Κοκτέιλ μέτρων με αυξήσεις εισφορών και μειώσεις συντάξεων

Κοκτέιλ μέτρων με αυξήσεις εισφορών και μειώσεις συντάξεων
Αντιλαμβανόμενη την σοβαρή πιθανότητα να χάσει κι άλλους βουλευτές κατά την κρίσιμη ψηφοφορία του νέου ασφαλιστικού –το οποίο θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο πλέον ότι θα περιλαμβάνει περικοπές συντάξεων ή / και αυξήσεις ασφαλιστικών εισφορών – η κυβέρνηση πετάει στο τραπέζι το χαρτί της πολιτικής συναίνεσης προκειμένου να περάσει αλώβητη και από αυτή τη δοκιμασία, ίσως τη μεγαλύτερη που θα βρει μπροστά της σε πολιτικό επίπεδο μέχρι το τέλος του χρόνου.

Ο κυβερνητικός σχεδιασμός, όπως χαράχθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στο πλαίσιο του Κυβερνητικού Συμβουλίου Κοινωνικής Πολιτικής, προβλέπει άμεσο «άνοιγμα» των διαδικασιών μέσα από τον κοινωνικό διάλογο αλλά και την εμπλοκή των υπόλοιπων πολιτικών κομμάτων και διαπραγμάτευση με τους εκπροσώπους των δανειστών υπό συνθήκες όσο το δυνατόν μεγαλύτερης κοινωνικής συναίνεσης.

Σύμφωνα με ανώτατο κυβερνητικό στέλεχος με το οποίο συνομίλησε το MoneyPro, οι συγκεκριμένες ποσοτικοποιημένες προτάσεις της ελληνικής πλευράς θα επιδιωχθεί να έρθουν στην επιφάνεια μέσα στην εβδομάδα.

Επί αυτών των προτάσεων θα γίνει ο κοινωνικός διάλογος προκειμένου ο Δεκέμβριος να είναι ο μήνας τελικών διαπραγματεύσεων με τους εκπροσώπους των δανειστών και γι’ αυτό το ζήτημα.

Στόχος, το νέο ασφαλιστικό να είναι νόμος του κράτους μέχρι το τέλος του έτους. Οι πιθανότητες καθυστερήσεων είναι όμως πολύ μεγάλες. Αφενός διότι θα πρέπει να προηγηθούν οι διαπραγματεύσεις με τους δανειστές για το κλείσιμο της 2ης λίστας με τα προαπαιτούμενα.

Και αφετέρου διότι ακόμη και να υπάρξει στοιχειώδης συναίνεση εντός των τειχών –θα είναι δύσκολο δεδομένου ότι μόνο οι ενοποιήσεις ταμείων θίγουν πολλές επαγγελματικές ομάδες ενώ στις όποιες περικοπές συντάξεων είναι δύσκολο να υπάρξει συναίνεση- είναι πολύ πιθανό ότι οι δανειστές θα εγείρουν νέες αξιώσεις για περικοπές όταν θα έρθει η ώρα των τελικών υπογραφών.

Η κυβέρνηση θα επιμείνει στο να παρουσιάσει ένα σχέδιο «μεταρρύθμισης» του ασφαλιστικού συστήματος μέσω του οποίου θα επιτύχει και τις μνημονιακές απαιτήσεις για περικοπή της συνταξιοδοτικής δαπάνης κατά 1% του ΑΕΠ. Οι περικοπές, θα επιχειρηθεί να «ντυθούν» με έναν μανδύα υποτιθέμενης απονομής κοινωνικής δικαιοσύνης έτσι ώστε να περιοριστούν όσο το δυνατόν περισσότερο οι αντιδράσεις. Βασικοί άξονες αυτής της μεταρρύθμισης θα είναι:

1. Η ενοποίηση όλων των ασφαλιστικών ταμείων (αλλά και των περιουσιών που «κουβαλά» το καθένα) σε ένα ή δύο ταμεία Από μόνο του, αυτό αποτελεί «βόμβα» καθώς θα θιγούν οργανωμένες ομάδες όπως οι οι μηχανικοί, οι δικηγόροι, γενικά οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι εργαζόμενοι στον χώρο του τύπου κλπ. Από επικοινωνιακής πλευράς η κυβέρνηση θα θελήσει να προωθήσει το σύνθημα «ενιαία αντιμετώπιση για όλους, όχι διακρίσεις».

