Το κυνήγι για τα 2,6 δισ. των αποκρατικοποιήσεων και τα εμπόδια για την είσπραξή τους

Το κυνήγι για τα 2,6 δισ. των αποκρατικοποιήσεων και τα εμπόδια για την είσπραξή τους
Mια δύσκολη χρονιά για τις ιδιωτικοποιήσεις ήταν το 2016 καθώς οι υπολογισμοί έπεσαν έξω… κάποιες ιδιωτικοποιήσεις δεν έγιναν και άλλες αναβλήθηκαν για να ολοκληρωθούν το 2017. Τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις το 2016 ήταν μόλις 499 εκατ. ευρώ και με δεδομένο ότι το ΤΑΙΠΕΔ είχε δεσμευθεί να εισπράξει 5,8 δισ. ευρώ έως και το 2018, πλέον τα 2,59 δισ. θα πρέπει να εισπραχθούν το 2017 και τα 2,8 δισ. το 2018.

Της Μαρίνας Πρωτονοταρίου

Λεπτομέρειες και χρονοδιαγράμματα θα δούμε στο αναθεωρημένο Επιχειρησιακό Σχέδιο του (Asset Development Plan) – το οποίο θα ανακοινωθεί με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και θα περιγράφει συνολικά 17 ιδιωτικοποιήσεις έναντι 19 στο ADP του Μαϊου (έχουν ολοκληρωθεί οι ΟΛΠ, και Αστέρας).

ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ

Ο κρατικός προϋπολογισμός τοποθετεί τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις στα 2,59 δισ. ευρώ για το 2017 από τα οποία τα 1,925 δισ. ευρώ θα προέλθουν από διαγωνισμούς για τους οποίους έχουν υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές και η πρώτη εκταμίευση αναμένεται μέσα στο 2017, τα 560 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από διαγωνισμούς που αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2017 και τα 105 εκατ. ευρώ από καταβολές δόσεων για αποκρατικοποιήσεις που ολοκληρώθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.

Στον προϋπολογισμό είχε υπολογιστεί και έσοδα 188 εκατ. ευρώ από την πώληση του ποσοστού του Δημοσίου στο ΔΕΣΦΑ που όμως δεν τελεσφόρησε, ενώ το 2017 αναμένεται να εισπραχθούν τα 1,234 δισ. ευρώ από τα περιφερειακά αεροδρόμια, τα 300 εκατ. ευρώ από τη Lamda για το Ελληνικό, 22,2 εκατ. από το αμοιβαίο ιπποδρομιακό στοίχημα και τα 45 εκατ. ευρώ από την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ

Η …ακριβότερη εκκρεμότητα είναι τα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια που βρίσκονται στο τελικό στάδιο πριν την παράδοση-παραλαβή και την καταβολή του τιμήματος των 1,234 δισ ευρώ που θα ακολουθήσει. Η ημερομηνία παράδοσης έχει τοποθετηθεί στα τέλη Ιανουαρίου 2017.
Σοβαρή εκκρεμότητα παραμένει το Ελληνικό για το οποίο αναμένεται το τελικό master plan και η παρουσίαση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τον επενδυτή. Για να γίνει όμως αυτό πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία για την προκήρυξη του διαγωνισμού για το Καζίνο στο Ελληνικό, που αποτελεί όρο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.

Αργά προχωρούν και οι διαδικασίες για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης. Αναρτήθηκε το δεύτερο σχέδιο κειμένων (σύμβαση παραχώρησης) προς τους επενδυτές στο Virtual Data Room. Πλέον ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και RZD μπορούν να κατέβουν αυτόνομα στο διαγωνισμό και να υποβάλουν δεσμευτική προσφορά και έτσι οι 8 ενδιαφερόμενοι επενδυτές έγιναν 9. Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών εκτιμάται τον Φεβρουάριο του 2017.
Για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών είναι ανοιχτή η συζήτηση για το κλείσιμο των νομικών κειμένων της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης έως το 2046. Επόμενο βήμα – ίσως μέσα στο 2017- η διάθεση ποσοστού 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.

