Γιατι οι δανειστές θα ζητήσουν μεγαλύτερο «ψαλίδι» στις συντάξεις

Γιατι οι δανειστές θα ζητήσουν μεγαλύτερο «ψαλίδι» στις συντάξεις
Στην παγίδα της πολιτικής που η ίδια σχεδίασε προκειμένου να αλλάξει τον τρόπο υπολογισμού τόσο των συντάξεων που θα δοθούν από εδώ και στο εξής όσο και των ασφαλιστικών εισφορών πέφτει η κυβέρνηση.

Ο αρχικός σχεδιασμός που προέβλεπε ότι το νομοσχέδιο θα έχει ψηφιστεί μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου, πλέον έχει πέσει έξω για τα καλά καθώς το υπουργείο Εργασίας αλλά και το Μέγαρο Μαξίμου έχουν περιέλθει σε αδιέξοδο: από τη μία εκατομμύρια ασφαλισμένοι έχουν ξεσηκωθεί εξαιτίας του ότι καλούνται να βάλουν πολύ βαθιά το χέρι στην τσέπη ενώ από την άλλη, οι δανειστές πιέζουν με το επιχείρημα ότι «τα νούμερα δεν βγαίνουν».

Εκ πρώτης όψεως, είναι απορίας άξιο πώς η κυβέρνηση έχει καταφέρει να δυσαρεστήσει τόσο τους ασφαλισμένους εντός των τειχών, όσο και τους εκπροσώπους του κουαρτέτου εκτός συνόρων. Θα υπέθετε κανείς ότι με το ψαλίδισμα των συντάξεων που θα δίδονται μετά την 1η Ιανουαρίου 2016 αλλά και με τη βίαιη αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών για τους αγρότες και για τους ελεύθερους επαγγελματίες, η κυβέρνηση ναι μεν θα έπρεπε να ξεπεράσει τις αντιδράσεις της κοινής γνώμης, τουλάχιστον όμως θα μπορούσε να κλείσει με ευκολία τη διαπραγμάτευση.

Κι όμως, με βάση τις πληροφορίες που καταφτάνουν τόσο από την Ευρωζώνη όσο και από το ΔΝΤ (σ.σ.: επίσημες δηλώσεις των Γερούν Νταισελμπλουμ αλλά και Τζέρι Ραις), η ελληνική πλευρά φαίνεται να μην πείθει για την αξιοπιστία των μέτρων που προτείνει. Οι λόγοι είναι πολλοί:

1. Όπου σταθεί και όπου βρεθεί, ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος υποστηρίζει ότι με την αλλαγή του συστήματος εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών, ευνοούνται οι έχοντες αποδοχές έως 700-800 ευρώ τον μήνα ή και περισσότερο ανάλογα με την ασφαλιστική κλάση. Κι έχει δίκιο. Ασφαλισμένος στην 1η κλάση του ΟΑΕΕ, πληρώνει σήμερα 2.528,52 ευρώ και με το νέο σύστημα θα πληρώνει 1.055,42 ευρώ λιγότερα αν το εισόδημά του είναι 5.000 ευρώ ενώ ακόμη και αυτός που δηλώνει 7.500 ευρώ, θα γλιτώνει 507,27 ευρώ. Στην 3η ασφαλιστική κλάση, ο επαγγελματίας των 5.000 ευρώ θα πληρώνει 2.213,18 ευρώ λιγότερα, ο ασφαλισμένος των 7.500 ευρώ 1.665 ευρώ λιγότερα και ο ασφαλισμένος των 10.000 ευρώ 991 ευρώ λιγότερα. Ποιο είναι το πρόβλημα; Ότι οι επαγγελματίες με εισοδήματα έως 10.000 ευρώ (που πρακτικά κερδίζουν) είναι πάνω από το 80% του συνόλου. Όταν χαρίζεις 1.000άρικα στους πολλούς, πώς θα βγάλεις τον λογαριασμό από τους λίγους με τα υψηλότερα εισοδήματα; Εκτός του ότι η αύξηση των εισφορών για τους λίγους θα ρίξει τα φορολογητέα έσοδα άρα και τους φόρους, θα προκαλέσει και κύμα φοροδιαφυγής. Οι «εκπτώσεις» που υποσχέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η κυβέρνηση για να κατεβάσει τους τόνους της αντιπαράθεσης με το «κίνημα της γραβάτας» απλώς μεγάλωσαν κι άλλο τον λογαριασμό. Επί του θέματος των δημοσιονομικών επιπτώσεων από την αλλαγή στο σύστημα υπολογισμού των εισφορών, η κυβέρνηση προς το παρόν δεν έχει πει …κουβέντα.

