τους καταβάλουν τους ίδιους φόρους και τα τέλη κυκλοφορίας.

Οι αλλαγές αυτές θα έρθουν από το 2016 και θα αφορούν σε πρώτη φάση τα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα από το 2010 και μετά (καινούργια ή μεταχειρισμένα).

Δεν έχει διευκρινιστεί τι θα γίνει με τα πιο παλιά αυτοκίνητα και πως θα υπολογίζονται τα τέλη. Μια σκέψη είναι να υπολογίζονται με βάση την αξία που προκύπτει από την ασφάλεια των αυτοκινήτων. Κάτι τέτοιο ασφαλώς θα μπορούσε να επιφέρει μειώσεις στα τέλη γιατί π.χ. ένα αυτοκίνητο 10ετίας μπορεί να έχει χάσει ακόμη και το 70% της αξίας του και τα τέλη να υπολογιστούν με βάση αυτή την αξία που ασφαλίζει και η εταιρεία.

Με τον ίδιο τρόπο σε ό,τι αφορά στα αυτοκίνητα που εισάγονται (καινούργια ή μεταχειρισμένα) θα υπολογίζεται και το τέλος ταξινόμησης, αλλά και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι θα υπάρξει μεγάλη επιβάρυνση σε όσους έχουν αυτοκίνητο μεγάλης αξίας αλλά όχι και πολύ μεγάλη μείωση στα χρήματα που πληρώνουν όσοι έχουν φθηνό ή παλιό αυτοκίνητο καθώς οι φόροι αυξάνονται και τα έσοδα που υπολογίζει το κράτος εκτινάσσονται από το 1 δισ. που είναι για φέτος στα 1,6 δισ. το 2016.

Το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών

Καταργείται το κριτήριο του κυβισμού των οχημάτων ως βάση για τη φορλολόγηση τους.

Ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης θα γίνεται με βάση τη λιανική τιμή (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης.

Αυτό σημαίνει ότι, η φορολόγηση των καινούργιων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα απορρέει από την αξία λιανικής του κάθε μοντέλου που θα δηλώνει ο κάθε εισαγωγές στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου.

Στο υπουργείο Οικονομικών θεωρούν ότι αυτός ο τρόπος υπολογισμού ευνοεί τους φορολογούμενους που αγοράζουν ακριβά ΙΧ, σε σχέση με φορολογούμενους που έχουν ΙΧ με τα ίδια χαρακτηριστικά, αλλά ταξινομήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα πριν από το 2010.

Για παράδειγμα: Ένα καινούργιο αυτοκίνητο 2.000 κυβικών ακριβής μάρκας που κοστίζει 45.000 ευρώ σε αυτό αναλογούν τέλη κυκλοφορίας 150 ευρώ, ενώ αυτοκίνητο ίδιου κυβισμού και μάρκας, αλλά παλαιότητας 10 ετών επιβαρύνεται με τέλη ύψους 650 ευρώ.

Επιπλέον επιβάρυνση για όσους έχουν περισσότερα από ένα αυτοκίνητα

Εκτός απ' την αλλαγή στον υπολογισμό των τελών με βάση την εμπορική αξία έρχονται δυο επιπλέον κριτήρια. Ο συνολικός αριθμός ΙΧ ανά νοικοκυριό. Για παράδειγμα τα νοικοκυριά με δυο ενήλικες που έχουν τρίτο ή και τέταρτο ΙΧ θα επιβαρυνθούν κατά πολύ, ενώ σχεδιάζεται και ο υπολογισμός του φόρου με βάση το άθροισμα των κυβικών ανά νοικοκυριό.

Αξιολόγηση