Μετά τα αεδροδρόμια, στο σφυρί λιμάνια και μαρίνες. (Λίστα)

Μετά τα αεδροδρόμια, στο σφυρί λιμάνια και μαρίνες. (Λίστα)
Πρόσω ολοταχώς για νέες «αξιοποιήσεις» έχει βάλει το Υπερταμείο και προετοιμάζει τα νέα πακέτα παραχωρήσεων για τα μικρά αεροδρόμια και τα 10 λιμάνια τα οποία θεωρούνται από τα περιουσιακά στοιχεία που μπορούν να προσελκύσουν άμεσα επενδυτικό ενδιαφέρον, και να αποφέρουν σημαντικά έσοδα.

Της Μαρίνας Πρωτονοταρίου

Έτσι μετά την ολοκλήρωση του «χρυσού πακέτου» των 14 περιφερειακών αεροδρομίων –από το ΤΑΙΠΕΔ- και με βάση το πόρισμα του Τεχνικού Συμβούλου το Υπερταμείο έχει αναλάβει να επιλέξει τον ενδεδειγμένο τρόπο αξιοποίησής τους. Τα 10 λιμάνια είναι της Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Λαυρίου, Ελευσίνας, Ραφήνας, Πάτρας, Καβάλας, Κέρκυρας, το Ηρακλείου και Βόλου.
Αν και τα αεροδρόμια θεωρούνται τα περιουσιακά στοιχεία που μπορούν να προσελκύσουν το επενδυτικό ενδιαφέρον, ειδικά με δεδομένη την καλή πορεία του τουρισμού, τα μικρά αεροδρόμια που είναι συνολικά 23 πανελλαδικά, παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα και τελικά επενδυτικό ενδιαφέρον εκτιμάται ότι συγκεντρώνουν τα 11. Τα 23 αεροδρόμια που μελετώνται είναι Πάρος, Χίος, Καλαμάτα, Νάξος, Άραξος, Κάρπαθος, Ικαρία, Ιωάννινα, Αλεξανδρούπολη, Κύθηρα, Νέα Αγχίαλος, Αστυπάλαια, Κάλυμνος, Κάσος, Καστελόριζο, Καστοριά, Κοζάνη, Λέρος, Λήμνος, Μήλος, Σητεία, Σκύρος, Σύρος. Το χαρακτηριστικό τους είναι ότι είναι μικρότερα, με μικρότερη επιβατική κίνησης, και πολλά από αυτά δεν διαθέτουν πρόσθετες εκτάσεις και έχουν περιορισμένες δυνατότητες επέκτασης και αξιοποίησης.
Ακόμη και από τα 11 που συμπληρώνουν καλύτερα χαρακτηριστικά μόνο 7 αεροδρόμια από τα συνολικά 23 έχουν καθαρή θετική θέση (net present value), και επομένως είναι κερδοφόρα. Πρόκειται για της Πάρου, της Χίου, της Καλαμάτας, της Νάξου, του Αραξου, της Καρπάθου και της Ικαρίας. Ωστόσο εξετάζεται το ενδεχόμενο να δημιουργηθούν πακέτα επιλογών, με κάθε πακέτο να περιλαμβάνει κάποια κερδοφόρα και κάποια ζημιογόνα που όμως έχουν δυνατότητες αξιοποίησης και επομένως θα μπορούσαν να είναι ελκυστικά εφόσον γίνουν επενδύσεις στον αεροδιάδρομο, και προσελκύσουν επιπλέον αεροπορικές εταιρείες ή συμπληρωθούν από εμπορικές λειτουργίες. Τα 4 αυτής τη κατηγορίας είναι των Ιωαννίνων, της Αλεξανδρούπολης, των Κυθήρων και της Νέας Αγχιάλου.
Ταυτόχρονα διερευνάται και το επενδυτικό ενδιαφέρον ατύπως, με τη Frapport να είναι κα πάλι σύμφωνα με πληροφορίες στους ενδεχόμενους επενδυτές.
Πρώτα η Αλεξανδρούπολη, μετά η Αττική