2. Στις τάξεις των αγροτών, δεν υπάρχουν ευνοημένοι από την αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των εισφορών. Όλοι θα πληρώσουν περισσότερα με τα ποσοστά των αυξήσεων να κυμαίνονται από 20% για τους πολλούς έως και πάνω από 400% για τους πολύ λίγους. Σε μακροοικονομικό επίπεδο, το πρόβλημα είναι ότι οι αγρότες δηλώνουν πολύ λίγα κέρδη (περίπου 2.500 ευρώ κατά μέσο όρο). Έτσι, παρά την αύξηση των εισφορών που στέλνει τον κόσμο στα μπλόκα, το αποτέλεσμα είναι μικρό. Είναι ζήτημα αν οι ασφαλιστικές εισφορές, θα αυξάνονται με ρυθμό άνω των 50 εκατ. ευρώ ετησίως για τα επόμενα χρόνια και αυτό χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι νέες διευκολύνσεις που εξαγγέλθηκαν (αύξηση των εισφορών σε βάθος περισσότερου χρόνου ακόμη και από το 2019 κλπ).

3. Το τρίτο πλήγμα σε μακροοικονομικό επίπεδο έχει να κάνει με τον «ταξικό» υπολογισμό των νέων συντάξεων. Αυξάνοντας την ελάχιστη σύνταξη στα 384 ευρώ (από 360 ευρώ που προέβλεπε ο νόμος Κουτρουμάνη) χωρίς να συνδέει την καταβολή της με εισοδηματικά κριτήρια, η κυβέρνηση κρατάει πολύ υψηλά τους συντελεστές αναπλήρωσης για όσους συνταξιοδοτηθούν με λίγα χρόνια ασφάλισης. Αυτοί όμως, θα είναι η πλειοψηφία τα επόμενα χρόνια. Ασφαλώς, στις συντάξεις αυτών που θα αποχωρούν με υψηλές μέσες αποδοχές (άνω των 1.400 ευρώ) ή πολλά χρόνια ασφάλισης, πέφτει μεγάλο ψαλίδι. Όμως οι τελευταίοι θα είναι μειοψηφία. Και επίσης, οι δανειστές θα συνυπολογίσουν τις επιπτώσεις από τη στέρηση του κινήτρου ασφάλισης που επιφέρει αυτή η αλλαγή εις βάρος όσων θέλουν εργαστούν για να εξασφαλίσουν υψηλότερη σύνταξη.

Η έλλειψηστοιχείων

Παρά το γεγονός ότι ο αρμόδιος υπουργός Γιώργος Κατρούγκαλος έχει ερωτηθεί κατ’ επανάληψη για το αν βγαίνουν οι αριθμοί, έχει κάνει καθησυχαστικές δηλώσεις -λογικό εν μέσω διαπραγμάτευσης- χωρίς όμως να δώσει ούτε έναν αριθμό. Ακόμη και τα έγγραφα για τα μέτρα που συνοδεύουν το ασφαλιστικό προκειμένου να υπάρξει συμμόρφωση με την μνημονιακή ρήτρα (μείωση συνταξιοδοτικής δαπάνης κατά 1% του ΑΕΠ) δεν αναφέρουν καμία εκτίμηση ούτε για τις εξοικονομήσεις από την αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων ούτε για το νέο σύστημα των εισφορών. Αυτή η έλλειψη στοιχείων είναι που «φουντώνει» τις διαρροές περί αιτήματος γενικής περικοπής των συντάξεων από την πλευρά του ΔΝΤ κάτι που προς το παρόν τουλάχιστον αποτελεί κόκκινη γραμμή για την κυβέρνηση…

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Αξιολόγηση