Ο ΕΕΣΣΤΥ, αν και είναι ένας διαγωνισμός που προχωράει, οι δεσμευτικές προσφορές αναμένονται στις 30 Ιανουαρίου 2017 και είναι από τους διαγωνισμούς που δεν κατάφεραν να τελειώσουν το 2016 όπως υπλογιζόταν. Η δε πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλικούς Σιδηρόδρομους έναντι 45 εκατ. ευρώ, που ολοκληρώθηκε, καθυστερεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο και έτσι αναμένεται η πληρωμή του τιμήματος το 2017.
Στις εκκρεμότητες και το 5% του ΟΤΕ που μεταβιβάστηκε στο ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο θα εξετάσει, σε συνεργασία με τους συμβούλους που θα προσλάβει για το έργο, τον χρόνο και την τιμή διάθεσης του ποσοστού. Δικαίωμα πρώτης άρνησης έχει η Deutsche Telekom.

Αγκάθι το 2017 οι διαγωνισμοί για τα ενεργειακά

Σε πρώτο πλάνο έρχεται το 2017 ο γόρδιος δεσμός των ενεργειακών συμμετοχών του Δημοσίου (ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ , ΔΕΗ) και θα εξεταστεί η βέλτιστη μέθοδος διάθεσής των μετοχικών πακέτων του. Η αποτυχία ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ δημιουργεί ακόμη μια σοβαρή εκκρεμότητα, ενώ ακόμη δεν έχει αποφασιστεί αν θα επαναπροκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

Τα ποσοστά του Δημοσίου στις τρεις ενεργειακές επιχειρήσεις, είναι το 17% της ΔΕΗ, το 65% της ΔΕΠΑ και το 35% των ΕΛΠΕ και η σειρά υλοποίησής τους και το χρονοδιάγραμμα θα ξεκαθαριστεί με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, αφού μέρος της διαπραγμάτευσης αποτελεί η πώληση των κρατικών ποσοστών στις ενεργειακές εταιρείες.

Οι ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν ένα γολγοθά, τόσο γιατί υπάρχει μόνιμη διαφωνία για την πώληση του 17% της ΔΕΗ, όσο και λόγω των μετοχικών σχέσεων που συνδέουν τις υπο ιδιωτικοποίηση εταιρείες.. Η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για το ΔΕΣΦΑ, θα απαιτήσει έως ότου ολοκληρωθεί, από έξι έως οκτώ μήνες. Αυτό, συμπαρασύρει χρονικά προς τα πίσω την έναρξη δύο άλλων ιδιωτικοποιήσεων που συνδέονται άρρηκτα μαζί του, της ΔΕΠΑ (65%) και των ΕΛΠΕ (35%). Ο ΔΕΣΦΑ είναι 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ, της οποίας όμως τα ΕΛΠΕ κατέχουν το 35%, -άρα και το 35% του ΔΕΣΦΑ-. Η ακύρωση της πώλησης του ΔΕΣΦΑ μπλοκάρει τις ιδιωτικοποιήσεις και των ΔΕΠΑ και ΕΛΠΕ που πρέπει να ακολουθήσουν της πώλησης του ΔΕΣΦΑ.

Όσο για τη ΔΕΗ, αναζητά επενδυτή την εποχή που …. υποχρεούται να χάσει το πελατολόγιό της και να μειώσει το μερίδιό της από περίπου 88% σήμερα στο 49%. Την ίδια στιγμή ξανατίθεται θέμα και από τον νέο υπουργό Ενέργειας κ. Σταθάκη να περάσει στο Υπερταμείο το 17% της ΔΕΗ από το ΤΑΙΠΕΔ…, αφού όπως είπε πρόσφατα «η πώληση του 17% της ΔΕΗ θα πρέπει να συζητηθεί όταν περάσει το ποσοστό αυτό στο Υπερταμείο».

Πηγή: Παραπολιτικά

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