2. Ο επανυπολογισμός όλων των συντάξεων και όχι μόνο αυτών που θα απονεμηθούν από εδώ και στο εξής. Ουσιαστικά, η κυβέρνηση θέλει να παζαρέψει με τους δανειστές ένα ποσοστό αναπλήρωσης, δηλαδή έναν συντελεστή ο οποίος θα επιβάλλεται επί των συντάξιμων αποδοχών προκειμένου να προκύπτει το νέο ποσό της σύνταξης. Επί αυτού του συντελεστή, θα δοθεί μεγάλη μάχη με τους δανειστές. Η ίδια η Γερμανία, έχει νομοθετήσει τη μείωση για τη δική της χώρα σε επίπεδα που πέφτουν κάτω και από το 50%. Πρακτικά, η μείωση του συντελεστή υπολογισμού των συντάξεων είναι εύκολη μόνο για τις καινούργιες συντάξεις. Για τις υφιστάμενες, λόγω έλλειψης στατιστικών στοιχείων είναι πρακτικά αδύνατη (σ.σ το μηχανογραφικό σύστημα δεν διαθέτει στοιχεία για συντάξεις που απονεμήθηκαν πριν από 10 ή 20 χρόνια). Έτσι, για τις υφιστάμενες συντάξεις θα βρεθεί μια «φόρμουλα» η οποία ουσιαστικά θα υπολογίζει το ποσοστό των περικοπών. Η κυβέρνηση δεν έχει μιλήσει ακόμη για νούμερα. Σύμφωνα όμως με πληροφορίες, καταστρώνονται σχέδια ώστε να αποφευχθούν τα μεγάλα ποσοστά περικοπών. Στο πλαίσιο αυτό, έχει πέσει στο τραπέζι και το σενάριο για περικοπές βάσει ηλικιακού κριτηρίου. Ουσιαστικά προβλέπει μεγαλύτερες περικοπές σε όσους δεν έχουν συμπληρώσει το 62ο ή 65ο έτος της ηλικίας. Το επικοινωνιακό επιχείρημα είναι να κληθούν να πληρώσουν περισσότερα όσοι έφυγαν νωρίς από την αγορά εργασίας. Αντίστοιχα, θα υπάρξουν και άλλοι συνταξιούχοι που θα προταθεί να θιγούν περισσότερο βάσει «κοινωνικά αποδεκτών κριτηρίων». Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται, οι συνταξιούχοι ΔΕΚΟ και τραπεζών (σ.σ απόλαυσαν στο παρελθόν μεγαλύτερες συντελεστές αναπλήρωσης) αλλά και οι συνταξιούχοι του ΤΕΒΕ λόγω του μη ανταποδοτικού μπόνους των 220 ευρώ που εισέπρατταν ακόμη και αν δικαιούνταν την κατώτατη σύνταξη. Με τη «φόρμουλα περικοπών» για τις υφιστάμενες συντάξεις η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να κλείσει και το θέμα με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι περικοπές μετά το 2012. Ουσιαστικά δηλαδή, θα μιλάμε για μια νέα περικοπή τύπου «όλα σε ένα».

3. Η κάλυψη μέρους των μέτρων που επιβάλλει το μνημόνιο όχι από το σκέλος των δαπανών (δηλαδή από την περικοπή των συντάξεων) αλλά από το σκέλος των εσόδων. Αυτό θα συμβεί με την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών, μέτρο που θέλησε να περάσει η κυβέρνηση και το καλοκαίρι. Οι δανειστές, αυτό δεν το δέχονται. Η ελληνική πλευρά, θα επιχειρήσει να περάσει… αυξήσεις light (πληροφορίες μιλούν για 1-1,5 μονάδες στις εργοδοτικές εισφορές και μισή μονάδα στις εισφορές του εργαζόμενου) έτσι ώστε να περιοριστούν οι περικοπές στις συντάξεις. Ο προϋπολογισμός, προβλέπει ότι το ψαλίδισμα στις συντάξεις δημοσίου και υπόλοιπων ταμείων, θα πρέπει να διαμορφωθούν στα 700 εκατ. ευρώ. Είναι αμφίβολο όμως αν οι δανειστές θα περιοριστούν σε αυτό το ποσό. Το ποιο πιθανό είναι να απαιτηθούν και περικοπές άνω των 400-500 εκατ. ευρώ ως αντάλλαγμα για τη μη επιβολή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στο ταμείο των επικουρικών συντάξεων.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Αξιολόγηση