Τα δέκα μεγαλύτερα περιφερειακά λιμάνια της χώρας μπαίνουν επίσης στο επίκεντρο για την ανεύρεση του καλύτερου τρόπου αξιοποίησης τους με το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης στο πρότυπο του ΟΛΠ , δηλαδή η πώληση πλειοψηφικού ποσοστού, με μεμονωμένους διαγωνισμούς. Πρόκειται για τα λιμάνια σε Ηγουμενίτσα, Αλεξανδρούπολη, Λαύριο, Ελευσίνα, Ραφήνα, Πάτρα, Καβάλα, Κέρκυρα, Ηράκλειο και Βόλο.
Στα περισσότερα από τα εν λόγω λιμάνια καταγράφεται αύξηση εσόδων και μείωση στα κόστη, αυτό όμως που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον είναι εκείνο της Αλεξανδρούπολης.
Ο λιμένας της Αλεξανδρούπολης εξετάζεται να βγει πρώτος εντός του 2017 διότι συγκεντρώνει πολλαπλά πλεονεκτήματα, όπως οι επενδύσεις που έχουν γίνει στο λιμάνι τα προηγούμενα χρόνια, η προοπτική σύνδεσής του με την γειτονική Εγνατία Οδό, και το γεγονός ότι η θέση του επιτρέπει στη διεθνή ναυσιπλοΐα να παρακάμπτει το Βόσπορο. Ωστόσο υπάρχουν και αντιδράσεις που πιέζουν για μια άλλου είδους αξιοποίηση. Το βέβαιο είναι ότι για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης το επενδυτικό και επιχειρηματικό ενδιαφέρον είναι μεγάλο αλλά πλέον εξετάζονται όλες οι επιλογές παραχωρήσεων, υποπαραχωρήσεων, και συνεργασιών με ιδιώτες. Μέσα στις επόμενες ημέρες η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης θα πρέπει να παρουσιάσει στην κεντρική κυβέρνηση και στα αρμόδια υπουργεία την πρότασή της για την αξιοποίηση του λιμανιού σε τρεις πυλώνες: την αξιοποίηση των λιμενικών εγκαταστάσεων με παραχωρήσεις για χρήση, την αξιοποίηση μέσω συνεργειών δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, -με έργα ΣΔΙΤ, τη διερεύνηση των δυνατοτήτων ίδρυσης και λειτουργίας Ελεύθερης Ζώνης.
Η στρατηγική θέση του λιμανιού έχει ήδη κινήσει το ενδιαφέρον σε μονοπωλιακούς ομίλους, όπως ο κινεζικός «Sono Fortone Group» με τον οποίο ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης έχει ήδη υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας. Επίσης η γειτνίασή του με το εμπορευματικό κέντρο 200 στρεμμάτων που θα βγει σε διαγωνισμό από τη ΓΑΙΑΟΣΕ και η δυνατότητα σιδηροδρομικών συνδέσεων, αναμένεται να δημιουργήσει, πρόσθετες δυνατότητες ανάπτυξης.
Μετά την Αλεξανδρούπολης, εκτιμάται ότι θα ακολουθήσουν διαγωνισμοί για τα τρία λιμάνια της Αττικής (Λαύριο, Ελευσίνα, Ραφήνα), όπου είναι πολλές οι συνέργειες με το αναπτυσσόμενο λιμάνι του Πειραιά, και ακολούθως τα επόμενα δύο σημαντικά λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου. Τα δύο τελευταία προσφέρονται για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, λόγω της τουριστικής τους σημασίας κάτι που μπορεί να ενισχυθεί από τις επενδύσεις που δρομολογεί η Cosco στον ΟΛΠ.

Προχωρούν οι διαγωνισμοί για τις μαρίνες

Ωστόσο πριν τα λιμάνια προχωρούν οι δύο μαρίνες της Πύλου και του Αλίμου. Η πρώτη διαδικασία αποκρατικοποίησης της μαρίνας Πύλου ξεκίνησε το 2013, αλλά μετά από παρατεταμένη διαπραγμάτευση, το ΤΑΙΠΕΔ ανακάλεσε τη συγκεκριμένη διαδικασία.
Το περασμένο φθινόπωρο προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της μαρίνας για 40 και η τελευταία μετά την τελευταία παράταση, η διορία για τις δεσμευτικές προσφορές είναι στις 13 Ιουλίου. Η μαρίνα της Πύλου παρουσιάζει έντονο ενδιαφέρον, καθώς ανερχόμενοι τουριστικοί προορισμοί είναι τόσο η Πελοπόννησος όσο ειδικότερα και η Καλαμάτα. Στους ενδιαφερόμενους της μαρίνας Πύλου συγκαταλέγεται ο όμιλος επιχειρήσεων Κωνσταντακόπουλου (ΤΕΜΕΣ) που διαχειρίζεται το παρακείμενο θέρετρο διακοπών Costa Navarino.
Επίσης μέσα στον Απρίλιο αναμένεται ο διεθνής διαγωνισμός για την 40ετή παραχώρηση της μαρίνας Αλίμου, για την οποία 11 επιχειρηματικά σχήματα είχαν εκδηλώσει μη δεσμευτικό ενδιαφέρον, μεταξύ των οποίων σχήμα της Dogus με τη Lamda Development, η κοινοπραξία Azimut – Benetti, η Global Liman Isltemeleri, η Ατεσε, η J&P Αβαξ, η Πόρτο Καρράς, η Envitec, η Archirodon και η Ακτωρ. Η μαρίνα Αλίμου αποτελεί τη μεγαλύτερη μαρίνα των Βαλκανίων, με χερσαία ζώνη 220 στρεμμάτων, με ένα πολύ μεγάλο δυναμικό ελλιμενισμού σκαφών, 1.100 θέσεων, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων είναι επαγγελματικά σκάφη προς ενοικίαση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